Het aantal elektrische auto’s is in het jaar 2020 verdubbeld. Uit onderzoek van de ANWB blijkt dat er bijna 145.000 elektrische auto’s over de Nederlandse wegen rijden. Kansen voor de hotellerie.
De populariteit van elektrisch rijden kent een aantal oorzaken. Sinds 1 juli 2020 is er de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP), waardoor de populariteit ook onder particulieren groeit. De regeling is zo populair dat het kabinet genoodzaakt was het loket tijdelijk te sluiten. De subsidiepot was leeg. Voor 2021 is er een nieuwe pot. Daarnaast sluit het huidige aanbod elektrische voertuigen steeds beter aan op de wensen van de consument, worden elektrische voertuigen goedkoper, neemt de actieradius van elektrische auto’s (EV’s) verder toe én groeit het aantal snellaadstations in Nederland.
Fastned zet zich, met ruim honderd snellaadstations in Nederland, de afgelopen jaren in om de elektrische rijder te voorzien van de nodige energie. Het Nederlandse bedrijf focust op high traffic locaties en is marktleider op het gebied van snellaadstations. De ambities reiken ver en met snellaadstations in Nederland, België, Duitsland, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk wil Fastned uiteindelijk een netwerk van 1.000 snellaadstations in heel Europa ontwikkelen. In het Klimaatakkoord - ondertekend door bijna 200 landen - staat dat vanaf 1 januari 2030 alle nieuw verkochte auto’s elektrisch aangedreven moeten zijn. Met een explosief groeiend aantal EV’s is het voor hoteliers zaak om te kijken hoe zij in kunnen spelen op deze groeimarkt.
De toekomst is fossielvrij. Voor de hotelier is het van belang om te kijken welke functie het hotel heeft en hoe een laadstation daarin toegevoegde waarde kan bieden. Die toegevoegde waarde zit onder meer in de extra omzet die de F&B-afdeling van het hotel kan genereren. “Onze snellaadstations zorgen ervoor dat EV’s gemiddeld tussen de 15 en 30 minuten nodig hebben om op te laden. Dat is de ideale tijd om te lunchen en een kop koffie te drinken. Daarnaast bereid je je als hotelier voor op een groenere toekomst en bind je het merk van het hotel aan een groene uitstraling. Dat kan ervoor zorgen dat gasten in de toekomst eerder geneigd zijn voor jou te kiezen”, voorziet Sara Veldhuizen, Head Of Location Development bij Fastned.
Voor de hotellerie betekent dit dat de vraag naar laadstations op de parkeerplaats toe zal gaan nemen. Elektrisch leasen is al jaren populair en dankzij de SEPP wordt het nu voor particulieren ook steeds aantrekkelijker om elektrisch te gaan rijden. “Kijkend naar de verschillende vooruitzichten met betrekking tot de groei in de EV-markt, is te verwachten dat er een tekort blijft aan laadinfrastructuur”, zo is de verwachting van Veldhuizen. Voor hoteliers betekent het dat deze groeiende markt kansen biedt en de keuze van de gast voor een hotel voor een deel gebaseerd gaat worden op de aanwezigheid van laadpalen en laadstations, ook in het leisuresegment. “Daarin kan een hotelier kiezen voor individuele laadpalen en snellaadstations zoals wij die aanbieden. Wij maken onderscheid in drie typen snellaadstations; individuele laadpalen bieden wij niet aan. De keuze om laadstations te ontwikkelen - en geen individuele laadpalen - is omdat we geloven dat de toekomst van openbaar laden snelladen is. Vanuit de hotelier gedacht moet je de keuze voor het type laadstation en laadsnelheid maken op basis van de verblijfsduur op jouw locatie, een laadtijd van 25 minuten is precies goed voor een bezoek aan bijvoorbeeld een lunchroom of fastfoodrestaurant. Op het moment dat de automobilist de EV aansluit en een lunch of kop koffie nuttigt in een van de F&B-outlets, krijgt hij of zij een melding via de app dat de auto ‘vol’ is.”
“Vervolgens wordt de reis voortgezet. In het geval dat de gast incheckt voor een overnachting of meeting is het anders, dan moet de gast of zo snel mogelijk laden en daarna parkeren op een andere plek of langzaam kunnen laden. In het geval van individuele laadpalen houdt een EV een veel langere tijd een parkeerplaats bezet.”
Het traject
Op het moment dat een hotelier besluit een laadstation van Fastned op de parkeerplaats te willen hebben, gaat Fastned de haalbaarheid onderzoeken. “Wij gaan op dat moment uitgebreid kijken naar de mogelijkheden. Daarin is de aanwezigheid van veel traffic en een F&B-outlet van groot belang. Wij onderzoeken welk type station het beste past, of er genoeg ruimte is en of het een toegevoegde waarde heeft voor het hotel. Het hele traject – van idee tot uitvoering – duurt ongeveer 6 maanden tot een jaar. Wij ontzorgen daarbij de hotelier in alle aanvragen en administratieve zaken. De win-winsituatie voor zowel Fastned als het hotel is dat wij ons laadstation op een fantastische locatie hebben en de hotelier een betrouwbare partner heeft voor het aanbieden van de laaddienst, invulling geeft aan haar duurzaamheidsdoelstellingen en extra omzet genereert met het snellaadstation én additionele omzet door extra klanten.”
De investering die de Fastned doet voor het creëren van het snellaadstation komt in de meeste gevallen op rekening van Fastned. Fastned betaalt aan het hotel een omzetgerelateerde huur voor het gebruik van de grond. “De hotelier kan er ook voor kiezen om mee te investeren in het ontwikkelen van het snellaadstation. We merken vooral dat nog te ontwikkelen hotels kansen zien om met ons samen te werken om zo aan de duurzaamheidseisen te voldoen. Dan is tijdens de tekenfase al bekend dat er een snellaadstation bij het plan gewenst is en kan deze in een vroeg stadium worden meegenomen in de plannen”, vertelt Veldhuizen.
Laden kost voor de consument bij Fastned 0,59 cent per Kwh. Volgens de ANWB verbruikt een EV uit de middenklasse ongeveer 17 kwh per 100 kilometer. Het Van der Valk Hotel Gladbeck in Duitsland aan de snelweg A2 was het eerste hotel waar Fastned een snellaadstation ontwikkelde in 2019. Daarna bleef het stil rondom ontwikkelingen binnen de hotellerie. Het gros van de laadstations van Fastned bevindt zich aan de snelweg , maar ook steeds meer in stedelijke locaties, zoals een retaillocatie. “Het aantal EV’s in Nederland blijft de komende jaren groeien. Met diverse retailpartijen hebben we samenwerkingen opgezet waar laden en winkelen wordt gecombineerd. Hiermee komen we tegemoet aan de vraag naar opladen bij retaillocaties. High traffic locaties blijven leidend. Bedrijven die investeren in snellaadstations doen dat uit economisch oogpunt, maar zijn ook onderdeel van de transitie naar fossielvrije energie. De beste partners voor Fastned zijn de bedrijven die daar een bijdrage aan willen leveren”, besluit Veldhuizen.
Postillion Hotels
Het Postillion Hotel Utrecht Bunnik, pal aan de A12, zette een aantal jaar geleden in op elektrisch laden. General Manager René Sloots ziet het aantal elektrische auto’s op het parkeerterrein van het hotel de laatste jaren groeien. “We hebben nu 16 Tesla laadpalen, allen snelladers. En tien Allego laadpalen, waarvan twee supersnelladers, twee snelladers en zes ‘normale’ laders. De Tesla laadpalen zijn exclusief voor Tesla-rijders, de Allego laders zijn voor ieder ander type EV. We bieden het als service aan elektrische rijders en onze gasten. De aanschaf heeft ons als hotel geen investering gekost. Het hele traject wordt door Allego en Tesla gefinancierd en begeleid. Zij zorgen voor de installatie, administratie en het aansluiten op het ‘net’. Voor ons als hotel levert het ons marketingwaarde en additionele omzet op, voornamelijk op het gebied van F&B. We mogen nu geen F&B serveren, maar in ‘normale’ tijden loopt iedereen die de auto aan de laadpaal heeft geplugd naar binnen voor een kop koffie, lunch of diner. De laadtijd van de snelladers ligt op ongeveer 20 minuten. We hebben al een tijd geleden een speciaal ‘Supercharger-menu’ ontwikkeld voor de elektrische rijder. Die staat binnen een halfuur met een voldaan gevoel weer buiten en de auto is volledig opgeladen. De aanwezigheid van laadpalen leverde ons in een pre-coronatijdperk aanzienlijke extra euro’s per week op.”
Naast additionele omzet ziet Sloots ook marketingvoordelen vanwege de aanwezigheid van de laadpalen. “Elektrische rijders met een laag accuniveau in de buurt van Utrecht worden met het navigatiesysteem vaak naar ons hotel genavigeerd. Het is het eerste contactmoment met ons hotel. Vervolgens is de elektrische rijder minimaal 20 minuten bij ons op het terrein en binnen onze omgeving. Dat heeft uiteindelijk ook waarde.” Graag zou Sloots meer laadpalen willen hebben, maar Tesla bepaalt waar de laadpalen worden geplaatst. “Het is nu een druilerige woensdagmiddag en als ik naar buiten kijk zijn er negen van de zestien Teslapalen bezet. We zitten in een gedeeltelijke lockdown, mogen geen F&B aanbieden, veel mensen werken vanuit huis en nóg zijn er negen stations bezet. In normale tijden voorzie ik dat het aantal laadstations in Nederland alleen maar gaat groeien en daar liggen kansen voor de hotellerie. Bij aanvragen vanuit klanten en gasten wordt nog niet regelmatig gevraagd of wij laadstations hebben, maar dat gaat in de toekomst zeker veranderen.”
Conclusie
Uit de Elektrisch Rijden Monitor van de ANWB blijkt veertig procent van de Nederlandse consument interesse heeft in elektrisch rijden en ruim een kwart overweegt binnen vijf jaar een EV aan te willen schaffen. In 2030 moet iedere nieuw gekochte auto elektrisch aangedreven zijn. Het aandeel EV’s zal in de (nabije) toekomst toenemen. Met die toename zullen er ook meer laadstations nodig zijn om de EV-rijder te voorzien van de nodige energie. Kansen voor de hotellerie en additionele omzet.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.