Roken is voor veel mensen verbonden met gezelligheid. In de hotelhal of het restaurant steekt menig gast graag een sigaret op. Dit eenvoudige genotsartikel heeft voor u als ondernemer allerminst eenvoudige gevolgen. Niet alleen moet u rokers en niet-rokers in uw hotel tevreden stellen, ook dient u rekening te houden met de wet- en regelgeving op dit gebied.
Met ingang van 7 november 2002 is een totaal reclame- en sponsoringverbod van kracht. Dit houdt in dat u als ondernemer al het aanwezige reclamemateriaal voor tabaksproducten moet hebben verwijderd uit uw hotel. Hierbij kunt u denken aan asbakken, parasols en menuhouders, maar ook aan de rekjes waarin uw tabaksproducten worden gepresenteerd; deze mogen niet meer voorzien zijn van een merklogo. Een eventueel aanwezige sigarettenautomaat mag eveneens niet voorzien zijn van reclame-uitingen. Mocht u historisch reclamemateriaal van nog bestaande merken in uw bedrijf hebben hangen, dan is dit ook verboden.
Ten aanzien van uw gasten moet u er rekening mee houden dat tabaksproducten sinds 1 januari 2003 alleen aan personen van 16 jaar en ouder verkocht mogen worden. Dit houdt in dat u, bij verkoop van achter de toonbank, actief moet letten op de leeftijd van de koper. In geval van twijfel dient u de betreffende persoon om een identiteitsbewijs te vragen. Als u in het bezit bent van een sigarettenautomaat, dient deze geschikt te zijn voor verificatie door middel van een bankchipkaart. Deze verificatie vereist een ‘Age-key’ op de bankpas van de koper. Deze chip kan men sinds 18 november 2002 gratis en op vertoon van een geldig legitimatiebewijs laten activeren op de grotere postkantoren in Nederland. Een niet aangepaste automaat mag sinds 1 januari 2003 niet meer gebruikt worden.
Naleving van de Tabakswet wordt gecontroleerd door de Keuringsdienst van Waren. Als de Keuringsdienst een overtreding van de regels constateert, kan u een bestuurlijke boete opgelegd krijgen van 450 euro bij de eerste overtreding tot 4500 euro bij herhaling binnen vijf jaar.
Voorkom eventuele boetes door reclamemateriaal te verwijderen. Voer daarnaast een duidelijk beleid met betrekking tot het verstrekken van tabaksproducten aan personen onder de 16 jaar. Op die manier weten uw gasten waar zij aan toe zijn en blijft uw gastvrijheid op peil.
Bedrijfskleding
Veel ondernemers zouden graag hun personeelsleden in ‘bedrijfskleding’ laten werken. Voor iedere werknemer bijvoorbeeld eenzelfde broek met overhemd, met daarop de naam van het bedrijf... Mag u deze kleding belastingvrij aan uw werknemers verstrekken of vergoeden?
Werkkleding kan onbelast worden verstrekt. Het gaat erom of de kleding die u gaat kopen kan worden aangemerkt als werkkleding. Wanneer dat niet het geval is, zal de
belastingdienst en de bedrijfsvereniging (UWV) stellen dat uw werknemers loon in natura van u ontvangen, waarover loonbelasting en werknemersverzekeringen zijn verschuldigd. Wanneer mogen we spreken van werkkleding?
1. Als deze kleding uitsluitend of nagenoeg uitsluitend geschikt is om te dragen op het werk (bijvoorbeeld een brandweerpak).
2. Er kan tevens worden gesproken over werkkleding wanneer de kleding (per kledingstuk!) is voorzien van het logo of de naam van uw bedrijf, én het logo of uw bedrijfsnaam een minimale grootte van totaal 70 cm2 heeft. In dit geval hoeft niet nog eens bewezen te worden dat de kleding uitsluitend geschikt is om tijdens werktijd gedragen te worden. Uitgangspunt daarbij is, dat bij een dergelijk groot logo of grote naam op de kleding, deze kleding niet aantrekkelijk is om privé te dragen. Tevens wordt de eis gesteld dat het logo/uw bedrijfsnaam duidelijk zichtbaar is. Het is uiteraard niet toegestaan om uw logo/bedrijfsnaam aan de binnenzijde van de bedrijfskleding te plaatsen.
3. Echter, u mag ook onbelast werkkleding aan uw werknemers verstrekken als de werkkleding in uw bedrijf wordt achtergelaten. Het is dan noodzakelijk dat uw werknemers zich in uw bedrijf omkleden en dat de kleding ook daadwerkelijk in uw bedrijf wordt achtergelaten.
Ondanks deze gedetailleerde definitie van werkkleding, is het nog vaak een bron van discussie met de belastingdienst en/of bedrijfsvereniging. Overleg vooraf met uw adviseur.
Bespaar op uw koeling
De diverse koelingen in hotels zijn slokops van energie. Het is echter bijzonder eenvoudig om met maatregelen die geen geld kosten wel geld te besparen. Heeft u er bijvoorbeeld al eens aan gedacht om diepvriesproducten niet op een tafel, maar in de koelkast te laten ontdooien? De kou die vrijkomt, hoeft door uw koelkast immers niet te worden geproduceerd.
Omgekeerd is het niet verstandig om warme producten direct in de koeling te zetten. Laat ze eerst daarbuiten afkoelen, zodat uw koeling geen extra stroom nodig heeft om op temperatuur te blijven. En ten slotte: wanneer u gekoelde producten van uw leverancier krijgt, plaats ze dan direct in de koeling. Elk kwartiertje dat u ze erbuiten laat staan, kost de koeling extra energie om ze weer op de juiste temperatuur te brengen. Investeer in deze gevallen dus niet in geld, maar in tijd. De financiële beloning komt vanzelf naar u toe in de vorm van een lagere stroomrekening.
Geldzaken wordt mede mogelijk gemaakt door de Branchegroep Horeca, Recreatie & Cultuur van Deloitte & Touche. Heeft u naar aanleiding van de artikelen vragen, dan kunt u contact opnemen met de auteurs.
Bedrijfskleding: Hans Kersten, Deloitte & Touche Nijmegen, tel. (024) 343 91 11, hkersten@deloitte.nl.
Gaat uw gastvrijheid in rook op? Misha Gilberts, Deloitte & Touche Breda, tel. (076) 523 23 23, mgilberts@deloitte.nl.
HM302003