Sinds hotelmerken als Westin en Hilton met eigen bedden en lijnen voor bedproducten kwamen, is een ware wedstrijd ontstaan: welk hotelmerk biedt het meest comfortabele, zachte, overdadige bed aan zijn gasten. Maar alles wat comfortabel is, is niet per se ‘groen’ of ‘duurzaam’.
'Milieutermen' sijpelen langzaam door in de bedrijfsvoering van alle afdelingen in het hotel. Zo ook bij de verantwoordelijken voor inkoop van beddengoed en bewassing. Om alles in en om het bed duurzaam te krijgen, moet grif in de buidel worden getast. En dat is geen blijde boodschap in economisch mindere tijden.
Kostenfactor
Producenten van bedden en beddengoed worden geconfronteerd met de uitdaging om een plezierig, groen en betaalbaar product te leveren. De matrassenindustrie, met name in de Verenigde Staten, merkte de toenemende belangstelling voor duurzame producten een tijdje geleden al op. De interesse voor een ‘groene nachtrust’ neemt hand over hand toe met de komst van meer en meer duurzame producten. Dat klinkt een beetje als het verhaal van de kip en het ei, wat het in feite ook is.
De grootste uitdaging is de factor kosten. Natuurlijke en duurzame grondstoffen zijn dikwijls duurder dan synthetische productiecomponenten. Dit is een belangrijke kwestie geworden, nu steeds meer consumenten zich bewust zijn van de producten die ze gebruiken.
Goed gemaakt
Zoals met veel duurzaamheidinitiatieven zijn er meerdere factoren die bijdragen aan het gehalte hoe groen of milieuvriendelijk een product is. In de beddenindustrie is dat niet anders. Een belangrijke factor naast kosten is levensduur. Als een bed langer meegaat, eindigen er minder op de stortplaats. Als een bed lang mee wil gaan in de hotellerie, dan moet het zeer sterk zijn, want bedden in de hotellerie hebben het zwaarder te verduren dan de bedden in de slaapkamer thuis. Het beperken van beweging en over elkaar schurende onderdelen verlengt de levensduur, maar kan bij verkeerd gebruik ten koste gaan van het comfort.
Er komen daarom tegenwoordig steeds meer onderstellen op de markt, gemaakt van duurzaam hout, die ‘overdreven’ goed zijn gemaakt. Dat wil zeggen, dat ze de zware omstandigheden in de hotellerie met gemak aankunnen. Vaak genoeg slijt door gewoon dagelijks, of beter nachtelijks, gebruik een houten onderstel, omdat daarboven een stalen spiraalbodem ligt die toch wat kan verschuiven. Op den duur krijgt de bodem een permanente doorbuiging en het onderstel blijft aangetast. Wat veel mensen zich niet realiseren is, dat een matras pas goed zijn werk kan doen als het onderstel tiptop in orde is.
Groene standaard
Wat de matrassen zelf betreft, zijn er veel componenten die groener kunnen. Veel stoffering en vulling voor matrassen worden gemaakt op basis van geraffineerde olieproducten. De nieuwste trend is om deze producten en processen zoveel als mogelijk uit te sluiten. Biologische katoen en biologische latex zijn de twee materialen die we in de gaten moeten houden wanneer we over het matras van de toekomst spreken. Met name latex kan zeer veel comfort genereren en wordt volgens een geheel natuurlijk proces vervaardigd. Het is wel beduidend moeilijker om duurzame bedproducten van het super de luxe niveau te maken.
Vanwege de hoge kosten en de moeizame productie zal het groene bed geen hoge vlucht gaan nemen, maar experts verwachten dat in de toekomst dit wel de standaard gaat worden.
Te kort
Nog een andere reden waarom de adoptie van duurzame matrassen en bedproducten nog niet zo is ingeburgerd als de biologische broccoli uit het hotelrestaurant, is het feit dat er nog niet veel bekend is over de bevordering van de gezondheid van slapen op groene bedjes. Met synthetische matrassen is men al decennia lang bekend, en kent men alle positieve en negatieve aspecten die van invloed zijn op de gezondheid. Groene matrassen kunnen gewoonweg nog niet bogen op lange series met statistische data, wetenschappelijk onderzoek en klinische tests.
Wapenen
Het ontbreken van vluchtige chemische dampen uit een synthetisch matras, waaraan hotelgasten in heel lichte mate worden blootgesteld, is volgens experts een voordeel van duurzame matrassen. De mens kan zich onmogelijk compleet wapenen tegen alle kwade giftige gassen waaraan we dagelijks worden blootgesteld. Maar het is een kwestie van kiezen, en gaan voor de mogelijkheid om een chemisch product te vervangen door een minder giftige tegenhanger.
Wanneer de maatschappij zich meer bewust wordt van wat men in het Engels Volatile Organic Chemicals (VOC’s) noemt, zullen duurzame opties meer gemeengoed worden in de hotellerie (en thuis). Tot die tijd zouden hotels een aantal kamers kunnen verhuren met duurzame bedden en beddengoed. Hierbij wordt dikwijls de vergelijking gemaakt met de intrede van het rookverbod. Eerst een paar rookvrije kamers, later nog maar enkele rookkamers en al snel een geheel rookvrij hotel. Hetzelfde zou met duurzame bedden kunnen gaan gebeuren.
‘We prefer green’
In de VS werd vorig jaar 24 miljard dollar uitgegeven aan biologische producten en ingrediënten. Een stijging van 17 procent, in een tijd van economische crisis. Wat gebeurt er als de mensen die biologisch eten gaan nadenken over hun nachtrust? Zij zullen zeggen: 'We nemen de groene kamer.' Consumenten geven in onderzoeken steeds vaker aan dat ze een duurzaam product prefereren en bereid zijn daarvoor meer te betalen. Al helemaal wanneer het product in kwestie van nature een gezonder alternatief is voor de afnemer en het milieu. Wat voor matrassen geldt, geldt ook voor de rest van het bed. Er zijn inmiddels lakens en dekbedden op de markt die gemaakt zijn van eucalyptus. Dit beddengoed is VOC-vrij en neemt minder water op tijdens het wassen. Dat is beter voor het milieu en bovendien droogt het beddengoed sneller, wat minder energie vergt.
Plastic beddengoed
Er is in de Amerikaanse hotellerie inmiddels een enorme vraag ontstaan naar ‘groen’ beddengoed. Omdat duurzaam beddengoed veel minder grote investeringen en aanpassingen vergt dan de matrassen en de bedden zelf, zal deze trend veel sneller navolging vinden, zo is de verwachting van deskundigen. Hardloper is het beddengoed dat bestaat uit plastic flessen die gerecycled zijn.
Duurzaamheid en technologie zullen blijven evolueren. Het is aan de hotellerie om zich hier jaar in jaar uit op in te stellen.
Trends in en op het bed
Welke materialen en kleuren voeren momenteel de boventoon in de hotellerie? Bonjour! Bent u nog wel up-to-date, ofwel van deze tijd? Laten we de internationale ontwikkelingen even doornemen.
Kleur
Van grote ketenhotels tot kleine familiehotels; van luxesegment tot budget. Het lijkt erop alsof de hele hotellerie is gevallen voor vlekkeloos wit, wat betreft beddengoed en beddecoratie. Het idee van witte lakens en een spa-achtige uitstraling wordt momenteel door veel hotelbedrijven omarmd.
Wit mag dan de basis zijn, onderling verschil is er nog voldoende op het gebied van bedbedekking, accenten, vorm en vulling van kussens, en de hoeveelheid en het uiterlijk van beddecoratie. Verfraaiingen in de vorm van bedsjaals, bijzondere dekbedden, weldadige bedrokken tegenover minimalistische concepten en een beperkte keuze, wat betreft de kussens.
Aankleding
De aankleding van het bed wordt in deze economisch mindere tijden aangegrepen om op een relatief kostenefficiënte manier toch een rijke uitstraling te krijgen. Aan de andere kant van het spectrum geldt het adagium: 'Less is more.' Eén strak kussen en dito dekbed doet ook wonderen. Het is, afgezien van de kosten, ook operationeel gezien makkelijk om hetgeen dat op het voeteneind van een bed ligt te vervangen.
Matras
Een comfortabel matras is en blijft het hoogste goed. Om een hoogwaardige uitstraling te verkrijgen met weinig investeren is het essentieel om de kleuren van het bed of de boxspring met het matras en de kleuren van de kamer te combineren. Hoe subtieler en monochromatischer de kamer, hoe hoger de waar-voor-je-geld-uitstraling. Tenzij het een over de top boetiekkamer is uiteraard.
Materialen
Designers en inrichters moeten oppassen met de materiaalkeuze. De grootste vergissing is nu kiezen voor prachtige materialen en stoffen, die na een paar maanden gebruik onuitwisbare vlekken en slijtageplekken vertonen. Slopen, overtrekken, en hoezen moeten zo lang mogelijk mee gaan.
Kussens
Een goede comfortabele plek om het hoofd te rusten te leggen is essentieel voor ieder bed. In hotels gebruikt men de Europese standaard (gebruikelijk 24 inch in diameter), de ‘bolster’ (langwerpig en cilindervormig) en decoratieve kussens. Opmerkelijk is de trend bij prijsbewuste hotels die van polyester kussens overstappen op microvezel en clustervezel kussens. Ook al zijn laatstgenoemden wat duurder in de aanschaf, ze gaan relatief langer mee dan polyester kussens.
Gasten
Een veelgehoorde klacht onder hotelgasten betreft het 'woud aan decoratieve kussens' waardoor zij zich een weg moeten banen. Als gasten moe zijn en naar bed willen, hebben zij geen zin om eerst alle decoratie van het bed te halen (in een hotel dat geen turndown service heeft).
HM302010