Ik word ouder en daardoor misschien ook wel een beetje koppiger. Ik doe bijvoorbeeld niet mee op Facebook. En ook niet op Twitter. En als ik toch aan het bekennen ben, ook niet op Vine, Pinterest
of The Fancy. Eigenlijk ben ik dus heel ouderwets. Maar mijn geestverwanten en ik zijn wel gasten van de hotellerie, en we voelen ons niet ouderwets.
Misschien is het zelfs zo dat het merendeel van de hotelgasten in het midden- en hogere segment ouder is dan 40 jaar en niet (!) actief is op de sociale media. Daarom ben ik ook altijd verbaasd als ik zie dat deze hotels een Facebook-pagina hebben en heel actief zijn op Twitter. Voor wie doen ze dat? Niet voor een zeer groot deel van de doelgroep, denk ik. Wij doen niet aan tweets. Zo krijgt u ons dus niet als gast binnen.
Ik zou er niet zo veel tijd en aandacht aan besteden. Ik zie hoteliers zich liever inspannen op Zoover, Bookings en Tripadvisor, door te reageren op de verschillende reviews. Deze lees ik wél, en steeds meer mensen met mij. Het is een heel sterk signaal naar de markt als u hier standaard tijd voor inruimt om uw visie op reviews te geven. Daar kijken toekomstige gasten naar bij het voorbereiden van een trip. Wat ze daar lezen nemen ze mee in hun definitieve beslissing. Steek daar dus veel energie in. Niet uitbesteden aan een medewerker. Zelf doen! Schrijf uit uw hart en wijs niet alles van de hand. Dat is echt niet geloofwaardig. Transparantie is toch de nieuwe eerlijkheid.
Wat me ook verbaast, is dat ik nauwelijks aanbiedingen via de e-mail krijg van hotels waar ik de laatste jaren heb geslapen. Bookings stuurt mij elke dag wel een vrolijk berichtje met waar ik in de wereld naar toe kan en voor welke prijs. Ook de luchtvaartmaatschappijen sturen regelmatig acties via de mail en soms kijk ik echt wel even. Dus zorg dat ik mijn e-mailadres aan u geef en ga mij verleiden met goede deals. Dat is de wereld waarin wij leven. Ook de generatie 0.0 is in voor goede deals.
Breng mij in de verleiding; laat mij terugkeren naar uw hotel. Dan zal ik niet via Bookings reserveren, want ik gebruik de link in de e-mail, dus u houdt ook nog eens 10% extra in uw zak. Besef dat de aanbieding via Facebook mij nooit zal bereiken, want ik ga echt niet meer meedoen. Gebruik de nieuwe media als maatwerkinstrument.
HM302013