In Nederland schieten de wellnesscentra als paddenstoelen uit de grond, maar een nieuwe trend heeft zich al aangediend. Heel veel mensen willen meer dan alleen ontspannen; zij zoeken naar een balans tussen lichamelijke en geestelijke gezondheid. Wellness heeft een opvolger gekregen: wellbeing.
Wellbeing heeft van alles te maken met de kwaliteit van het leven. Wellbeing vormt een belangrijke aanvulling op onze basisbehoeften. Wellbeing betekent eigenlijk meer dan een goede gezondheid. Wanneer het lichaam, de ziel en het hoofd in goede balans zijn, verkeert iemand in volledige staat van wellbeing.
'Kurorten'
Waar gezondheid voor mensen een rationeel begrip is, heeft wellbeing en welzijn meer met emotie te maken. De combinatie van deze twee wordt steeds belangrijker. Mensen willen een gezond lichaam, en daarnaast zichzelf verwennen. Stress moet afgewisseld worden met ‘genietmomenten’. Zo blijven lichaam en geest in evenwicht.
Een speciaal kuuroord met een natuurlijke bron vormen de ideale omstandigheden voor een wellbeing-ervaring: het mineraalrijke bronwater is goed voor het lichaam, terwijl de warmte van dat bronwater voor de nodige ontspanning zorgt. Hoewel Duitsland meer dan 900 van zulke Kurorten kent, die bij veel Nederlanders geliefd zijn, is het kuuroord in Nederland nog een betrekkelijk zeldzaam fenomeen.
Op het station staat nog steeds Nieuweschans te lezen, maar de officiële naam is, sinds vorig jaar, Bad Nieuweschans. We spreken over het eerste kuuroord van Nederland. In het dorpje tussen de weilanden rijdt één bus per dag en staan de fietsen niet op slot. In het centrum doen mensen hun boodschappen en houdt de dorpskroeg een voorjaarsschoonmaak. Niks bijzonders op het eerste gezicht.
Maar in Bad Nieuweschans bevindt zich zeshonderd meter onder de grond een unieke mineraalrijke bron. In 1975 kreeg de toenmalige burgemeester van het dorpje de volgende mededeling: ‘Er zit geneeskrachtig water onder Nieuweschans. Dit betekent dat Nieuweschans een kuuroord kan worden.’ Maar Nederlanders zijn nu eenmaal sceptisch van nature; vandaar dat de eerste proefboring pas in 1980 plaatsvond.
Na enig onderzoek kreeg het ‘Heilwasser’ onder Nieuweschans een hoge, internationale kwalificatie. In Nederland is er (nog) geen kwalificatie voor bronwater, maar in Duitsland zijn er strenge normen verbonden aan dit begrip. In 1985 ging het kuurcentrum en later ook hotel Fontana Resort Bad Nieuweschans open voor publiek. Ondanks dat de Nederlanders in het begin wat afwachtend waren, werd het kuuroord een groot succes.
Medische hulp
Na het eerste jaar ontwikkelde Fontana Bad Nieuweschans kuurprogramma’s op basis van medische indicatie. Het bronwater bleek een verlichting te zijn voor mensen met reuma, parkinson of huidziektes, zoals psoriasis. Deze behandelingen zijn gebaseerd op Duitse kuuroorden. Hoewel dit type behandeling in Duitsland heel normaal is, wordt in Nederland vaak maar een deel van deze medische behandelingen vergoed door de zorgverzekeraar.
'Jammer,' meent Mireille Oosterlaar, hoofd marketing van Fontana Bad Nieuweschans. ‘Deze kuren hebben echt een positieve werking op het lichaam. De meeste mensen met gewricht- of huidklachten staan nu meer open voor de werking van onze heilzame bron. Gasten komen niet voor niets elk jaar terug. Het helpt echt.’
Doordat de meeste zorgverzekeraars het niet vergoeden, kunnen veel mensen de kuur niet betalen. ‘Het is inderdaad prijzig, maar het is een aanvulling op de reguliere behandelingen. Reuma is lastig te behandelen; je kunt die aandoening enkel met medicijnen onderdrukken. Terwijl bronwater meteen verlichting brengt! Dit kuureffect kan drie tot zes maanden aanhouden.’
Nieuwe doelgroep
Naast de medische kuren verzorgt het centrum ook complete lifestyle programma’s, zoals de sapvastenkuur en de mindfulness meditatie. Hier signaleert Oosterlaar een nieuw publiek. ‘We hebben altijd vaste gasten gehad, maar ik merk toch dat de nieuwe groep uit een ander soort mensen bestaat. Voorheen kwamen er vooral mensen die altijd al met hun gezondheid bezig waren. Inmiddels is gezondheid echt een trend en daar komt dus een nieuwe groep op af.’
Bij deze groep liggen absoluut mogelijkheden. Een dag ontspannen en goed met het lichaam bezig zijn, spreekt deze mensen erg aan. ‘Het verschil tussen wellness en wellbeing is dat wellness meer met ontspannen te maken heeft, terwijl wellbeing gericht is op lichamelijke en geestelijke gezondheid.’ Niet zo gek dat de sapvastenkuren en de mindfulness meditatiesessies steeds sneller vol zitten. ‘Daarin zien we echt een stijgende lijn.’
Maar niet alle trends zetten door in Nederland. Volgens trendwatchers zou ‘beauty voedsel’ het helemaal gaan maken. Drankjes met aloë vera of andere ingrediënten die van binnenuit je uiterlijk verzorgen; zij werden in Japan een ware hype. Het hotel en kuuroord in Bad Nieuweschans denkt dat Nederland nog niet klaar is voor dit soort voeding. Weinig gasten vragen hier om, volgens Oosterlaar. Voorlopig kan men daar dus nog genieten van een punt appeltaart of een saucijzenbroodje. Oosterlaar: ‘Dan kom je ook bij een cruciale vraag. Is wellbeing genieten of is het caloriearm eten? Wij vinden dat het toch vooral genieten moet zijn. Maar ook een lekkere salade biedt veel mogelijkheden.’
HM302010