Eén van de snelst groeiende markten op Internet is ongetwijfeld de verkoop van reizen, hotelkamers, vakanties en arrangementen. Daarbij komen dan ook nog de aanverwante zaken, zoals vliegtickets, huurauto’s en reisverzekeringen. De mogelijkheden om in te springen op deze ontwikkeling zijn niet voorbehouden aan de grotere of gevestigde organisaties: het is gewoon een kwestie van kansen ruiken en vanuit een origineel perspectief de markt benaderen.
Internetbedrijven bieden ofwel een brede opzet (bijvoorbeeld 'Portal') met een duidelijke gidsfunctie, ofwel heel duidelijke specifieke diensten. Te denken valt aan: prijsvergelijkingen; veilingen van arrangementen, hotelkamers en reizen; on-line & real-time reserveringssystemen.
De laatste tijd is een enorme toename geregistreerd van het gebruik van Internet in Nederland. Dit is vooral te danken aan het grote aantal Internetbedrijven dat 'gratis' toegang tot Internet biedt. In januari 2000 telden we 22 bedrijven die zich actief op deze markt bewegen en met veel marketing- en promotiegeweld de consument aan zich willen binden. Vaak zijn het banken, multinationals of grote (winkel)ketens die via Internet met de consument communiceren.
Keuze maken
Internetsurfers zijn ook voor veel horecabedrijven interessant omdat aanbiedingen met betrekking tot uitstapjes, arrangementen of speciale festiviteiten deze groep consumenten erg aanspreekt. Het is dus aan het individuele bedrijf om ook een on-line relatie aan te gaan en te onderhouden met (potentiële) klanten.
Door de toename van het aantal 'toeristische' websites is het voor de consument niet eenvoudiger geworden om een keuze te maken voor een hotel, reis of ticket. Sites zoals Expedia.com (opgericht door Microsoft) bieden dan ook een zoek-en-boek-functie waarmee geselecteerd kan worden teneinde het goedkoopste ticket te kopen, of het beste hotel met de laagste prijs te boeken. Deze 'portals' werken vaak samen met gevestigde bedrijven die reeds over deze informatie beschikken of dergelijke diensten aanbieden: WorldSpan, American Express en autoverhuurbedrijven zoals Hertz, Avis, et cetera.
De consument kan dus op zo'n site in korte tijd een complete vakantie boeken. Tevens kan hij een profiel opgeven, waardoor het mogelijk wordt om op de hoogte te blijven van speciale, voor hem interessante aanbiedingen. 'Customer Loyalty' is via Internet relatief makkelijk en goedkoop.
Naast de portal-sites zijn er ook mogelijkheden om via Internet kamers of arrangementen te vinden (of aan te bieden) die per opbod verkocht worden. De leverancier (hotel of reisbureau) kan dan een minimumprijs inzetten voor een kamer; de consumenten gaan vervolgens via de website (bijvoorbeeld QXL.nl) tegen elkaar opbieden. Dit schept voor de hôtelier nieuwe mogelijkheden om last-minute reizen of leegstaande kamers te verkopen. Door de lage kosten is het ook voor kleinere bedrijven mogelijk om van deze diensten gebruik te maken.
Reserveren
Er zijn tal van mogelijkheden om te winkelen op Internet. Bij Priceline.com kan men een regio opgeven, classificatie van het hotel en de prijs die men wenst te betalen. Via e-mail krijgt de consument een bevestiging van de reservering. Priceline.com treedt hierbij zelf als 'reseller' op, en kan dus uit eigen 'allotments' de beschikbare kamers tegen optimale prijzen verkopen.
Veel bedrijven, waaronder hotels, beschikken over een eigen website waarop met name informatie wordt gegeven over de faciliteiten. Vaak kan men ook een reserveringsaanvraag voor een kamer versturen waarbij men op een later tijdstip een bevestiging ontvangt. Er komen echter steeds meer mogelijkheden - ook voor kleinere hotels - om kamers real-time te laten boeken middels intermediairs die over een 'kamerallotment' beschikken van de aangesloten hotels. Hierdoor is het voor de boeker mogelijk om direct te kijken of er kamers vrij zijn en tegen welke prijs. De boeking wordt hierdoor een stuk eenvoudiger, doordat het betreffende hotel direct alle gegevens ontvangt en in het eigen reserveringssysteem kan invoeren.
In Nederland wordt deze mogelijkheid geboden door onder andere het Nederlands Reserverings Centrum middels de site www.hotelres.nl.
Veilig
Dit jaar kunt u nog de volgende trends verwachten. Betaalde men enige tijd geleden nog fl 15,- tot fl 25,- per maand voor Internettoegang, nu wordt het steeds meer gratis aangeboden. Zo zal er ook een verandering komen in de kosten voor het bellen (telefoontikken). Waarschijnlijk kan men dan onbeperkt Internetten tegen een vast tarief per maand.
Betalingen via Internet kunnen nu reeds veilig afgehandeld worden indien aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan, zoals een beveiligde server, encryptie van gegevens, en dergelijke. Het belangrijkste is het vertrouwen te winnen van de consument. Indien men dus van de consument vertrouwelijk gegevens wenst, dient men aan bovenstaande eisen te voldoen.
Door de snellere verbindingen (zoals de tv-kabel) zal de consument steeds hogere eisen gaan stellen aan de vormgeving van een website. Momenteel wordt de informatie middels tekst en foto’s gecommuniceerd. Echter het plaatsen van videobeelden op een website zal steeds meer toegepast gaan worden. De surfer zal de accommodatie bieden die zichzelf het best presenteert. Een voorbeeld hiervan is de site van het Kurhaus Hotel: www.kurhaus.nl.
HM302000