Gemiste kans voor hotels: veel websites voldoen niet aan verwachtingen

Auteur: Thijs Jacobs
Technologie 11 oktober 2018
Gemiste kans voor hotels: veel websites voldoen niet aan verwachtingen

Hoewel gasten vroeger vooral via de telefoon een reservering maakten voor een hotelkamer, maken ze tegenwoordig het liefst gebruik van de boekingsmodule via de website. Gasten verwachten tegenwoordig van een hotel dat het online goed vindbaar is. Op de website willen ze snel alle benodigde informatie vinden, zoals contactgegevens en prijzen van kamers. Daarnaast is het belangrijk dat de websites goed werken en dat ze voldoen aan nieuwe eisen. Maar voldoen hotels aan al deze verwachtingen? Telefoonboek.nl doet jaarlijks onderzoek en heeft bekeken hoe de hotels in 2018 scoren.  

Weinig beveiligde websites

Op Telefoonboek.nl staan 3.036 hotels geregistreerd met een werkende website. Hiervan hebben 510 hotels een beveiligde website. Een veilige website kan je herkennen aan de URL, deze begint met ‘https://’. De s staat voor ‘secure’ wat het Engelse woord voor veilig is. Https geeft drie garanties; versleuteling, echtheid en integriteit. Versleuteling geeft aan dat de verbinding tussen de gebruiker en website beveiligd is. Echtheid geeft aan dat een website authenticiteit heeft, de website is dan echt en geen kopie van criminelen. Tot slot betekent integriteit dat uitgewisselde gegevens op de website niet onderschept kunnen worden door derden.

Vooruitgang

Het aantal hotels met een beveiligde website is toegenomen ten opzichte van vorig jaar. In 2017 hadden slechts 385 hotels een veilige website. De vooruitgang in het aantal beveiligde websites kan echter ook komen door de groei in het aantal geregistreerde hotels op Telefoonboek.nl. Er zijn namelijk nog altijd veel hotels met een onveilige website, namelijk 83,2%. Voor veel hotels is er nog werk aan de winkel op het gebied van beveiliging.

Responsive websites

Uit gegevens van Telefoonboek.nl blijkt dat 936 websites (30,8%) van hotels responsive zijn. Een responsive website past zich aan aan het scherm waarmee een bezoeker de website bekijkt. Dit kan via een tablet, smartphone of computerscherm. Doordat steeds meer mensen een website bekijken via hun smartphone is het belangrijk om als bedrijf met deze trend mee te gaan. Als hotel is het verstandig om te checken of je website responsive is, dit kan via verschillende websites.

Voorkeur Google

Uit de bovenstaande gegevens blijkt dat nog lang niet alle hotels aan de verwachtingen voldoen. Volgens Jeroen Rutten, Manager van Places Websites is dit zonde: "Het is een kleine moeite om ervoor te zorgen dat een website beveiligd en responsive is. Bovendien heeft Google een voorkeur voor websites die responsive en beveiligd zijn, dit is ook een belangrijke reden om hierin te investeren." 

Overig nieuws