Gemiddelde hotelkamer is vergrijsd

Auteur: Redactie
27 april 2003
Gemiddelde hotelkamer is vergrijsd

Een slecht bevallen hotelkamer is – na onaangename ervaringen op servicegebied – voor gasten de voornaamste reden om een hotel bij een volgend bezoek aan de stad of regio links te laten liggen, zo concludeerde Market Vision na onderzoek in de Hospitality Branche. Een puike kamer is dus van groot belang voor een hotel. Hoe is het eigenlijk met die Nederlandse hotelkamer gesteld? En in hoeverre zijn bezoekers bereid diep in de buidel te tasten voor weelderige luxe?

De reisjournalisten Pim Verver en Marja Kerst waren vorig jaar in Hospitality Management eensgezind in hun oordeel. De gemiddelde Nederlandse hotelkamer is warm en gastvrij, er is uitgebreid werk gemaakt van het interieur, de bedden zijn over het algemeen van goede kwaliteit en ook op de badkamer is weinig aan te merken. Rocco Lentze is iets minder enthousiast. Volgens de directeur van het vijfsterren Palace Hotel Noordwijk aan Zee kan het allemaal wel wat spectaculairder. ‘De Nederlandse hotelkamer is grosso modo mooi, goed en comfortabel,’ stelt hij, ‘maar ook vergrijsd. Qua omvang is de gemiddelde kamer groot, redelijk standaard ingericht, weinig fantasievol en verouderd.’ Een vergelijking met het buitenland gaat volgens hem mank. ‘Dat is appels met peren vergelijken. Zo zijn bijvoorbeeld de kamers in de Verenigde Staten groter, maar in de grote steden daar weer veel kleiner. Daar tegenover staat dat ze wel weer moderner zijn en er meer aandacht is voor design. In het Verre Oosten zijn ze ofwel hypermodern of het is vergane glorie. Dat geldt eigenlijk ook voor Duitsland.’

Superior Deluxe

In zijn eigen hotel hebben de kamers standaard onder meer airconditioning, interactieve televisie met infrarood toetsenboord, aansluiting voor internet, ingebouwde broekenpers, verenmatras met een lengte van 2,10 meter, minibar en kluis. Alle kamers beschikken over een luxe badkamer met een aparte toilet. De “Deluxe” kamers zijn voorzien van een stoomdouchecabine (naar wens met eucalyptusgeur) en de “Superior Deluxe” kamers hebben een aparte douche en luxe ligbad. Laatstgenoemde kamers hebben ook nog eens een gescheiden slaap- en woongedeelte, met in beide delen een televisie. In het slaapgedeelte laat de gast de beeldbuis met een afstandsbediening uit een kast aan het voeteneinde omhoog komen. Of, zoals Lentze het met veel gevoel voor understatement samenvat: ‘Een kamer in het Palace Hotel is anders dan een gewone hotelkamer.’

Leven boven stand

Daarmee wil hij overigens niet zeggen dat goede hotelkamers er net zo moeten uitzien en dezelfde faciliteiten moeten bieden als die in het Palace Hotel. Lentze: ‘Een goede kamer straalt comfort, veiligheid en privacy uit. Daarnaast behoort deze volgens mij voorzien te zijn van moderne communicatiemiddelen, zoals high speed internet access.’
Het Palace Hotel levert een luxe product. Dat vertaalt zich naar de gasten. Is het volgens de algemeen directeur zo dat mensen bereid zijn om voor die extra luxe wat opzij te leggen? Leven boven hun stand. Al is het maar voor een paar dagen. Lentze geloof er niet echt in. ‘Ik denk dat mensen zeker geïnteresseerd zijn in luxe hotellerie op vijfsterrenniveau,’ zegt hij. ‘Maar over het algemeen zijn ze niet bereid hiervoor geld opzij te leggen. Ze wachten liever op een leuke en aantrekkelijke aanbieding – of gaan daarnaar op zoek – en maken op die manier gebruik van de luxe. Want iedereen houdt wel van een beetje luxe en comfort…’

HM302003

 

Overig nieuws