Een Revenue Management strategie opstellen in een recessie

Auteur: Redactie
Branded Content 22 februari 2023
Een Revenue Management strategie opstellen in een recessie

Tegenwoordig kan het een hele uitdaging zijn om een hotel te runnen. Het aantal factoren waarmee rekening moet worden gehouden is zo groot, dat  Revenue Management er vaak bij inschiet. Veel hotels en resorts hebben nu moeite om hun optimale omzetpotentieel te realiseren, omdat ze zich uitsluitend richten op het leveren van de best mogelijke gastervaring met de mensen die ze hebben.

Dit resulteert in een onduidelijke marktpositionering en de daaraan gekoppelde prijsstrategieën om in te spelen op de fluctuerende vraag en omstandigheden. Het is niet meer genoeg om een geweldige locatie te bouwen, ervoor te zorgen dat de kamers stijlvol zijn ingericht en personeel te hebben om potentiële gasten van dienst te zijn.

Vandaag de dag zou de optimalisatie van de kamertypeconfiguratie een integraal onderdeel van de hotelactiviteiten moeten uitmaken, net als de implementatie en integratie van  Revenu Management technologieën met de IT-infrastructuur van het hotel. Het komt erop neer dat het niet genoeg is om de beste kamers en services te hebben zonder een succesvol  Revenue Management systeem om dat te ondersteunen.

Correct ingesteld

Voordat  revenue managers kunnen profiteren van hun Revenue Management systeem, moeten ze ervoor zorgen dat het correct is ingesteld. Er zijn veel gebieden van Revenue Management waarmee tegenwoordig rekening moet worden gehouden: van het vaststellen van de omzet - en verkoopstrategieën voor gasttypen, het uitgebreid evalueren van de concurrentie, tariefonderzoek, tariefinstellingen het  voorspellen van de verwachte vraag.

Hoteliers die de omzet zo snel mogelijk willen maximaliseren, zouden contact moeten opnemen met specialisten die toegang hebben tot diepgaande analyses voor een optimale prijsstrategie op basis van de ideale marktpositionering en gevalideerde segmentatie. Hotels zouden een strategische analyse moeten uitvoeren, waaronder onderzoek van de micromarkt en algemene economische factoren die de resultaten van een hotel kunnen beïnvloeden. Ook een volledige concurrentieanalyse is van cruciaal belang, waaronder een concurrentiewaarde- en voordelenpositionering.

Snelle veranderingen

Gezien de snelle veranderingen in de moderne marktomstandigheden en het gevaar van een wereldwijde recessie zouden hotels en resorts een uitgebreid commercieel plan moeten ontwikkelen dat het volgende omvat:

Strategische hotelanalyse, waaronder onderzoek van de lokale markt en algemene economische factoren die de resultaten van een hotel kunnen beïnvloeden.

Volledige concurrentieanalyse , waaronder de prijs- en waardepositionering van concurrenten.

Vaste prijsstructuren, waaronder benchmarktarief (ook wel best beschikbare tarief genoemd), kortingen en aanbiedingen, arrangementen, onderhandelde tarieven en langetermijncontracten, zoals voor vliegtuigbemanning of touroperators.

Strategie voor hotel distributiekanalenop basis van productpositionering en marktomgeving, en de versterking van de productpositionering (zoals hotelbeschrijvingen en beschrijvingen van kamertypen) via alle distributiekanalen.

Segmentatiestrategieën en actieplannen met een sterke focus op bedrijfssegmenten met een hoge omzet bijdrage (dit deel moet worden ontwikkeld in samenwerking met verkoop en marketing).

Een met dataonderbouwd  Revenue Management systeem (RMS) kan een hotel helpen bij het opstellen van een dergelijk uitgebreid plan. Omdat een RMS helpt datapunten te categoriseren en te begrijpen, is het een integraal onderdeel van het openen van een hotel voor de lange termijn.

Hotels moeten er ook voor zorgen dat alle medewerkers en belanghebbenden volledig zijn opgeleid, werken volgens de procedures en in staat zijn om de juiste Revenue Management strategieën te implementeren in alle kamers en secundaire inkomstenstromen. Dit proces moet ervoor zorgen dat alle prijzen en operationele systemen aanwezig zijn, en dat alle hulpmiddelen en processen die belangrijke prestatiegegevens van concurrenten bijhouden, waaronder hun dagelijkse resultaten en prijsactiviteiten, functioneren.

Hulpmiddelen

Op het moment van openen zouden ook de belangrijkste hulpmiddelen moeten zijn ontwikkeld om de dagelijkse  Revenue Management processen te ondersteunen, gericht op de samenstelling van een uitgebreide, 365-dagen vraagkalender en de evaluatie van het bijhouden van actuele cijfers en boekingen (nachten enomzet) per gastensegment.

Hotelteams moeten ook een overboekingstrategie hebben als een  kamer om welke reden dan ook op de reserveringsdatums geen gasten kan huisvesten. De gasten moeten worden voorzien van passende communicatie en alternatieve opties (zoals datumwijziging, verhuizing naar zusteraccommodatie of terugbetaling). Een personeelstraining op dit gevoelige gebied is van cruciaal belang om aanvaringen met gasten te voorkomen.

Voortdurende ondersteuning van het personeel en aanvullende training zijn belangrijk om ervoor te zorgen dat medewerkers in staat zijn om hun gedefinieerde strategische doelen te bereiken en om te gaan met veranderende marktverwachtingen. Het is van cruciaal belang dat hotelafdelingen samenwerken om nauwkeurig te plannen hoeveel medewerkers er nodig zijn in elk deel van het hotel, vooral in een krappe arbeidsmarkt. Als een hotel onvoldoende personeel heeft, kan dat drukken op de omzet en verkoop doordat er niet kan worden voldaan aan de werkelijke vraag.

In een vluchtige en steeds sterker concurrerende markt moet elk hotel of resort vanaf het moment van openen in staat zijn om de uitdagingen van de wisselende vraag het hoofd te bieden. Het is niet meer genoeg voor een locatie om simpelweg haar deuren te openen en te verwachten dat de juiste gast binnenstapt en de juiste prijs betaalt. Hotels moeten grondig plannen, testen en zich aanpassen om hun kansen op maximale omzet en commercieel succes op de lange termijn te optimaliseren.

Overig nieuws