Ze zijn zeer effectief in uw marketingstrategie: e-mail nieuwsbrieven. Mits de uitvoering goed is, uiteraard. Aan het verzenden gaat een aantal stappen vooraf die essentieel zijn voor het succes van uw boodschap.
Database
Uw database (adressenbestand) dient goed gesegmenteerd te zijn, zodat u de juiste informatie naar de juiste doelgroep stuurt. Een marktsegmentatie in uw e-mail database kan er als volgt uitzien:
Op deze manier kunt u ieder segment voorzien van een eigen relevante nieuwsbrief. Immers: een nieuw fietsarrangement is niet bijster interessant voor uw leveranciers...
E-mail systemen
Er zijn vele soorten e-mail nieuwsbriefsystemen beschikbaar. Bij de evaluatie van deze systemen kunt u de volgende zaken in ogenschouw nemen:
Wanneer uw database gereed is en u beschikt over een goed softwarepakket, dan kunt u starten met het versturen van nieuwsbrieven aan de hand van de volgende stappen:
1. Kies per nieuwsbrief één thema per doelgroep, een uniek thema dat terugkomt in de gehele inhoud van de nieuwsbrief, zodat deze samenhang krijgt en zinvolle informatie bevat voor uw doelgroep. Een nieuwsbrief naar uw individuele gasten over een nieuw fietsarrangement bijvoorbeeld, kan informatie bevatten over de routes in de omgeving, de picknickmanden die u de gasten aanbiedt, de bezienswaardigheden en evenementen in de omgeving, leuke websites die informatie geven over de streek...
2. Zorg voor een heldere indeling. Lezers moeten uw e-mail snel kunnen scannen. Zorg daarom voor heldere kopjes en houd artikelen kort en bondig, met links die verwijzen naar meer informatie op uw website.
3. Maak gebruik van beelden. Een e-mail met enkel tekst zal de aandacht van uw lezers niet vasthouden. Zorg voor beelden, foto’s van uw hotel, van uw product en de omgeving om de nieuwsbrief zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Zorg dat iedere afbeelding ingevoerd wordt met een link naar de relevante tekst op uw website; lezers hebben namelijk de neiging om op plaatjes te klikken.
4. Zorg voor een speciale aanbieding. Neem in de nieuwsbrief over uw nieuwe fietsarrangement een speciale aanbieding op om lezers extra te prikkelen. Dit kunnen tijdgebonden aanbiedingen zijn of prijsgerelateerde aanbiedingen. Ze kunnen ook te maken hebben met de inhoud van het arrangement. Zorg dat lezers middels een link direct een boeking kunnen maken. Neem niet te veel aanbiedingen op: maximaal één of twee die passen binnen het thema van uw nieuwsbrief.
5. Controleer uw nieuwsbrief op spelling, het functioneren van links, adresgegevens en datum. Een slordige nieuwsbrief wordt door lezers ervaren als een nieuwsbrief waar geen aandacht aan is besteed. Waarom zou een arrangement dan wel goed verzorgd zijn?
6. Interactie. Moedig uw lezers aan om de e-mail door te sturen naar bekenden die ook geïnteresseerd zouden kunnen zijn. Maak inschrijving op uw nieuwsbrief in al uw uitingen tot een eenvoudige handeling. Zorg er ook voor dat gasten via uw website toegang hebben tot al uw nieuwsbrieven.
7. Zorg voor een duidelijke afzender. Neem hierin uw adresgegevens, telefoonnummer, e-mailadres en webadres op. Zorg voor een duidelijke en eenvoudige opt-out procedure (afmelden voor de nieuwsbrief).
Met bovenstaande aandachtspunten vergroot u de kans op een effectieve e-mail nieuwsbrief, waardoor u meer reacties en reserveringen kunt verwachten. Wees niet bang om een keer te experimenteren, maar focus altijd op de inhoud van uw nieuwsbrief en op het door u gekozen thema.
U kunt de opmaak en verzending natuurlijk laten verzorgen door externe partijen, maar met de huidige systemen is het vrij gemakkelijk om de opmaak en verzending in eigen beheer te doen.
HM302008