Column Ewout Hoogendoorn: De hotellerie als gastentertainment

Auteur: Ewout Hoogendoorn
Columns Ewout Hoogendoorn 1 februari 2014
Column Ewout Hoogendoorn: De hotellerie als gastentertainment

Ik bespeur grote gelijkenissen tussen de hotellerie en veel andere branches waar men zich richt op het entertainen van gasten. Neem nou bijvoorbeeld muziek- of toneeluitvoeringen. Sowieso is een concertzaal of theater al aardig vergelijkbaar. Het gaat om de bezetting en opbrengst per stoel, in plaats van per kamer. De marketing richt zich erop hoe je zoveel mogelijk gasten in die stoelen krijgt, en dat die gasten daar zoveel mogelijk voor betalen. Tegelijkertijd moet je dan de kosten van de voorstelling in de hand weten te houden. Gasten zijn vaak bereid om extra te betalen voor beter entertainment. De grap is dat een goed optreden in een verlaten fabriekshal meer kan opbrengen dan een mager optreden in het Concertgebouw.

Een eenvoudig driesterrenhotel op een mooie locatie, en met een goede bijpassende dienstverlening, kan een beter resultaat opleveren dan een vijfsterrenhotel dat zichzelf op een foute manier in de markt zet. 

Het optreden hoeft ook bij lange na niet altijd ‘nieuw’ te zijn. Muziekstukken van klassieke meesters blijven altijd in trek. Toch verandert er ook van alles in die business, terwijl je dat van buitenaf niet direct door hebt. Vroeger was de opera een muzikaal toneelstuk. Eerst was dat van en voor de elite, vervolgens stroomde het gewone volk de paleisachtige zalen binnen. Met name de Duitse opera’s hebben in de 19e eeuw een dergelijke ontwikkeling doorgemaakt. In de twintigste eeuw voltrok zich de overgang naar de musical. Dat zijn zichtbare veranderingen, maar de klassieke opera’s zijn het door de eeuwen heen goed blijven doen, terwijl ze ogenschijnlijk hetzelfde bleven.

Als je beter gaat kijken, zie je dat ze telkens volledig worden geherinterpreteerd. Dat richt zich niet alleen op de voorstelling zelf. Er vindt ook veel verandering plaats op het gebied van de organisatie, de marketing en de financiering van die voorstellingen.

Zowel in de hotellerie als in de business van culturele uitvoeringen wordt vrijwel alleen naar de ontwikkelingen in de eigen branche gekeken. Gezien de overeenkomsten tussen alleen al deze beide branches, die beide al heel oud zijn, en altijd gericht waren op gastentertainment en bezetting/opbrengst per eenheid, zou het leerzaam zijn om ze eens goed met elkaar te vergelijken. De general manager als dirigent voor zijn of haar personeel, en de gasten kunnen genieten van een prachtige voorstelling.

HM302014

Overig nieuws