De Europese Commissie heeft Booking.com aangewezen als technologische ‘poortwachter’, waardoor het boekingsplatform zich aan strengere regelgeving moet gaan houden. Booking komt daarmee in dezelfde categorie terecht als techreuzen als Google, Microsoft en Apple.
Deze ‘poortwachters’ zijn bedrijven die zo’n voorname rol innemen in hun branche dat gebruikers in sommige gevallen niet om hen heen kunnen. Naast diensten als zoekmachines, social media, besturingssystemen en online marktplaatsen valt volgens de Europese Commissie dus ook Booking in deze categorie.
Een van de redenen achter de Digital Markets Act (DMA) is om concurrentie te stimuleren. De Europese Commissie geeft aan dat consumenten door de nieuwe regels meer keuze en vrijheid moeten krijgen bij het boeken van hotels. Ook moeten de regels ervoor zorgen dat zakelijke gebruikers ‘eerlijke toegang krijgen tot de poortwachtersdiensten van Booking.com’.
Een aantal van de bepalingen in de DMA, zoals de verplichting voor Booking om de Europese Commissie in te lichten als er een overname of fusie plaatsvindt, gaan meteen al van kracht. Het bedrijf krijgt een halfjaar de tijd om aan andere, nieuwe regels te voldoen. Overtredingen van de DMA worden over het algemeen streng bestraft en de boetes kunnen oplopen tot 10 procent van de jaaromzet.