“F&b brengt reuring in de tent”

Auteur: Redactie
Gastronomie 18 mei 2014
“F&b brengt reuring in de tent”

“Onze focus ligt op de zakelijke markt. Het hotel ligt in hartje Amsterdam. Veel gasten zijn overdag aan het werk en  hebben ’s avonds ook vaak nog een programma. Maar als je geen bar of restaurant hebt, is het hotel in die uren uitgestorven. Saai en sfeerloos is het dan. Ik wil graag dat als mensen het hotel binnenlopen dat er leven is in het gebouw. Dat er gegeten wordt, gedronken. f&b is voor mij dus heel sfeerbepalend in een hotel. Een hotel moet meer zijn dan alleen een slaaphut. Ik zie het als een warm nest. Als hotelier in Amsterdam weet je dat gasten veel buiten de deur verblijven. Maar dat betekent niet dat je het hotel geen thuis moet laten zijn.

Verdubbeling inkomsten

F&b heeft dus toegevoegde waarde op het gebied van sfeer. Nog niet als je spreekt over inkomsten of winst. Ik denk dat we inmiddels break even draaien. Dat betekent al wel een verdubbeling van de inkomsten in vergelijking met drie jaar geleden. Dus het gaat zeker de goede kant op. Op het ontbijt maak je als hotel altijd winst. Het gaat er dus om de lunch en het diner ook rendabel te maken. Door de goede reviews van ons restaurant trekken we ook steeds meer gasten die komen dineren. Ongeveer twintig procent slaapt ook in het hotel, de rest is Amsterdammer of toerist die hier aanschuift. Het restaurant zit zichtbaar aan de straatkant, dus profileert zich ook als zelfstandige horecaonderneming. We hebben geen minibar op de kamer. Maar de gasten kunnen wel zeven dagen per week tussen zeven uur ‘s ochtends en elf uur ’s avonds gebruik maken van de roomservice. De prijzen hiervan zijn volstrekt gelijk aan die van de kaart beneden. Ik vind dat normale service.

Goede recensies

We hebben in het restaurant 32 couverts. Over zeven dagen gemeten hebben we een bezettingsgraad van tachtig procent.  We krijgen ook goede recensies. Op Couverts bijvoorbeeld staat er het rapportcijfer 8,5 achter onze naam. Daar zijn we natuurlijk heel blij mee. En je ziet ook dat het drukker wordt na dit soort reviews. Onze kaart wisselt vier keer per jaar. Maar een favoriet blijft er altijd op staan: de Sint Jakobsschelpen. De specialiteit van onze kok. Voor de bulkgoederen hebben we een vaste groothandel die dagelijks bij ons bezorgt. Maar we doen ook zaken met aantal flexibele, lokale leveranciers voor met name  brood, vis, groenten en vlees.”

HM302014

Overig nieuws