De op handen zijnde fusie van de hotelketens Marriott en Starwood heeft grote gevolgen voor de branche, zo blijkt uit een dinsdag uitgebracht rapport van zakenreisorganisatie Carlson Wagonlit Travel. Bij de biedingsstrijd trok Marriott aan het langste eind en stond het Chinese Anbang uiteindelijk met lege handen. De deal wordt naar verwachting later dit jaar definitief gemaakt.
Hiermee ontstaat een concern dat wereldwijd actief is en marktaandelen in wereldsteden behaalt tot wel 50 procent. De reisorganisatie Carlson Wagonlit hanteert hierbij een lijst van twintig zakelijke topbestemmingen. In 14 van die 20 steden heeft deze nieuwe hotelgroep welhaast een derde van alle hotelkamers in handen, en op sommige bestemmingen zelfs de helft.
Amsterdam
Minneapolis spant de kroon: daar komt het marktaandeel op 50 procent uit, gevolgd door Mexico City, Philadelphia, Los Angeles en Dallas. In de top 20 staan twee Europese steden: Amsterdam en Parijs. In Amsterdam komt het marktaandeel uit op 20 procent, terwijl dat in Parijs 14 procent is.
De marktpositie is zo sterk, dat de hotelkamerprijzen, die nu al op recordhoogte staan in enkele belangrijke regio's, nog hoger zullen worden. Afnemende concurrentie leidt doorgaans immers tot hogere prijzen.
Andere fusies
De zakenreisorganisatie sluit niet uit dat de combinatie van Marriott en Starwood weer andere fusies uitlokt, aangezien concurrenten hun positie willen veiligstellen. Eerder kondigde HNA Tourism Group aan Carlson Hotels te willen overnemen. HNA gaat hiermee van 500 naar 1900 hotels.