Een nieuw begin aan 'het einde van de wereld'

Auteur: Redactie
Hotelketens 13 december 1997
Een nieuw begin aan 'het einde van de wereld'

Newport, 'harbour of hospitality' is een gloednieuw hotel aan de zuiderzeekust, aan de rand van Huizen. Voor velen zal dat plekje aan het einde van hun wereld liggen, maar directeur Jan den Braber en zijn team hebben er het begin van een nieuwe wereld geschapen.

 

Projectontwikkelaar Taphoorn kocht zeven jaar geleden het stuk natuurgebied dat destijds een ongerepte kustlijn vormde waar buurtbewoners hun honden uitlie­ten. De gemeente had er echter al dure appartementen gepland en dat paste helemaal in de plannen van Taphorn. Hotel Newport zou immers ook luxe appartementen moeten krijgen. Zo geschiedde het: 53 kamers en suites; 38 luxe appartementen. Kostprijs: vanaf 650.000 gulden tot ruim een miljoen. Plus fl 375,- servicekos­ten per maand.

Welbehagen

Inmiddels is het team aandeelhouders uitgebreid met advocaat en juridisch adviseur Fruytier en recla­meman Habbema. Directeur Jan den Braber: 'Die appartementen waren meteen verkocht en er is nog steeds veel vraag naar. Onlangs is het eerste appar­tement doorverkocht met 300.000 gulden winst. Ook het evenementenbureau Peters en Terlinden is hier gehuis­vest. Hun adreswijzigingsbericht was voor ons nieuwe hotel natuur­lijk uitstekende public relations.'

Bezoekers voor de appartementen moeten zich melden bij de hotelreceptie. 'Dat biedt extra veiligheid. Ook de garages zijn optimaal beveiligd. Daarnaast krijgt men op verzoek room service en de krant op de mat. Ook worden de gangen schoon gehouden. Het voordeel van deze appartementen is, dat je ze veilig kunt achterla­ten als je een paar maanden weg gaat.' Een aantal appar­temen­ten heeft bovendien een eigen aanlegstei­ger, net als het hotel zelf trou­wens.

De buurtbewoners moeten nog een beetje aan het hotel wennen. Den Braber: 'Tot 30 juli heette het hotel Gooier­hoofd. Dat bleek voor buitenlanders bijna niet uit te spreken. Daarom hebben we gekozen voor Newport. Dat is al een kwaliteitsnaam in enkele andere branches en het klinkt goed.'

Slechts één weg verbindt Newport Hotel & Residential Sui­tes als een navelstreng met het achterland. Het hotel ligt op een landtong die, aldus de brochure, 'het dromerige Gooimeer als eeuwigdurend panorama heeft.' Het penthouse, op de hoogste etage, biedt een wijds uitzicht. Gasten wanen zich daar op de brug van een schip. Het is wellicht aardig om nog iets te citeren uit de brochure. Het betreft zaken die tot het hotel (ga­an) beho­ren. 'New­port Health & Spa is een oase van rust in een chaoti­sche wereld. De sfeer, de geuren, de muziek, de in­richting; alles is ingesteld op het gevoel van wel­behagen en totale ontspanning. De fitnessprogramma's zijn gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzich­ten, en een aantal schoonheidsbehandelingen is abso­luut uniek in Nederland en zelfs in Europa.' Veel bezoekers zijn enthousiast over de inrichting waarvoor Jan des Bouvrie 'getekend' heeft.

Stressbestrijding

De hotelkamers kosten fl 275,- per nacht; 2-kamersui­tes fl 395,-; 3-kamersuites (met ver­gaderruim­te) fl 495,-; het penthouse fl 1000,-. Het aantal hotelkamers blijkt nu al te beperkt. Het hotel is vooral popu­lair bij semipermanente bewoners. Bedrijven uit de regio boe­ken er overnachtingen voor hun gasten en de inpan­dige congresruim­tes zorgen voor de rest.

Karin Sprik, directie-assistente en verantwoordelijk voor de sales, moest eerst wat drempelvrees weghalen bij de buurtbewoners: 'Die belden naar de VVV met de vraag of men hier een kopje koffie kan drinken. Toen we dat hoorden, hebben we meteen in de regio ad­vertenties geplaatst met de vraag: "Al koffie gedron­ken bij New­port?"'

Er is al een optie op de omliggende grond voor de uitbreiding van het aantal hotelkamers met honderd, maar con­crete uit­breidings­plannen zijn er op dit moment nog niet.

Newport telt tien ruimtes die geschikt zijn voor vergaderingen, seminars en festiviteiten. Het paradepaardje is de Paci­fic-zaal, gebouwd met een akoestische kooi die tot honderd decibel geluid binnen houdt. (De Stille Oceaan-zaal zou dus ook een goede naam geweest zijn.). Vanuit de zaal heeft men een schit­terend uitzicht op de Zuiderzee.

Congresorganisatoren hebben het hotel al gevonden, maar ook organisatoren van evenementen. Vlakbij liggen onder andere een kunstskibaan en een kart­baan, terwijl beachvolleybal op het strand natuur­lijk ook geen probleem is. Op een vlakbij gelegen onbewoond eilandje werden al barbecues gehouden.

Het hotel is, op het moment van schrijven, nog niet compleet. Zo staan het zwembad en de bijbehorende wintertuin nog slechts op de plan­ning, terwijl de brasserie met 180 plaatsen en een groot terras op het zuiden de vol­tooiing nadert. Dat­zelfde geldt voor de fit­nessruimte (of beautyruimte) met bubbelbad, stoombad en een groot aantal massage- en beautymogelijkheden. Een deel van de massages is gericht op stressbestrijding.

Het liefst thuis

Den Braber is in zijn nopjes met het nieuwe hotel. Na de middelbare horecaschool in Wageningen vond hij een betrekking in Center Parcs. Hij werkte twee jaar in Zeewolde en vervolgens acht jaar in Groot Brittannië. 'In Engeland hebben de Cen­ter Parcs een heel andere uitstraling. Daar zijn de parken echt van topkwaliteit en driemaal zo duur. Ze trekken dan ook echt de top van de bevolking. Het zoontje van Richard Branson vierde er zijn verjaar­dagsfeestje en de bewoners verwachten er optimale privacy, service en veiligheid.'

Jan den Braber, afkomstig uit Huizen, behaalde in Groot-Brittannië het professione­le diploma business mana­gement; daarna ging hij op zoek naar een nieuwe uitdaging. 'Mijn vader stuurde een brief naar exploitant Taphoorn, waarin hij zich­zelf borg stelde voor mijn kwaliteiten. Daarop belde mede-aandeelhouder Diederick Habbema me op. Eigenlijk had ik helemaal geen zin om terug te keren naar Neder­land, maar ik ging toch in op de uit­nodiging eens te komen kijken. Er waren toen twee kamers inge­richt en met name mijn Engelse echtgenote was erg onder de indruk.'

Op 1 juni begon Den Braber aan zijn taak; de niet-offici­ële openstelling vond plaats op 15 september. 'Het loopt allemaal boven verwachting. In de zesde week zaten we al vol, terwijl we alleen geadverteerd hadden in plaatselijke bladen.'

Den Braber is wars van pretenties: als een gast binnenkomt, neemt hij zelf de koffers en brengt die naar de kamer. 'Als directeur moet je ook een voor­beeld zijn voor de anderen. De vaste bewoners bieden trouwens een leuk extraatje: elke dag vind je wel een paar van hen aan de bar, en dat werkt lekker ontspannend. Ook de zakelijke gast biedt hij een thuisgevoel: 'Ons devies is "a home away from home". De meeste zakenmensen zitten immers het liefst thuis. Wij willen het in ieder geval zo aangenaam mogelijk maken voor hen. En we bieden servi­ce. Onze kamers hebben geen minibar; dat vind ik ni­ets. De gast vindt veel verschillende drankjes, maar van de meeste maar één. Als iemand van whisky houdt, zetten we liever een hele fles op de kamer. En de suites beschikken over een kleine kitchenette, zodat de gast ook zelf iets te eten kan bereiden en koffie kan maken. Dat is, zeker als je hier wat langer verblijft, natuurlijk ook wel eens plezie­rig.'

Auteur: Bert Salden

HM30JAAR HM301997

Overig nieuws