%{font-size:14pt}Flexibele catering en sturing duur maaltijd% Vorige maand heeft u kunnen lezen over verschillende methodes van afstuderen. Naar aanleiding hiervan hebben de eerste studenten zich al aangemeld. Zij willen graag hun ervaring met u delen, en zijn ook benieuwd
wat u van hun afstuderen vindt. Allereerst gaan we Fleur en Jade volgen. Deze twee dames hebben eerst wat anders gedaan voor hun afstuderen en hebben besloten het samen af te ronden met een minor. Aan het eind van deze aflevering kunt u lezen hoe mijn onderzoek vordert.
*Maak kennis met Fleur*
Allereerst wil ik u voorstellen aan de 23-jarige Fleur. Voordat zij met haar minor begon heeft ze eerst onderzoek gedaan. Haar onderzoek ging over gastvrijheidconcepten in de zorg. Dit heeft ze gedaan in opdracht van een eenmanszaak in Breda van februari tot mei. De eigenaar van de eenmanszaak wilde een bedrijf opstarten, waarin een team van verschillende specialisten van de gastvrijheidindustrie samenwerken. Op deze manier kon er een compleet concept gemaakt worden voor de opdrachtgevers. Daarbij werd onder meer aandacht besteed aan restaurants, hotels, caterings en foodretail. De taak van Fleur was om te kijken of er ruimte was voor gastvrijheidconcepten in de zorgsector. De uitkomst van haar onderzoek was dat er wel ruimte was aan de care-kant (verzorgingsinstellingen) maar niet aan de cure-kant (ziekenhuizen, doktoren enz.)
*Even voorstellen: Jade*
Jade is 21 jaar en heeft eerst stage gelopen bij een cateringbedrijf. Ze was hier de rechterhand van de districtmanager die twintig locaties beheerde. Haar taak bij het bedrijf was voornamelijk het optimaliseren van de back-office op diverse locaties. Hierbij kunt u denken aan: inkoop, menucyclus, personeelsmanagement, partijen op maat enzovoorts In opdracht heeft ze ook nog een adviesplan geschreven. In dit plan heeft zij een vernieuwd draaiboek beschreven dat op iedere locatie gebruikt kan worden. Met dit adviesplan zouden in de praktijk nieuwe medewerkers gelijk aan de slag kunnen.
Samen zijn ze begonnen aan een minor ondernemerschap. De bedoeling van deze minor is dat ze in tien weken een ondernemingsplan schrijven. Iedere week volgen ze een gastcollege op de NHTV van bekende ondernemers, die hun ervaringen over ondernemerschap met de studenten delen. Twee keer in de week hebben ze een meeting met hun coach over hun voortzetting. Daarbij kunnen ze vragen stellen en ontvangen ze feedback.
*Flexibele catering*
Jade en Fleur schrijven een ondernemingsplan over hun eigen bedrijf dat ze in januari willen gaan starten. Het bedrijf gaat BorreltijdCatering heten. Het is een party-cateringbedrijf voor particulieren en bedrijven. Ze geven aan dat zij anders zullen opereren dan de traditionelere cateringbedrijven. Het bedrijf zal volgens hen flexibeler zijn. Zij zullen verschillende pakketten aanbieden voor diverse budgetten. Daarnaast willen ze mensen de kans bieden om alleen een deel van het aanbod af te nemen. Hierbij kunt u denken aan: de bar, het personeel of alleen de hapjes. Op deze manier bereiken ze een grotere doelgroep. Bovendien zal BorreltijdCatering voor iedereen toegankelijk zijn. Ze geven zelf aan dat dit initiatief nog niet bestaat. Er zijn wel cateringbedrijven die hapjes apart aanbieden, maar zonder personeel. Zou u alleen personeel willen dan wordt u doorverwezen naar een uitzendbureau. Daarbij bieden ze ook menus aan in diverse prijscategorieën. Doel is om een zeer persoonlijk partycatering bedrijf op te starten, waarin Fleur en Jade meedenken met de gasten en rekening houden met het budget van de gasten.
BorreltijdCatering is sinds kort ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en de dames zijn ook al druk bezig met hun website: "www.borreltijdcatering.nl":http://www.borreltijdcatering.nl. In het nieuwe jaar zullen we verder kijken hoe het met het bedrijf van Jade en Fleur gaat.
*Sturing duur maaltijd*
Wat betreft mijn onderzoek, ik ben nog druk bezig met het voorstel. Mijn eerste onderzoeksvraag was: wat is het effect van revenue management in restaurants. Na overleg met mijn coach A.Kokkinou blijkt dat ik met deze vraag een te breed gebied bestrijk. Ik heb dan ook besloten om mijn vraag toe te spitsen op een zeer concreet aspect van de bedrijvigheid in een (hotel)restaurant: de duur van de maaltijd. En natuurlijk ben ik benieuwd naar uw reactie op de bijbehorende onderzoeksvragen:
Kan de duur van de maaltijd gestuurd worden?
Waar kan het controleren van de duur van de maaltijd toe leiden?
Zouden Nederlandse restaurants kunnen profiteren van het sturen van de duur van de maaltijd?
*Herkenbare situatie*
Waarom houd ik mij bezig met de duur van een maaltijd? Dat wil ik duidelijk maken aan de hand van een voorbeeld dat iedereen waarschijnlijk zal herkennen:
U gaat naar een restaurant rond 17.30, u bestelt alleen een voorgerecht en een hoofdgerecht. Binnen een kwartier na de bestelling heeft u uw voorgerecht. Perfect!
Maar een uur nadat uw voorgerecht is afgeruimd bent u nog steeds aan het wachten op uw hoofdgerecht. Uiteindelijk verlaat u het restaurant pas rond 20.00. De maaltijd duurt dus twee en een half uur, alleen voor een voorgerecht en hoofdgerecht.
*Doe het beter*
Dan doet de all-you-can-eat Japanse restaurant in Tilburg het toch veel beter. Donderdag tot zondag kunt u kiezen uit twee zittingen. De eerste zitting is tussen 17.00 en 17.30, te tweede zitting is tussen 20.00 en 20.30. Dit restaurant bestuurt niet alleen de duur van de maaltijd, maar ook vanaf welk tijdstip de gasten welkom zijn. De all-you-can-eat principe is heel eenvoudig. Men kan in twee en een half uur tijd onbeperkt van de menukaart bestellen. De bestelling zal dan direct klaar gemaakt worden en binnen 15 minuten aan tafel bezorgd worden. De methode die zij gebruiken geeft ze de mogelijkheid om de tafel twee keer op een avond te kunnen verkopen, en de gast weet precies wat hij/zij kan verwachten.
*Reacties welkom*
Jade, Fleur en ik wachten met spanning op uw reacties. Wij zijn er van overtuigd dat we veel van uw ervaringen kunnen leren en deze ook kunnen gebruiken om ons onderzoek te verbeteren.
Tot de volgende blog.
~Shima Zeroual~
Wilt u reageren? Stuur dan uw reactie naar de "redactie van Hospitality Management":mailto:redactie@uitgeverijps.nl?SUBJECT=Mijn%20reactie%20op%20blog%20Shima%20Zeroual. De contactgegevens van Shima Zeroual zijn bij ons bekend.
Blog Shima Zeroual (5/12)
26 oktober 2011