Eindelijk vijf sterren in Utrecht

Auteur: Redactie
10 juni 1998
Eindelijk vijf sterren in Utrecht

Na jaren van relatieve rust gebeurt er momenteel het nodige op hotelgebied in Utrecht. Holiday Inn Utrecht City Centre rondde onlangs een ingrijpende renovatie af en heeft de ambitie om in verband met het Utrecht Centrum Project (UCP) - een ingrijpende herstructurering van het centrum van de Domstad - te groeien met nog eens 100 kamers. Verder zijn er in het kader van datzelfde UCP plannen voor uitbreiding van het driesterren bestand op het terrein van Jaarbeurs Utrecht. In 1999 wordt de eerste Utrechtse vijfsterren accommodatie in gebruik genomen: Grand Hotel Karel V.

Grand Hotel Karel V wordt gevestigd in een voormalig kloostercomplex en militair hospitaal. De geschiedenis van dit terrein gaat terug tot de middeleeuwen. In de loop der jaren raakte het complex in verval en bood zelfs enige tijd onderdak aan een aantal krakers. Momenteel echter is exploitatiemaatschappij De Vechtse Slag NV druk bezig met de realisatie van een ambitieus project. De totale investering - inclusief de restauratie van het casco - bedraagt meer dan 40 miljoen gulden, een bedrag waarin bijgedragen wordt door de gemeente Utrecht en het Nationaal Restauratiefonds.

Visitekaartje

General Manager van Grand Hotel Karel V is Toon Naber, voorheen onder meer werkzaam bij Hotel Mercure in Nieuwegein. Hij is trots op ‘zijn’ hotel: ‘De eerste keer dat ik over het terrein liep kreeg ik letterlijk rode wangen. Het gebouw en de locatie hebben een enorme potentie. Het wordt een fantastisch project en een echt visitekaartje voor Utrecht, waarbij het historische karakter van het complex gecombineerd wordt met een eigentijds serviceniveau en passende restauratieve voorzieningen.’

Grand Hotel Karel V ligt in het centrum van Utrecht, vlakbij Centraal Station en Jaarbeurs. Het hotel krijgt 90 hotelkamers en hotelappartementen op vijfsterren niveau, een zwembad en een sauna. Verder wordt een à la carte restaurant gerealiseerd, alsmede een bistro, een tweetal kelderbars en in totaal bijna 1.000 m2 zaalruimte voor vergaderingen, recepties en feesten. ‘De zaalaccommodatie zien wij als een duidelijk complementair product, dat ook in de weekeinden voor bedrijvigheid moet zorgen,’ aldus Naber.

Individuele uitstraling

Naber verwacht in het voorjaar van 1999 de eerste gasten te kunnen ontvangen. Het management van het hotel wordt in eigen beheer gevoerd. ‘In het geval van aansluiting bij een keten gaat vaak de originaliteit van een hotel enigszins verloren. We kiezen nadrukkelijk voor een individuele uitstraling, die past bij het unieke karakter van het project. Het management brengt een grote hoeveelheid ervaring mee, die garant staat voor professionaliteit in bedrijfsvoering en service. Wel wordt aansluiting gezocht bij een internationaal reserveringssysteem.’

Lage drempel

Ondanks het hoge ambitieniveau zal het nieuwe hotel geen elitair onderkomen worden. ‘Door middel van een bistro aan de kant van het historische centrum willen we onze band met de stad benadrukken en zorgen voor een lage drempel richting alle bezoekers.’ Het exacte prijsniveau van Grand Hotel Karel V is nog niet bekend. Naar verwachting zal een éénpersoons kamer ongeveer 400 gulden kosten. Naber: ‘We streven naar een prijs die de kwaliteit en het serviceniveau weergeeft, maar tegelijkertijd potentiële gasten positief verrast. Deze prijs ligt lager dan het vijfsterren niveau in Amsterdam, maar ten opzichte van de andere Utrechtse hotels wordt wel duidelijk, dat we voor de top gaan.’

Naber is - uiteraard - vol vertrouwen als het gaat om de kansen voor Grand Hotel Karel V. ‘Op viersterren niveau biedt Utrecht met de huidige hotels voldoende mogelijkheden. Met name in het drie- en vijfsterren segment echter is er zeker ruimte voor uitbreiding. Natuurlijk bepalen uiteindelijk onze gasten het succes van het hotel, maar de ambitie en het geloof in eigen kunnen is er.’

HM30JAAR HM301998

Overig nieuws