Dinsdagmiddag is Gerrit van der Valk op 80-jarige leeftijd in zijn woning in Spanje overleden. De oud-roerganger van het gelijknamige horecaconcern Van der Valk was al geruime tijd ziek. Zijn heengaan wordt door familie als buitenstaanders gezien als het heengaan van een groot zakenman en ondernemer. In het AD omschrijft Lodewijk van der Grinten, directeur Koninklijke Horeca Nederland, Gerrit van der Valk als een 'icoon' voor de vaderlandse horeca door wiens toedoen de hotel- en restaurantsector laagdrempelig is geworden en toegankelijk voor elke Nederlander. "En dat allemaal tegen een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding. Veel horecaondernemers hebben zich door hem laten inspireren hoe gasten te verleiden om de horeca te bezoeken. Wie heeft er niet gegeten of geslapen in een restaurant of hotel van Van der Valk? Met stip is het Van der Valk concern het grootste horecabedrijf van Nederland. De Nederlandse horeca heeft een markante ondernemer verloren." Het leven van Gerrit van der Valk werd tot tweemaal toe door de war geschud. In 1982 werd zijn vrouw Toos een tijd lang ontvoerd en na betaling van losgeld weer vrijgelaten. In de jaren negentig raakte het bedrijf in opspraak wegens belastingontduiking. Na jaren van procederen betaalde het concern vele tientallen zo niet honderden miljoenen guldens. In 1939 richten Martien en Rie van der Valk hun eerste hotel-restaurant op in Voorschoten. Dranklokaal De Gouden Leeuw werd omgebouwd tot een hotel. Niet veel later volgden filialen in De Bilt, Leiden en Wassenaar. Doel was om de elf kinderen van het gezin ieder een eigen hotel te geven. Gerrit van der Valk, de latere concernleider, kreeg het zesde hotel, De Witte in Vught. Hij wilde het concern veel groter maken en stichtte behalve hotels ook motels. Van der Valk telt nu ruim tachtig hotels en restaurants in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Spanje, de Verenigde Staten, Zuid-Afrika en de Nederlandse Antillen. Sinds 2000 is Van der Valk een franchiseorganisatie waarbij alle franchisehouders nog altijd telgen uit de familie zijn. Het bedrijf legde altijd sterk de nadruk op eenvoud en betaalbaarheid en zo kon het bedrijf uitgroeien van een aantal hotels naar een groot horecaconcern. Met opbrengsten van rond de 500 miljoen euro per jaar is Van der Valk, gemeten naar omzet, een van de grootste horecabedrijven van Nederland. Het bekende logo met de toekan ontleende de firma aan het vogelpark Avifauna. Het park in Alphen a/d Rijn voerde dat logo al bij de oprichting in 1950. Na de overname van het park door Van der Valk werd de toekan het beeldmerk voor alle restaurants en hotels.