Een nieuw onderdeel van de Horecava is de uitreiking van de Horecava Innovation Award. Consumententrends veranderen in een rap tempo; de horeca moet voortdurend inspelen op veranderend consumentengedrag en op allerlei ontwikkelingen in de samenleving. De Horecava Innovation Award is een steuntje in de rug voor producenten: een beloning en een stimulans. Alle innovatieve producten en diensten kunnen meedingen naar deze prijs. Op maandag 8 januari wordt de winnaar bekend gemaakt.
Iedere tijd heeft zijn modewoorden; het woord van het jaar 2000 is innovatie. De Horecava looft dit jaar zelfs een prijs uit voor de beste innovaties van het afgelopen jaar. De Innovation Award is geïntroduceerd om het vooruitstrevende karakter van de Horecava te onderstrepen. De prijs moet het geheel aan noviteiten binnen de branche tonen. Fabrikanten, leveranciers en importeurs konden producten aanmelden die tussen 1 maart en 1 december op de Nederlandse markt verschenen zijn, variërend van aluminium ‘trappenklimmers’ (met een uniek hefmechanisme) en ‘slushsiropen’ op vruchtenbasis, tot zuur- en gifvrije milieuvriendelijke, universele reinigers.
Consumentgerichtheid
De wedstrijd - die uit moet groeien tot een jaarlijks fenomeen - kent tijdens de eerste editie drie categorieën: Food & Beverage; Interior & Design; Equipment. Een onafhankelijke jury wijst per categorie het meest innovatieve product aan. ‘Nee, ik heb nog geen idee wat mij te wachten staat,’ antwoordt jurylid Imke van Deventer desgevraagd. Als partner in Buhren, Braun van Deventer, gespecialiseerd in visuele marketing en vormgeving, zal zij de nominaties in de categorie Interior en Design bekritiseren. Daarbij zal zij speciale aandacht schenken aan de consumentgerichtheid van een vernieuwing. Van Deventer: ‘In iedere branche, met name in de dienstverlening, is consumentengedrag een afspiegeling van de maatschappelijke ontwikkelingen. Mijn bureau pleit voor innovatie met de consument als uitgangspunt.
Mensen veranderen niet, maar mogelijkheden wel. Mensen delen hun tijd tegenwoordig heel anders in dan vroeger. Daar moet je als bedrijf op reageren. Voor alle branches geldt: Je moet mensen niet alleen lokken, maar ze ook vasthouden. Dit bereik je door in te spelen op de gemoedstoestand van mensen; niet enkel productgericht denken dus. De consument is meer dan een biefstuk met gebakken aardappelen. Je moet ze amuseren en verrassen.’
Innovatie betekent volgens de organisatoren van de horecavakbeurs meer efficiëntie. Daarnaast leidt het tot gemakkelijker of veiliger werken, is het kostenbesparend, omzet- of margeverhogend en verbetert het de kwaliteit van het horecaproduct. Voor Ton Kanters, jurylid Food & Beverage (en commercieel manager AC Benelux), is kwaliteit tegenwoordig een vanzelfsprekendheid: ‘Moderne technieken zorgen voor zulke goede producten, dat kwaliteit geen punt van discussie meer mag zijn. Authenticiteit daarentegen, wordt als thema van steeds groter belang.
De meeste mensen staan steeds afwijzender tegenover chemische toevoegingen: zij willen gezond en natuurlijk eten. Ik verwacht veel innovatie op dit gebied. Laatst maakte ik bijvoorbeeld kennis met een nieuwe rijstsoort die veel minder bereidingstijd kost. Door een speciaal productieproces zijn de voorgekookte korrels wel drie weken houdbaar zonder conserveringsmiddel. Twee minuten verwarmen in de magnetron, en hup... Ik hoop tijdens de Horecava veel meer van dit soort noviteiten te mogen verwelkomen.’
Menslievend
Door een krappe arbeidsmarkt kampen zeer veel horecagelegenheden met een tekort aan personeel. Ton Kanters: ‘De koks zullen het mij niet in dank afnemen, maar ik pleit ervoor het werk achter de schermen zo veel mogelijk te verminderen met behulp van arbeidsbesparende producten. Niet alleen in de keuken, ook op andere gebieden in de hotellerie zie ik mogelijkheden voor de automatisering. Zo denk ik aan het online inboeken, of aan een restaurant waar je op een monitor je eigen menu kunt samenstellen. Let wel: de mens is de meest bepalende factor in de klantgerichtheid. Service, dienstverlening, klantenbinding... Dat kun je niet aan een machine overlaten.’ Zijn collega Van Deventer beaamt dit volmondig: ‘De toekomst van de Horeca ligt in een goede prijskwaliteitverhouding, een duidelijke propositie en menslievend personeel. Selecteer mensen op instelling en karakter. Natuurlijk is scholing belangrijk, maar een lomperik blijft een lomperik. Van mensen houden leer je niet op school.’
Daar hebben de genomineerden voor de Horecava Innovation Award dus nog een harde dobber aan. Gelukkig maakt de prijs veel goed: de ‘allroundwinnaar’ ontvangt een wisseltrofee; een categoriewinnaar krijgt een klein exemplaar dat hij mag behouden. Beeldend kunstenaar Vincent van Ginneke ontwierp de prijs. ‘Ik heb een kunstwerk gemaakt van zo’n 25 cm hoog,’ vertelt hij. ‘Ik kan hem nog niet laten zien, want hij is nog in de maak. Wel kan ik al verklappen dat de wisseltrofee oogt als een kruising tussen een koksmuts en een kroon. Maar hij lijkt ook een beetje op een boomstam met drie takken. Mijn eerste associatie met horeca was namelijk “eten, drinken en slapen”. Later bedacht ik dat de takken ook kunnen verwijzen naar de verschillende categorieën.’
Van Ginneke licht de sluier nog iets verder op: het object wordt van massief glas. Dat is precies wat zijn opdrachtgever, de Horecava, voor ogen had. Glas is bij uitstek een materiaal dat met Horeca geassocieerd wordt, was de redenering. Daarnaast heeft het een moderne uitstraling. En dat hoort bij een innovatieve prijs als deze.
HM302000