Ewout Hoogendoorn: Sinterklaas innoveert

Auteur: Ewout Hoogendoorn
Columns Ewout Hoogendoorn 1 oktober 2015
Ewout Hoogendoorn: Sinterklaas innoveert

"Ik heb al pepernoten in huis!", riep mijn dochter in september enthousiast en daarbij voelde zij zich niet gehinderd door de Zwarte Pietendiscussie. Sinterklaas en Zwarte Piet hebben in onze jeugd en in de jeugd van onze kinderen voor bijzonder veel plezier gezorgd. Maar de wereld is dramatisch veranderd. De wereld doet niets anders dan dramatisch veranderen. Alle heilige huisjes moeten eraan geloven, of we dat nu leuk vinden of niet. Maar je kunt, en misschien moet, er ook anders tegenaan kijken.

De 'dramatiek' van iedere verandering wordt natuurlijk eerst ook wel flink opgeblazen, anders is die niet noemenswaardig. Maar op de keeper beschouwd, verandert er natuurlijk uiteindelijk altijd maar bitter weinig. Over een paar jaar heeft Piet alle kleuren van de regenboog behalve zwart, en is er aan het Sinterklaasfeest feitelijk niets veranderd. Over een paar jaar kun je via de website van Airbnb ook hotels reserveren. Nu is het al mogelijk om via Booking een appartement bij Airbnb te boeken. Wat ook niet verandert is dat de hoteliers het kaas van hun brood blijven laten eten. Ze zullen niet zo slim zijn dat ze via hun sites Airbnb en consorten laten boeken, met bijvoorbeeld roomservice of apartment service op afstand erbij. Be Mate doet dat nu wel, maar dat is de uitzondering die de regel bevestigt en zal relatief klein blijven. En zo zal er nog wel weer een andere speler komen die op een slimme manier de reserveringsopbrengsten van de hotels naar zich toe weet te trekken. 

De hoteliers lossen dat telkens weer knap op door heel goed na te denken over hoe hun business efficiënter kan en weten dat (wel) zeer innovatief in te vullen door gemeenschappelijke inkoopdiensten en een gemeenschappelijke en veel professioneler georganiseerde distributie. De inrichting van de publieke ruimten is bij nieuwe hotels zodanig goed doordacht dat er veel minder personeel nodig is dan voorheen. Maar waarom hebben hoteliers dan niet het verkoopproces meer naar zich toe getrokken?

Heel lang geleden introduceerde Fletcher, tot grote ontsteltenis van de branche, de koppeling van de retail aan de verkoop van hotelovernachtingen: voor een tientje kon je een nacht kopen bij de drogist. Vele jaren later komt daar schoorvoetend Golden Tulip bij die met Blokker een deal heeft. Princess, die het zou moeten hebben uitgevonden, zou het ook doen, maar daar heb ik nog niets van gemerkt. Hoteliers, wanneer gaan jullie de enorme inventiviteit die er in de branche is eens inzetten bij de verkoop? Er verandert niets aan het product (een overnachting), net als er niets aan het Sinterklaasfeest verandert. Maar als je het kleurtje van Piet verandert, is het ineens toch iets heel nieuws!

HM302015

Overig nieuws