Galant Hotel Beekhuizen 'Zullen we even zittend inchecken?'

Auteur: Jason van de Veltmaete
28 april 2011
Galant Hotel Beekhuizen   'Zullen we even zittend inchecken?'

'Met trots presenteren wij Galant Hotel Beekhuizen.' Zo begint de fraaie brochure van Galant Hotels; in het beeldmerk geschreven als galanthotels. Hoe dan ook, meervoud. We hadden Judith Stoevelaar, algemeen directeur van Galant Hotels, dus ook kunnen interviewen voor de rubriek Hotelketen, maar dat zou een beetje prematuur geweest zijn. Vergelijk het maar met een baby-op-komst: de kinderkamer is fris geverfd, de kast puilt uit van snoezige babykleding, de wieg staat klaar, maar het kleintje moet nog wel even geboren worden. Hotel Beekhuizen is bijna gereed. De eerste van een keten?

De bakermat voor het eerste 'seniorenhotel' is uitgerold door Ger Stoevelaar, de vader van Judith; hij ontwikkelde het concept in 2002. De gedachte om een hotel neer te zetten dat zich specifiek op ouderen richt, was op zich natuurlijk niet baanbrekend of gedurfd, gezien de vergrijzing van onze samenleving, maar is er anno 2011 werkelijk een markt voor? Judith Stoevelaar: 'Voor het antwoord op die vraag heb ik zelf een grondig onderzoek gedaan. Ik kwam er al snel achter dat oudere mensen in hun wensenpakket nauwelijks afwijken van de andere hotelgasten, en dat zij gewoon met de trends meegaan, maar dat zij vaak aanvullende eisen hebben. Denk daarbij aan de bereikbaarheid en toegankelijkheid van het gebouw. Daarnaast hebben zij behoefte aan wat extra service en comfort.'

Honderd procent vakantie

Judith Stoevelaar is in 3003 afgestudeerd op het onderwerp 'beleveniseconomie' binnen de studie Bedrijfskunde. Zij heeft ooit wel overwogen om voor een hotelschool te kiezen, maar gaf uiteindelijk toch de voorkeur aan een universitaire opleiding. 'Ik wist nog niet zeker of ik een loopbaan in de hotellerie wilde,' verklaart zij. 'Bedrijfskunde is een brede opleiding, dus ik kon altijd nog terug.'

Dat 'terug' behoeft enige opheldering. Judiths vader heeft altijd 'aan de bouwkant van hotels' gestaan: zijn metier is projectmanagement en projectontwikkeling. 'Met belangstelling voor de exploitatie,' legt Judith uit, 'omdat er een directe link bestaat tussen de financieringskant van een gebouw en het terugverdienen van de investering.'

Momenteel staat Galant Hotels nog in connectie met InnHome (Hospitality en Residences), het familiebedrijf van Ger Stoevelaar. Dat wil zeggen, InnHome en het hotelproject hebben dezelfde aandeelhouder. Judith: 'Maar bij Galant Hotels hebben we de structuur zo opgezet dat er plek is voor strategische nieuwe aandeelhouders. Dus Galant Hotels wordt losgekoppeld van de andere activiteiten; ook om verwarring te voorkomen. InnHome houdt zich bezig met seniorenhuisvesting nieuwe stijl, waarbij de uitstraling, de entourage en de gastvrijheid van de hotellerie kenmerkende elementen zijn.'

Geen seniorenhuisvesting, geen zorghotels, maar seniorenvakantiehotels; dat is Galant Hotels. Aan mensen met een functiebeperking, al dan niet vergezeld van reisgenoten, wordt de gelegenheid geboden om individueel en in luxe vakantie te vieren. Daarbij ligt de nadruk op kleinschaligheid en persoonlijke benadering. 'Hoteliers richten zich doorgaans op een brede doelgroep of een combinatie van doelgroepen,' stelt Judith. 'Maar we kunnen niet om de aantallen heen: in 2030 telt Nederland zo'n vier miljoen mensen die ouder zijn dan 65. Als dat geen gat in de markt is... Wij richten ons louter op senioren die vakantie willen vieren.'

In het directieteam zitten, naast bedrijfskundige Judith, een hotelier (Ger van Es) en een reisbranchespecialist voor mensen met functiebeperkingen (Gerda van 't Land).

Uitzichtpunt en uitgangspunt 'De Posbank'

Dat de locatie van een hotel enorm belangrijk is, kan iedereen op zijn klompen aanvoelen, maar we gaan een stapje verder. Het concept van Galant Hotels is nota bene door de locatie van het eerste hotel ingegeven. Judith: 'Hotel Beekhuizen was al aangekocht; toen kwam de gedachte: Is dit niet een heel mooie plek om in te spelen op de demografische ontwikkeling?'

Die plek, vlakbij Arnhem, midden in het Nationaal Park Veluwezoom, aan de voet van het markante uitzichtpunt De Posbank, is inderdaad zeer fraai. Veluwezoom, het oudste nationale park van Nederland, werd in 1790 geopend voor bezoekers. Vanaf 1847 logeerden de eerste gasten in Hotel Beekhuizen. In de onmiddellijke nabijheid bevinden zich Burgers' Zoo, het Nederlands Openluchtmuseum en het Kröller-Müller Museum. Op 1 maart 2012 opent Galant Hotel Beekhuizen de deuren.

Dat is dan niet zonder slag of stoot gegaan... De grond van het historische hotel Beekhuizen was namelijk door krakers bezet. 'Het vergunningentraject heeft heel lang geduurd,' vertelt Judith. 'Vanwege de historische betekenis van die plek hadden we acht of negen vergunningen nodig; de krakers hadden dus mogelijkheden genoeg om telkens bezwaarprocedures te starten. De flora en fauna zijn beschermd. Zelfs het beekje...'

Kortom, Galant Hotel Beekhuizen wordt een prachtig vakantiehotel. Zijn er verder nog wezenlijke, dan wel markante verschillen met een zorghotel bespeurbaar? 'Sfeer en uitstraling,' antwoordt Judith resoluut. 'Je mag ze natuurlijk niet over één kam scheren, maar de partijen die zich als zorghotel profileren, letten vooral op functionaliteit. Geen drempels en zo. Zij vergeten wel eens dat het ook mooi, leuk en aangenaam moet zijn. Onze sterke kant? Wij proberen de balans te vinden tussen zorg en beleving. En we nemen geen genoegen met halve oplossingen. Als bijvoorbeeld een meubel of accessoire niet te vinden is, bedenken we het zelf; dan laten we het speciaal voor ons ontwerpen en maken. We doen geen concessies aan functionaliteit én uiterlijk. Wij willen hier geen ziekenhuisachtige omgeving.'

Galant Academy

Essentieel voor de uitstraling van een hotel zijn uiteraard de medewerkers. Het zal geen verbazing wekken dat aan de medewerkers in Galant Hotel Beekhuizen - gezien de zorgtaak - extra eisen worden gesteld. 'Omdat we onze mensen duaal willen opleiden, is Galant Academy in oprichting,' vertelt Judith. 'Wij hebben immers zowel zorg als dienstverlening in ons pakket zitten, en bieden zorgarrangementen aan. Bovendien willen we uniek zijn in de manier waarop onze medewerkers de gasten tegemoet treden. Daar ligt de grootste uitdaging: extra opmerkzaamheid voor al die kleine, bijkomende wensen van de gasten. Bijvoorbeeld: "Zullen we even zittend inchecken?" Onze medewerkers moeten situaties kunnen inschatten zonder dat de gasten het als betutteling ervaren.'

Teneinde de zorgtaak optimaal te kunnen vervullen, heeft Galant Hotels een samenwerkingsovereenkomst met Excellent Leven (particuliere zorg en services) gesloten. Outsourcing dus. Judith: 'We hebben te maken met planbare zorg en onplanbare zorg. Het eerste komt overeen met reguliere thuiszorg, en behelst bijvoorbeeld het aantrekken van steunkousen. Dat is iets wat de reguliere hotelbranche kan aanbieden. Iemand die echter hulp nodig heeft bij naar het toilet gaan - iets wat niet gehoorzaamd aan vaste tijdstippen - was tot nog toe afhankelijk van een reisgenoot. Wij willen dat mensen ook zonder reisgenoot op vakantie kunnen. Het planbare doen we samen met Excellent Leven, het onplanbare wordt verzorgd door onze mensen, die daarvoor zijn opgeleid aan de Galant Academy. Beide worden met elkaar verweven, dus ook de planbare zorg wordt op onze manier uitgevoerd, met al de warmte en gastvrijheid die de hotellerie eigen is.'

Internationaal

Een unieke formule... Dat betekent evenwel niet dat Galant Hotels wars is van samenwerkingsverbanden. 'We voeren momenteel gesprekken met potentiële aandeelhouders,' zegt Judith. 'Er is ook veel belangstelling van hotelgroepen. Volgens mij moet elke groep of keten straks een dergelijk label in zijn stal hebben. Door ons wordt veel kennis verzameld en ervaring opgedaan; die expertise zou door een groep ingelijfd kunnen worden. Wij kunnen dan profiteren op het gebied van publiciteit, marketing en management. Als onderdeel van een internationale hotelgroep is het ook makkelijker om in het buitenland voet aan de grond te krijgen. We hebben de ambitie om internationaal te worden.'

Nog voordat Hotel Beekhuizen open gaat (maart 2012) wil Judith de komst van een tweede hotel kunnen aankondigen. 'Misschien zelfs een tweede én een derde. Die hotels hoeven niet in de vrije natuur te staan; een stadshotel is absoluut denkbaar. Met Hotel Beekhuizen hebben we evenwel de lat erg hoog gelegd, en we willen in onze toekomstige hotels dezelfde kwaliteit kunnen bieden.'

Vooralsnog moet zich nog van alles uitkristalliseren. Het F&B-concept bijvoorbeeld. In Hotel Beekhuizen wordt in ieder geval geen buffet neergezet. Een à la carte ontbijt is immers veel plezieriger voor de gasten die slecht ter been zijn. Als extra bijkomstigheid: de hogere kwaliteit van het ontbijt. Of het restaurant zich 's middags en 's avonds ook gaat richten op mensen van buitenaf, is nog niet duidelijk. Judith: 'We gaan ervan uit dat we vol zitten met hotelgasten. Maar op die locatie, met al die wandelaars en natuurgenieters... Als er ruimte is, zijn zij welkom. Het eerste jaar geldt: ondervinden en bijstellen.'

Judith Stoevelaar

Judith is geboren in 1979. Zij studeerde Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Haar scriptie ‘Vastgoed als belevenis’ behandelde de grondslagen van de beleveniseconomie, toegepast op leisure- en retailprojecten, en onderzocht de invloed van vastgoed op de beleving van gasten en klanten. In 2003 trad Judith in dienst bij het bedrijf van haar vader: Introvast. Hier werkte zij voornamelijk aan haalbaarheidsstudies van hotelprojecten. Daarnaast ontwikkelde zij een nieuw bedrijfsonderdeel: InnHome. Hierin worden de marktgerichte benadering en gastvrijheidprincipes van de hotellerie gecombineerd met kennis van de zorg, met enkele vernieuwende woonzorgconcepten als resultaat.

Anderhalf jaar geleden maakte Judith op een geheel andere manier kennis met de zorg. De motor van haar vriend - Judith zat achterop - werd door een auto aangereden in de Belgische Ardennen. Judith werd met een verbrijzeld bovenbeen afgevoerd naar een ziekenhuis in Luik. Na twee weken ging zij naar een zorghotel in Nederland. Drie maanden rolstoel, vervolgens een looprek... Ten tijde van het interview liep zij net een week zonder stok, maar het gaat helaas nooit meer helemaal goed komen.

'De rolstoelperiode heb ik als heel bijzonder ervaren,' vertelt Judith. 'Alles wat wij vanuit zakelijke nuchterheid hadden aangenomen, met betrekking tot Hotel Beekhuizen, werd bevestigd in de privésfeer. Ik ben er nóg meer van overtuigd geraakt dat er een markt is voor ons concept.'

Judiths liefhebberijen zijn wintersport ('Dat zal nog maar beperkt gaan'), duiken en golfen ('Lekker buiten zijn en alles uit je hoofd krijgen'). Verder: uit eten gaan en lezen. Aan sollicitanten wordt bij Galant Hotels zelfs expliciet gevraagd of zij veel lezen. Dat zegt namelijk veel over de breedte van iemands horizon, en zijn of haar interesse in de leefwereld van andere mensen. Recent gelezen boeken: 'Je hebt het niet van mij, maar...' (Joris Luyendijk) en 'Nachttrein naar Lissabon' (Pascal Mercier).

Foto: Nfp Photography B.V.

HM302011

Overig nieuws