Exclusief interview Léon Dijkstra, CEO Eden Hotels: "Naar 60 hotels in 10 jaar"

Auteur: David Bakker
Hotelketens Interview 22 december 2021
Exclusief interview Léon Dijkstra, CEO Eden Hotels: "Naar 60 hotels in 10 jaar"

KSL investeert nog onbekend bedrag in Eden Hotels - "Idealiter vinden we een groep hotels die aan kan sluiten" - Léon Dijkstra blijft CEO

De Amerikaanse investeringsmaatschappij KSL Capital Partners (KSL) heeft een meerderheidsbelang verworven in het Nederlandse Eden Hotels. Met de kapitaalinjectie, het bedrag is nog niet bekend, wil Eden Hotels in tien jaar tijd groeien naar ongeveer zestig hotels in Europa. De teller in 2021 staat op 14 hotels.

In een exclusief interview met Hospitality Management (HM) vertelt CEO Léon Dijkstra (LD), die ook in de nieuwe constructie CEO blijft, hoe de deal tot stand is gekomen, hoe de nieuw strategie eruitziet en waarom de verkoop van een meerderheidsbelang noodzakelijk is om groei te realiseren.

HM: Hoe lang speelde u al met de gedachte om een investeerder te zoeken?

LD: “Ongeveer een jaar geleden zijn de eerste contacten gelegd. Vlak voordat de coronacrisis uitbrak hadden we met Eden Hotels een strategie ontwikkeld waarmee we Europa in wilden. We hadden een flinke oorlogskas. Het Eden-concept hadden we doorontwikkeld en veel hotels waren inmiddels verbouwd. We stonden in de startblokken om met Eden een volgende fase van groei in te gaan. De crisis dwarsboomde die plannen. De oorlogskas liep leeg. Dat geld werd gebruikt om de rekeningen te betalen. We moesten ons tegen de crisis wapenen. Tegelijkertijd zagen we juist dat deze crisis onze strategie opportuner maakte. Het geld om dat plan te realiseren was echter op. Vandaar dat we op zoek zijn gegaan naar een partner om onze groeiplannen te realiseren.”

HM: Wat is die strategie en wat zijn de plannen die KSL en Eden Hotels samen hebben opgetuigd?

LD: “Samen met KSL willen we de komende tien jaar in Europa met Eden Hotels groeien naar ongeveer zestig hotels. KSL is als investeringsmaatschappij in de hotellerie goed vertegenwoordigd in de Verenigde Staten en inmiddels ook in Engeland en ook een beetje in Frankrijk. In Frankrijk investeren ze in een kleine hotelgroep dat goed vertegenwoordigd is in ski-resorts en strandhotels. Wij zijn sterk vertegenwoordigd in de stadscentra en zij zochten een partij die samen met hen groei kan verwezenlijken in Europese stadscentra. De groeiambities van zowel Eden als KSL komen sterk overeen en vormen het uitgangspunt van de samenwerking.”

HM: Ligt die focus van groei in het aankopen van vastgoed of exploitatie? En gaat de voorkeur uit naar nieuwbouw of naar bestaande hotels die zich kunnen voegen bij de Eden-formule?

LD: “Het moet een mooie mix worden. We hebben een Eden-formule. In die formule hebben we laten zien dat we flexibel kunnen zijn, ook zonder groot internationaal merk. We hebben laten zien dat we hotels kunnen aansturen die minder interessant zijn voor de grotere ketens. Daarnaast zijn we ook in staat om met een internationaal merk te werken, zoals met Holiday Inn in Eindhoven en met het Hard Rock Hotel (het voormalig American Hotel aan het Leidseplein in Amsterdam is sinds 2020 het Hard Rock Hotel, red.). Ik denk dat KSL het interessant vindt hoe wij pragmatisch kunnen werken en kunnen groeien. Het uitgangspunt is wel dat we het Eden-merk internationaal gaan uitbreiden. Maar ook in Nederland zullen we de kansen pakken als die zich voordoen. Met onze operationele kennis en een internationale investeerder zijn wij, denk ik, een interessante partij om je hotel aan te verkopen.”

HM: Jullie willen groeien naar ongeveer zestig hotels. Eden Hotels bestaat nu uit 14 hotels. De looptijd samen met KSL is ongeveer tien jaar. Dat betekent dat een aantal hotels per jaar moeten aansluiten. Hoe willen jullie dat realiseren?

LD: “KSL is een grote internationale investeerder en krijgt dagelijks proposities aangeboden. Ze staan op elke shortlist van partijen die hotels willen verkopen wereldwijd. Idealiter vinden we een groep hotels die aan kan haken. Met ons heeft KSL een platform dat sterk vertegenwoordigd is in de stadshotels. Het uitgangspunt is het aansluiten van stadshotels in Europa. Daarin zijn we op zoek naar hotels met ongeveer honderd kamers of meer. De belangrijkste markt waar we op focussen is een mix van leisure en zakelijk.”

HM: De ambities zijn internationaal. Wat zijn de eerste landen waar jullie naar kijken?

LD: “De landen om ons heen. Mijn netwerk bevindt zich voornamelijk in de Nederlandse markt. Met KSL als partner hebben we een grote partij met een groot internationaal netwerk. Het ligt voor de hand om eerst te kijken naar België en Duitsland.”

HM: Alle medewerkers van Eden Hotels zijn inmiddels geïnformeerd. Hoe werd er gereageerd?

LD: “Positief. Ook de Raad van Commissarissen en de Ondernemingsraad staan volledig achter dit plan. Dat is natuurlijk wel het draagvlak van je organisatie. Het is intern al een tijd bekend dat we op zoek waren naar een externe financiële partij om onze groeistrategie mee te realiseren. Deze samenwerking gaat voor veel medewerkers ook kansen bieden om door te groeien binnen het bedrijf. De transitie van een familiebedrijf, wat Eden is, naar de samenwerking met een Amerikaans Private Equity-fonds zal wel anders worden.”

HM: Waar moet dan aan worden gedacht?

LD: “Wie groei ambieert zal de organisatie dusdanig moeten veranderen dat die groei realiseerbaar gaat worden. Het resultaat komt als je vanuit tevreden medewerkers, tevreden gasten weet te creëren. KSL ziet daarin de waardeontwikkeling. De cultuur staat voorop. Van daaruit gaan we waarde creëren. Die gedachte deelt KSL ook.”

HM: Eden Hotels staat te boek als een familiebedrijf. Verdwijnt dat karakter nu er internationale stappen gemaakt gaan worden? Was het besluit, ook een emotioneel besluit?

LD: “Ik denk dat met zo een stap niet alleen de ratio wordt gebruikt. Daar zit ook een stuk emotie in. We hadden er ook voor kunnen kiezen om zonder externe partner te bouwen aan het portfolio dat we nu hebben, wat ook een goed plan was, maar onze ambitie is altijd groei geweest. Die strategie hadden we al benoemd voordat de crisis vorig jaar begon. Als de ambities er zijn om stevig te groeien, ook naar het buitenland, dan verandert de manier van werken. Het karakter van het familiebedrijf zal mee veranderen. Veranderingen brengen goede en minder goede dingen met zich mee. Het is aan ons om dat goed te managen.”

HM: Heeft uw vader, oprichter van Eden Hotels, Sjoerd Dijkstra nog invloed gehad op de keuze?

LD: “Mijn vader is mijn belangrijkste adviseur en erg betrokken. Hij is inmiddels 84, maar nog altijd een ondernemer dus hij ziet ook de prachtige kansen die dit met zich meebrengt. De emotionele betrokkenheid is daarnaast natuurlijk ook erg groot, gezien de jaren die mijn vader in het bedrijf heeft gestoken.”

HM: KSL heeft ook geïnvesteerd in citizenM. Is er contact geweest met citizenM omtrent KSL?

LD: “We hebben contact gezocht met zowel citizenM als The Student Hotel en anderen hotelbedrijven die ervaring hebben met externe investeerders. Voornamelijk om te begrijpen hoe zo een samenwerken opgebouwd moet worden. Daar hebben we veel van geleerd.”

HM: Kijkend naar de Nederlandse hotelmarkt zien we dat Apollo Hotels is overgenomen, Fletcher Hotels heeft een externe investeerder, evenals citizenM en Eden Hotels nu ook. Is dat een trend die zich verder gaat ontwikkelen?

LD: “Dat weet ik niet. Hangt af van wat de ambitie is van de eigenaar van de hotelgroep of een hotel. Er is veel kapitaal beschikbaar op de markt. Wij willen graag groeien en konden dat niet volledig op eigen kracht. Dat kwam door de huidige crisis, maar ook door de naweeën van de vorige crisis. Dan moet je op zoek naar een investeerder. Als je dat allemaal zelf wilt doen is dat lastiger.”

HM: Is uw aanwezigheid als CEO een van de eisen geweest van KSL?

LD: “Wat zij willen is dat het team dat Eden Hotels nu aanstuurt, blijft. Ik maak onderdeel uit van dat team. Ze investeren in het directieteam dat bestaande hotels en nieuwe hotels aan gaat sturen. Op het moment dat er aanzienlijk meer hotels zijn aangesloten, komt er ook een moment dat we iemand gaan zoeken die een grote hotelgroep aan gaat sturen. Waar dat moment ligt weet ik niet precies. Dat ligt er ook aan tot waar ik het verstandig vind om te blijven zitten. Ik ben naast CEO ook aandeelhouder en ik moet er ook voor zorgen dat de organisatie optimaal georganiseerd is.”

HM: Zijn er afspraken gemaakt over het tempo waarin de hotels moeten worden aangesloten?

LD: “Omdat zij een tijdsbestek hanteren van tien jaar, willen ze zo snel mogelijk zo veel mogelijk doen. Zowel qua investeringen als optimalisatie, zodat ze er zo lang mogelijk van kunnen genieten. Dat is voor ons een kans. In deze crisis zaten we veel van onze investeringen uit te smeren over een aantal jaar. Met deze injectie staan we in deze crisis wel weer vooraan in de rij en ik denk dat onze voorsprong hiermee vergroot wordt.”

HM: Een crisis is ook een mooi moment om kritisch naar de markt te kijken en te zien wat er te koop is of te koop komt. Is dat ook een overweging geweest om in zee te gaan met KSL?

LD: “In de vorige crisis hebben we ook gezocht naar een partner, maar dat was een ander soort crisis. Uiteindelijk verdienden we in die crisis geld. In een crisis krijg je vaak het idee dat je iets moet verkopen of een partner moet zoeken, tot het moment dat het weer beter gaat en je denkt het weer zelf te kunnen. Van daaruit heb ik geleerd dat voornamelijk financiële partijen op zoek zijn naar partners die ‘er goed voorstaan’ om voor te sorteren op minderen tijden. Juist nu een meerderheidsbelang verkopen is voor ons een logisch moment. Ik heb ontzettend veel zin om met deze internationale partij de komende tien jaar onze gemeenschappelijke groeistrategie te realiseren. Op professioneel vlak heb ik de mogelijkheid om mezelf naar een nieuwe dimensie te brengen.”

HM: Er zal ongetwijfeld met meerdere partijen dan alleen KSL zijn gesproken. Wat gaf voor u de doorslag om met KSL het partnerschap aan te gaan?

LD: “Het geloof in het merk Eden. Wij willen heel graag vanuit het merk Eden groeien. KSL ziet het merk Eden als een groeimerk. Het is erg prettig om een partner te hebben die in ons merk geloofd. Er zijn slechts 12 hotels gebrand met het merk Eden. Het Hard Rock Hotel en Holiday Inn vallen niet onder het merk Eden. Je mag het clichéwoord leuk misschien niet te vaak gebruiken, maar ik vind dit ook gewoon ontzettend leuk. Ik vind deze stap een logische vervolgstap in de ontwikkeling van Eden Hotels. Je ziet aan partijen als citizenM en The Student Hotel dat juist hun identiteit en karakter op de kaart kunnen worden gezet met de hulp van een externe financierder. Ook op het gebied van het opschalen van de organisatie. Ze brengen complementaire kennis aan waarmee je beter een internationale groei kunt realiseren.”

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws