Rotterdam is booming. Zo steeg het aantal bezoekers aan Rotterdam in het eerste halfjaar van 2014 met 3,8 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2013. Het aantal Rotterdamse hotelovernachtingen steeg in diezelfde periode met 13,4 procent naar 728.000 overnachtingen. Het aantal Rotterdamse hotelkamers groeide het afgelopen jaar met 650 kamers naar een totaal van 3.659. nHow hotel is één van de succesvolle hotels in Rotterdam en de bar van nHow hotel is bovendien verkozen tot mooiste van Rotterdam. Maar hoe haal je hotelgasten binnen in de bar? Welke events trekken gasten van buiten het hotel aan? Welke tips zijn er voor andere hoteliers? Ik sprak erover met Sander Creemers, sinds juni 2013 general manager van nHow hotel in Rotterdam.
Wat was de visie die ten grondslag lag aan de hotelbar?
“We willen met nHow Rotterdam een plek zijn waar ontmoeten centraal staat. Zowel in het hotel als in de publieke ruimtes. Met onze nHow BAR | KITCHEN als centrale plek. We wilden een plek in Rotterdam creëren waarin bezoekers van de stad en de inwoners elkaar ontmoeten.”
Hoe belangrijk is personeel in een hotelbar?
“Barmedewerkers zijn essentieel in het exploiteren van een succesvolle bar en in het bijzonder in het geval van een hotelbar met ook een externe focus, zoals bij ons het geval is. De beleving wordt namelijk, naast het decor en het concept, voor een groot deel door het team van barkeepers, servicemedewerkers en koks bepaald.”
Waar moet een goede F&B-manager aan voldoen?
“Een goede F&B-manager moet een sterk organiserend vermogen hebben, aangezien het exploiteren van de BAR | KITCHEN bij ons heel dynamisch is. Allerlei zeer uiteenlopende services lopen door elkaar heen en het goed uitvoeren van elk servicemoment vereist goede voorbereiding en planning. Daarnaast moet een F&B-manager een echte teamplayer zijn. Dit om een hecht hotelbarteam te creëren en te behouden.”
Hoe haalt u hotelgasten de bar binnen?
“Door ze er al vanaf het moment van check-in attent op te maken. Daarnaast vindt het ontbijt plaats in dezelfde ruimte, dus alle gasten zullen deze mooie plek tijdens het verblijf automatisch tegenkomen. In het weekend serveren we vaak een kleine cocktail bij de check-in om gasten te laten proeven wat we serveren in BAR | KITCHEN.”
Welke events zet u in om gasten van buiten het hotel in de bar te krijgen?
“We spelen graag in op events die in de stad plaatsvinden. Zo organiseren we met organisaties de kick-off of pre-party van evenementen en media events zoals de preparty van Motel Mozaique en het landelijk live NOS verkiezingsdebat . Daarnaast hebben we een eigen programmering en organiseren we onze eigen events, zodat er een duidelijk beeld bestaat van wat gasten kunnen verwachten als ze een avond naar nHow komen. Dit concept noemen we Sky Nights.”
Zet u aparte promotie/marketing in voor de bar?
“Veel promotie vindt plaats via de social media van nHow en via onze partners, alles onder het hotelmerk nHow. Daarnaast zorgen de awards voor Best Hotelbar 2014 en Best Hotel Design 2014 natuurlijk voor extra aandacht en waardering voor onze bar.”
Wat zijn volgens u de trends in het uitgaan?
“We hebben gekeken naar trends in met name het buitenland (Scandinavië, Groot-Brittannië en de VS), waar het vervullen van een uitgaansrol (eten en drinken) voor een hotelbar heel gebruikelijk is. We zijn erop gefocust om de traditionele drempel die een hotelbar kan hebben, te verlagen. We doen dit onder andere door medewerkers van buiten de hotellerie aan te trekken. Daarnaast vinden we een hoog serviceniveau op het gebied van eten, drinken en service belangrijk. Deze combinatie bepaalt het succes van de nHow BAR | KITCHEN.”
Wat zijn de trends wat betreft drinks?
“We zien nog steeds veel verschillende gin-tonics, maar ook steeds meer niet-conventionele cocktails. Daarom hebben we een kaart met 24 bijzondere cocktails opgesteld, die je niet overal kunt drinken, zoals de in nHow populaire Fat Sailor of de eigen ontwikkelde knalrode this is nHow cocktail.”
Wat zijn uw tips voor andere hoteliers?
“Minder traditioneel denken en je ook met name laten inspireren door buitenlandse barconcepten.
In Nederland bestaat er maar een zeer beperkt aantal bruisende uitgaansplekken in hotels, hopelijk worden dit er steeds meer!”
5 do’s en dont’s van Rob Bongers, directeur van Horeca Development. Hij is tevens auteur van de Barbijbel.
Do’s
Zorg voor een sociale bar, vaak is dit een eilandbar (of zoals ze het in Tel Aviv noemen een ‘pick-up’ bar.)
Bij een eilandbar heb je vaak geen ‘backbar’, zorg voor een strak en netjes afgewerkte ‘undercounter’.
De minimale bezetting bij een eilandbar is vaak twee bartenders. Houd hier bij de exploitatiebegroting rekening mee.
Bij een open bar hoort ook een bartender met een ‘open’ mentaliteit.
Voorraad van glaswerk, sterke drank en emballage dient voldoende aandacht te krijgen.
Don'ts
Niet investeren in een glazenspoelmachine met osmose en een korvenrek.
Te weinig POS (kassa’s). Hierdoor kunnen kruisingen met collega bartenders voorkomen worden.
Teveel focus leggen op bier, terwijl de omzetverwachting laag is.
Een espressomachine proberen te integreren, terwijl sales-mix prognose weinig koffieverkoop voorziet.
Afvalbakken in het zicht (!)
HM302014