Als horeca-onderneming loopt u tegenwoordig heel wat klanten mis als u niet met een website op het internet te vinden bent. De kwaliteit van de websites laat ook wat te wensen over, zo denkt men met een paar slechte fotos, een menu in pdf formaat en de vermelding van openingstijden en telefoonnummer klaar te zijn. Het internet moet serieuzer genomen worden door horecaondernemers, aangezien men met de nieuwste hypes zoals Facebook, en Twitter meer klanten kan bereiken. Het hippe spelletje Foursquare uit Amerika lijkt zelfs nog beter te werken.
*De klant bereiken*
Met een goede advertentie in een blad of zelfs online bereikt u klanten steeds minder goed en het kost u ook nog eens veel geld. Zou het niet geweldig zijn als u uw huidige klanten voor u kunt laten werken? Dit gaat dan niet via de ouderwetse manier van mond-tot-mond reclame, maar via internet. Ook internetspelletjes zoals Foursquare helpen u uw klantenkring via-via snel uit te breiden.
*Foursquare*
Het idee achter het spelletje Foursquare is dat men via het mobieltje aan kan geven in welk openbaar gebouw hij of zij op dat moment is. Elke keer als een persoon incheckt krijgt deze punten toegekend en krijgen zijn of haar vrienden, die ook aangesloten zitten op Foursquare, een berichtje waar die persoon is. Deze applicatie zorgt ervoor dat mensen vaker op deze locaties komen en dat hun netwerk ook langs komt. Zeker omdat de speler extra status krijgt als hij of zij ergens het vaakst komt. Een nieuwe bar of restaurant wordt zo makkelijker ontdekt.
*Toekomst*
Omdat Foursquare zo populair is bestaat er nu ook al een Nederlandse variant. En dat het een succes is blijkt uit de berichten dat verschillende horecaondernemingen inspelen op de Foursquare gebruiker. Zo verloot Hotel Arena in Amsterdam, bijvoorbeeld, elke maand een gratis overnachting onder de mensen die het meest bij ze inchecken. Deze voorlopers in de horeca zien nu al de voordelen van hoe internet voor hen kan werken, met dank aan dit spelletje.
~Nienke van Haasteren~
Foursquare de toekomst voor ondernemers
14 april 2010