Wat doet het thema geurbeleving in deze hoteldesign special, zult u zich misschien afvragen. Spreken we over design, dan gaat het meestal om een ontwerp of product en de vormgeving daarvan. Maar met een speciale geur ontwerp je ook iets, namelijk sfeer.
Waardoor voelt een gast zich prettig in een hotel? Is het de oprechte glimlach van de receptioniste? Het overdadige ontbijtbuffet, de service of de zeepjes in de badkamer? Stel uzelf een gelegenheid voor waardoor u zich prettig en op uw gemak voelt. Hou deze plezierige gedachte vast en bedenk er nu een onaangename geur bij. Voelt u zich nog steeds goed en gastvrij behandelt? Uit onderzoek blijkt dat 75% van onze emoties wordt bepaald door wat we ruiken. Geuren hebben ontzettend veel impact op onze belevingswereld. Uiteraard doen ook zien en horen niet onder als het gaat om het welbevinden van een bepaalde situatie. Toch is geur bijzonder, omdat we er minder bij stilstaan. Het sluipt er eigenlijk stilletjes tussendoor bij het ademhalen. En waar je je ogen sluit of je vingers in je oren stopt, kun je ruiken nauwelijks tegengaan omdat het in verbinding staat met de ademhaling.
Duidelijk zover, iedereen voelt zich beter op zijn gemak als de omgeving lekker ruikt. Dit is een natuurlijke reactie. Een die we zelf ook in het dagelijks leven toepassen. Wanneer we een geurtje opspuiten of koekjes gaan bakken wanneer het huis moet worden verkocht. De noodzaak en het gebruik van prettige geuren, trok de aandacht van verschillende bedrijven. Geurmarketing werd geboren en daarmee kwamen ook de geursystemen op de markt. Deze systemen zijn vaak niet prominent aanwezig, maar u heeft ze vast wel eens opgemerkt. Bijvoorbeeld in een supermarkt waar het sterk naar versgebakken brood ruikt. Deze geuren zijn eetlustopwekkend en moeten de verkoop stimuleren. Experts beweren namelijk dat geur de ontvanger ervan stuurt. Dat een persoon bijvoorbeeld makkelijker aanspreekbaar is in een bepaalde geur. Of dat iemand schoenen in een anders geurende ambiance opeens wel mooi vindt. Bovendien neemt de totale verblijfsduur met 15,9% toe wanneer iemand zich in een aangenaam geurende winkel bevindt en stijgt de aankoopbereidheid met 14,8%.
Worden we dan door geur gemanipuleerd? “Nee, zo zou ik het zeker niet noemen. Eerder gestimuleerd”, zegt Hans Burgers van AllSens Geurbeleving. “De gast wordt in een positieve stemming gebracht. Waar het lekker ruikt, voelen we ons prettig. En waar we ons prettig voelen, verblijven we langer. Daaropvolgend, waar we langer verblijven, spenderen we meer. Naast een aangename ambiance creëren, is dat iets waar geurmarketing ook voor wordt ingeschakeld.” Een prettige geur werkt mee aan een positieve eerste indruk van een hotel. Burgers vertelt dat de geursystemen daarom vooral in openbare ruimtes, zoals de entree, lobby, lounge of wandelgangen worden bevestigd.
Naast stimulerend zijn de geuren ook antibacterieel. “De bacteriën worden als het ware ingekapseld. Daardoor worden ze uit de lucht gehaald. De verspreiding van een griepvirus hou je er niet mee tegen, maar de luchtkwaliteit verbetert en de omgeving is schoner.”
Emotionele impact
Geur moet een aanvulling zijn op andere factoren die een ruimte een positieve uitstraling geven, zoals verlichting, geluid en meubilair. Maar geursystemen worden ook ingeschakeld om onaangename geuren te neutraliseren. Denk dan aan een eetgeur die uit de keuken komt of een muffe geur die is ontstaan door bijvoorbeeld lekkage. Negatieve geuren worden omgezet naar positieve geuren waardoor de gast zich fris, rustig of energiek voelt. Geuren hebben namelijk een emotionele impact en kunnen dus ook gevoelens oproepen. Gevoelens die het verstand niet altijd kan controleren.
Er zijn verschillende geursystemen verkrijgbaar. Geurverspreiding gebeurt door het luchtbehandelingkanaal, maar het systeem kan ook bijna onzichtbaar worden weggewerkt in een plafond of wand. Een geurzuil die in de betreffende ruimte wordt geplaatst is ook een optie. De kerstgeur is uiteraard de geur van het moment. Warm en feestelijk, maar zoals bij alle geuren is de intensiteit net waarneembaar. Dat moet ook, omdat de geur anders als overheersend wordt ervaren. “Als iemand een zware wolk parfum om zich heen draagt, is dat ook onprettig”, merkt Hans Burgers op.
Geurmarketing wordt naast in winkels nu meer en meer toegepast in het hotel. De beleving van de gast staat voorop. Sfeer en ambiance zijn daarbij ontzettend belangrijk. De geur van een ruimte is misschien niet het eerste wat bij u opkomt als het om het welbevinden van de gast gaat. Geur is echter wel iets dat als eerste bij de gast binnenkomt.
Ken uw geur
Een ruimte die lekker ruikt is aangenaam, maar het gaat ook om de werking van de aroma’s. Koffie en bakgeuren wekken de eetlust op. Lavendel, vanille en sandelhout zorgen voor rust en ontspanning. Terwijl de geur van citrusvruchten frisheid en energie uitstraalt. Omringd door deze verwikkende geuren verhoogd ook het concentratievermogen. Erg geschikt dus voor bijvoorbeeld een conferentiezaal.
Bron: AllSens Geurbeleving
HM302009