Meestal krijg je een drankje aangeboden als je moet wachten bij een autodealer, of als je gewoon bij mensen op bezoek komt. Ook in de grote supermarkten staat een koffiemachine
ter beschikking van dorstige consumenten. Het is een soort van welkom heten, een teken van aandacht geven. Vreemd eigenlijk dat je dit zo weinig tegenkomt als je bij de receptie van een hotel arriveert. Gewoon een drankje geven waardoor de gast zich extra welkom voelt.
De kosten voor een dergelijk drankje wegen niet op tegen hetgeen je uitstraalt naar de gasten, namelijk dat je blij bent dat zij jouw hotel hebben uitgekozen om te verblijven. Het gevoel van gastvrijheid dat we immers allemaal willen uitstralen. In de praktijk blijkt het echter moeilijk en ingewikkeld, en zijn er heel veel redenen om het niet te doen.
Als iemand een partij komt bespreken, dan krijgt hij natuurlijk wél een drankje aangeboden. Cru gezegd: als je nog geen gast bent krijg je iets aangeboden, als gast krijg je niets. Men zegt dat we bij sollicitaties in de eerste seconden onze mening vormen. Ofwel, je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken. Zorg dus voor een goede start.
In de recensies op boekingssites wordt opvallend vaak iets gezegd over het ontbijt. Vooral over de prijs/kwaliteitsverhouding. Natuurlijk spreekt hier deels onze volksaard, maar het is toch een signaal waar we iets mee moeten doen. Zelfs in de uitgave Cijfers & Trends van de Rabobank wordt het inspelen op specifieke ontbijtwensen onder de aandacht gebracht. Modern gezegd, dit is een 'issue'.
Dus check of de aankomst en het ontbijt in het hotel mond-tot-mondreclame genereert. Of 'mond-tot-toetsenbordreclame'. Zorg dat het eerste en het laatste contact met het hotel unieke belevenissen oplevert, zodat de gasten hierover gaan vertellen op boekingsites. De recensies zullen een meer wervend karakter krijgen. Goedkopere reclame is er niet.
~Hans van Spronsen~
Een goede start
28 november 2013