In Nederland wordt de zogenaamde Benelux‑hotelclassificatie gebruikt. Deze classificatie is voor alle bedrijven verplicht sinds 1985. Op 1 januari 1999 worden vernieuwde - kwalitatieve - normen ingevoerd. (De hygiëne, de staat van onderhoud, de inrichting, de uitstraling, ...) De nieuwe normen worden wel nader omschreven, maar zijn niet expliciet.
Hoe 'goed' is dat Beneluxsysteem nu in vergelijking met andere hotelclassificatiesystemen? Het onderzoek heeft zich gericht op: Diamond Rating (van de American Automobile Association); Official Hotel Guide (Verenigde Staten); de classificatie van de Zwitserse en Duitse hôtelierverenigingen (respectievelijk de Schweizer Hotel Verein en het Deutscher Hotel‑ und Gaststattenverband); de Automobile Association (Engeland). De Franse bandenproducent Michelin wilde de details van zijn systeem niet prijsgeven.
Het systeem van WTO biedt een modelschema dat als basis gebruikt kan worden voor een (inter)nationaal systeem. Teneinde de resultaten in een wat bekender perspectief te kunnen plaatsen, is de Benelux‑hotelclassificatie aan het onderzoek toegevoegd.
Uitwerking van het onderzoek
Is het systeem verplicht of vrijwillig? Betaalt de hôtelier een vergoeding?
Land ‑systeem Verplicht of vrijwillig? Betalen vergoeding
VS - Official Hotel Guide vrijwillig nee
VS ‑ AAA vrijwillig nee
Zwitserland vrijwillig ja
Duitsland vrijwillig ja
Benelux verplicht inbegrepen bij het lidmaatschap
WTO n.v.t. n.v.t.
UK ‑ AA vrijwillig ja
Een vrijwillig systeem komt vaak voort uit commerciële overwegingen van een groep betrokkenen. De meest voorkomende vormen zijn: hôteliers die lid zijn van een nationale vereniging; een groep gebruikers met een gemeenschappelijk belang, bijvoorbeeld een automobielvereniging (AA en AAA); commerciële organisaties (bandenfabrikant Michelin; uitgeverijen) die belang hebben bij het drukken van een gids en/of de verkoop van advertentieruimte (Official Hotel Guide).
De vergoeding die betaald wordt, is veelal afhankelijk van het niveau en/of het aantal kamers. Als een commerciële instantie geen vergoeding vraagt, wordt meestal de mogelijkheid geboden advertentieruimte te kopen om zo het hotel nadrukkelijker onder de aandacht te brengen.
Wie beheert en controleert het systeem?
Land ‑ systeem Verantwoordelijke
VS - Official Hotel Guide Official Hotel Guide (Reed-Elsevier groep)
VS ‑ AAA American Automobile Association (AAA)
Zwitserland Schweizer Hotelier Verein (SHV)
Duitsland Deutscher Hotel‑ und Gaststattenverband (DEHOGA)
Benelux Bedrijfschap Horeca & Catering
WTO n.v.t.
UK ‑ AA Automobile Association Development Ltd. (AA)
* Welk symbool wordt er gebruikt?
* Welke niveaus zijn er?
Land ‑systeem Symbool Niveaus
VS - Official Hotel Guide Afkorting, bijv. MFC Moderate First Class t/m
Superior De Luxe
VS ‑ AAA diamant 1 t/m 5 diamanten
Zwitserland ster 1 t/m 5 sterren
Duitsland ster 1 t/m 5 sterren
Benelux ster 1 t/m 5 sterren
WTO ster 1 t/m 5 sterren
UK ‑ AA ster 1 t/m 5 sterren
In de Europese landen wordt steeds een ster als symbool gebruikt, terwijl de twee Amerikaanse systemen een eigen symbool bezigen. Het gebruik van de ster als symbool suggereert overeenkomsten, maar ieder land houdt er eigen criteria op na. Dat kan tot verwarring leiden bij de gast.
Welke bedrijven worden in het systeem opgenomen?
Land ‑ systeem bedrijf
VS - Official Hotel Guide Alle logiesbedrijven m.u.v. B&B en condominiums
VS ‑ AAA Alle logiesbedrijven
Zwitserland Alle logiesbedrijven met min. 5 kamers
Duitsland Alle logiesbedrijven met min. 8 bedden
Benelux Alle logiesbedrijven met min. 2 kamers
WTO Alle logiesbedrijven met min. 10 kamers
UK ‑ AA Alle logiesbedrijven met min. 6 kamers
Op welke aspecten is de beoordeling gebaseerd?
Is er compensatie mogelijk?
Land ‑ systeem
|
Beoordelingsaspecten
|
Compensatie
|
VS – Official Hotel Guide
|
‘10 level system’ dat beschrijft wat wordt verstaan onder een bepaalde categorie hotel
|
Ja en nee, zie beoordelings‑aspecten
|
VS ‑ AAA
|
8 categorieën (onderverdeel in 22 subcategorieën), voor 4 en 5 diamonds hotels zijn er 2 extra categorieën m.b.t. service
|
De slechte kwaliteit van 1 of meer aspecten kan de overall rating negatief beïnvloeden
|
Zwitserland
|
19 criteria (vooral objectieve criteria, bijv. kwaliteit & inrichting van kamers, recreatiemogelijkheden, indruk van het geheel)
|
Ja, verplicht minimum aantal punten en max. één categorie hoeft niet aan voldaan te worden
|
Duitsland
|
22 verplichte categorieën met objectieve criteria en 4 facultatieve criteria
|
Ja, verplicht minimum aantal punten per categorie
|
Benelux
|
12 categorieėn, variėrend van ‘technische voorzieningen’ tot ‘facultatieve normen (status)’
|
Slechte algemene indruk kan tot lagere classificatie leiden
|
WTO
|
7 categorieėn, variėrend van ‘algemeen’ tot ‘services’
|
n.v.t.
|
Ieder systeem, behalve dat van de Benelux, biedt min of meer de mogelijkheid bepaalde aspecten te compenseren, mits aan de basisvereisten voldaan is. Het blijkt bijzonder moeilijk bepaalde kwaliteitsaspecten te benoemen en te beoordelen. Alleen het systeem van AA biedt de mogelijkheid een soort extra score te behalen. Daarmee kan men onderscheid maken tussen hotelbedrijven van dezelfde klasse. De andere systemen kennen uitsluitend de mogelijkheid een bedrijf te ’declasseren’ als aan bepaalde zaken niet voldaan wordt.
Welk type inspecties wordt gehouden?
Hoe vaak wordt geïnspecteerd?
Land ‑ systeem
|
Type inspectie
|
Hoe vaak
|
VS – Official Hotel Guide
|
Inspectie door werknemers OHG + commentaar van gasten d.m.v. Hotel Critique Cards
|
1x per jaar
|
VS ‑ AAA
|
Anonieme inspectie door Field Representatives + oordeel oude rapporten
|
Minimaal 1x per jaar
|
Zwitserland
|
Door commissie, bestaande uit collegae uit een ander kanton
|
1x per 5 jaar
|
Duitsland
|
Controle door commissie of lid plaatselijke VVV
|
1x per 2 jaar
|
Benelux
|
Door inspecteurs Bedrijfschap
|
1x per 2 jaar
|
WTO
|
n.v.t.
|
n.v.t.
|
UK ‑ AA
|
Anonieme inspectie incl. overnachting, na afloop rondleiding en bespreking met hotelier
|
1x per jaar
|
In alle gevallen wordt ieder logiesverstrekkend bedrijf ter plaatse geïnspecteerd. In de meeste gevallen gebeurt dit door inspecteurs die in dienst zijn van de organisatie die de beoordeling toekent. Niet duidelijk is, of alle inspecties in eerste instantie anoniem plaatsvinden en of een overnachting altijd onderdeel uitmaakt van het bezoek. Bij een aantal systemen leiden klachten van gasten tot één of meerdere extra inspecties van het betreffende hotel.
Aanmelding kan bij vrijwillige systemen op twee manieren plaatsvinden, afhankelijk van de classificerende organisatie. Als de classificerende organisatie een vereniging van hôteliers is, besluit een logiesbedrijf zelf of het lid wil worden. Consequentie van dat lidmaatschap is dan beoordeling volgens het systeem en de verplichte toekenning van een classificatie.
Als de classificerende organisatie een ’commerciële organisatie’ is, is aanmelding ook vrijwillig en zijn er wederom twee mogelijkheden: 1. de vermelding is gratis en er kan extra advertentieruimte worden gekocht; 2. de hôtelier moet zichzelf aanmelden en ervoor betalen.
Vaak kunnen nog extra diensten ingekocht worden, zoals marketing & sales ondersteuning, vermelding op het internet of opname in een centraal reserveringssysteem.