De hotelsector zoekt naar oplossingen voor personeelstekort. Automatisering en robotisering worden vaak genoemd. De redenering is dat robots gebruikt kunnen worden om zware, repetitieve of saaie taken te vervullen, waardoor de medewerkers zich kunnen richten op gastvrijheid.
De symbiose tussen mens en automatie klinkt hoopvol, maar in de praktijk zien we dit niet uitgevoerd. De meest geslaagde robot is de restaurantrobot die maaltijden en vaat vervoert met als resultaat dat een restaurant met minder personeel toe kan. Er zijn kanttekeningen. De robot rijdt op wielen, dus de route moet volledig vlak zijn. Elk drempeltje zorgt voor klotsende glazen. Bovendien kost het laden en lossen van de robot tijd, dus manuren. In de praktijk worden dergelijke robots vaak gebruikt voor terrassen. Ook de veranderlijke aard van het restaurant is een uitdaging. Denk aan gasten in de looproute of een stoel die wordt verplaatst. De praktijk van hotels en restaurants is dus vaak niet geschikt voor de huidige robots omdat een groot deel van de taken uit fysieke arbeid bestaat. Bedden opmaken, maaltijden bereid of badkamers schoonmaken. Een oplossing hiervoor is de ontwikkeling van een humanoïde. Daarom is Tesla is begonnen met de ontwikkeling van humanoïde robots. Volgens Elon Musk zal zijn robot, Optimus, over enkele jaren commercieel beschikbaar zijn om menselijke taken over te nemen.
Een artikel van de Amerikaanse wetenschapper Zipeng Fu, gepubliceerd op de projectwebsite van Cornell University, laat zien hoe er met de huidige technologie huishoudelijke taken kunnen worden uitgevoerd door robots met twee handen. De gedemonstreerde robot, Mobile Aloha, is een tweearmige robot op een rijdend platform. De schrijvers van dit artikel laten zien hoe de robot gebruikt wordt om spullen uit kastjes te halen, eten te bereiden, de was te doen en een bed op te maken. Een belangrijke kanttekening is dat de robot voor deze taken wordt bestuurd door een mens: de bewegingen van de robot zijn directe commando’s van een mens die de armen met twee joysticks bedient.
Het idee is dat de robot door de menselijke bewegingen te leren, zelfstandig taken kan uitvoeren. Fu en zijn collega’s hebben deze autonome stand getest voor een aantal taken. Tijdens het bakken van een gamba doet de robot olie in een pan, voegt de gamba toe, draait ze om en als de gamba gaar is, wordt ze in een kom gedaan en de pan omgespoeld. Een dergelijke taak is complex, maar niets vergeleken met het koken van een restaurantmaaltijd . Denk aan de mise en place en het in de gaten houden van het kookproces. Hiervoor gebruiken koks meer zintuigen dan huidige robots. Ook stellen Fu en collega’s dat de robot nauwkeurigheden tot 90 procent kan behalen. Hoewel dit hoog is, zijn het standaarden die in hotels en restaurants niet geaccepteerd worden. Een restaurant waar één op de tien maaltijden mislukt, is geen goed restaurant.
Als er nieuwe robots gepromoot worden raden mijn collega’s op de TU Delft altijd aan om op YouTube te zoeken naar de nieuwe robot met het woord ‘fail’. Zipeng Fu heeft zelf een filmpje op YouTube gezet waarin hij de mislukkingen van Mobile Aloha laat zien. Deze beelden worden helaas niet getoond wanneer het over het potentieel van robots gaat. Omdat het te vaak misgaat met humanoïde robots, zal het nog lang duren voor ze zullen overnemen.
Referentie: Fu, Z., Zhao, T. Z., & Finn, C. (2024). Mobile aloha: Learning bimanual mobile manipulation with low-cost whole-body teleoperation. arXiv preprint arXiv:2401.02117. https://doi.org/10.48550/arXiv.2401.02117
Over de auteur: Klaas Koerten is Robotics Researcher aan de Hotelschool The Hague
Er wordt veel wetenschappelijk onderzoek verricht in en over de hotellerie. Maar hoe vertaalt deze kennis zich naar de praktische wereld van de hotelier? In de reeks Hotel & Wetenschap slaan wij een brug naar toepasbare inzichten voor de hotellerie. Dit artikel is het zesde deel: ‘Robots’. |