Interactie met de gast is een van de belangrijkste peilers van de hotellerie. Fysieke omgang met de gast was, is en zal altijd blijven. Dankzij de opkomst van tablets en smartphones,
met hun mobiele applicaties, is de interactie online bijna net zo belangrijk geworden als een gesprekje offline.
Veel hotelondernemingen hebben een eigen app voor mobiele apparaten. Internationale ketenbedrijven met diepe zakken kunnen alles naar eigen wens en smaak laten ontwikkelen, maar ook voor kleine onafhankelijke hotels zijn er genoeg mogelijkheden. De prijzen om een app te laten ontwikkelen zijn de laatste tijd flink aan het dalen. Wat is er voorhanden, wat moet een app kunnen en, ook belangrijk, wat verlangt de gast van een goede hotelapplicatie?
*1. Maak een unieke app*
Een app kan van alles zijn. Van een zakelijk instrument tot een verlenging van het hotelmerk. Hoe unieker, hoe meer er over gepraat zal worden. Keerzijde van een uiterst creatieve app is dat deze leuk is, maar relatief minder geld op zal brengen.
*2. Zorg voor een brede schare volgers*
Wees niet angstig om de eerste stappen bloot te geven. Maak een landingspagina over de app, kondig de functionaliteiten vast aan. Potentiële volgers worden zo geïnteresseerde betrokkenen.
*3. Deel op de sociale media*
Zowel in de ontwikkelfase als op het moment van lancering, maak melding via de sociale media om de zichtbaarheid van de app te vergroten.
*4. Licht een tipje van de sluier op voor de professionals*
Voor ontwikkelaars en ontwerpers, maar ook voor de opdrachtgevers, zijn sites als Forrst en Dribble interessant. Hier worden beginontwerpen gedeeld met gelijkgestemden voor goede en professionele feedback
*5. Blog voor meer interactie*
Houd de dialoog gaande, blog over uw app (in wording). Schrijf erover op technologie- en app-blogs. Geef exclusieve voorvertoningen.
*6. Gebruik mobiele advertenties*
Voor sommige gebruikers een doorn in het oog, maar mobiele advertenties bewijzen hun nut: zij zorgen voor passief inkomen. Het is overigens wel van belang dat potentiële app-gebruikers een advertentie van uw app krijgen te zien in andere applicaties of op andere plekken van het mobiele internet.
*7. Zet in op social advertising*
Via advertenties op sociale media platforms als Facebook bereikt u gerichter het publiek dat potentieel geïnteresseerd is. Breeduit adverteren op het internet zet vaak minder zoden aan de dijk. Een schot hagel vergeleken met een enkele kogel. Via Facebook Mobile ads kunt u gericht adverteren voor louter mobiele gebruikers.
*8. Zoek marketingpartners*
Samen sterker. Zoek gelijkgestemde merken en/of bedrijven uit uw omgeving om te kijken wat u voor elkaar kunt betekenen op het gebied van het vermarkten van elkaars apps.
*9. Vergeet SEO, ga voor ASO*
Het optimaliseren van de website, om makkelijk vindbaar te zijn via zoekmachines (lees: Google); dat was SEO. Met 600.000 iOS apps en 450.000 Android applicaties is het in de iTunes Store en Android Market dringen geblazen. Vandaar App Store Optimalisation (ASO). Wat zijn handige keywords voor uw app, welke gebruikt de concurrentie, et cetera. Via de App Store van Apple geeft het zoekwoord hotel 7.500 resultaten. De apps van hotels worden daarbij overschaduwd door spelletjes en applicaties van OTAs.
*10. Doe waar u goed in bent*
Geen weet van apps en mobiel internet? Geen zin in/tijd voor? Geen probleem. Er zijn zat bedrijven die u graag willen helpen met uw app.
"Deze tips staan in het focusartikel IT & Multimedia uit de juni-editie van Hospitality Management. Download het hele nummer.":http://www.hospitality-management.nl/blad/95/
~Door~ "~Frank Lindner~":mailto:frank.lindner@uitgeverijps.nl
Eigen hotel-app? Tien tips voor succes!
5 juli 2013