De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer’?
De groei gaat nog lekker door in Amsterdam, en andere steden zullen natuurlijk nooit in de buurt komen, al is het maar door het enorme onderscheid in aantal kamers. 33.000 kamers in Amsterdam, 7.000 in Haarlemmermeer, 6.000 in Rotterdam en 5.000 in Den Haag. De nummers twee tot en met tien van de Dutch Hotel City Index zijn samen nog niet zo groot als de nummer één. Toch is Amsterdam bewust aan zijn eigen stoelpoten aan het zagen door de hotelstop. Voorlopig voelt dat nog als een vreemde tegenstelling, omdat het barst van de hotelontwikkelingen. De komende vier jaar nog zeker 8.000 kamers erbij! Dat is dus meer dan het hele hotelvolume van de nummer twee.
Maar denk eens middellange termijn. Amsterdam investeert niet meer in ontwikkeling van congresvolume en toeristische attracties, misschien eigenlijk ook maar niet meer investeren in hoofdkantoren van grote bedrijven? Als we het er toch over hebben, die Zuidas hoeft eigenlijk helemaal niet onder de grond. Als we stoppen met groeien, kunnen we het beter goed doen. Amsterdam Haven ontwikkelen? Nah, betekent weer meer mensen en bedrijven in Amsterdam, die krijgen weer meer gasten, dus zijn er meer hotelkamers nodig. Meer hotelkamers? Dat nooit!
Toch zijn er kansen voor de nummers twee tot en met tien. De Dutch Hotel City Index, die Horwath HTL samen met ABN AMRO op de Provada heeft gepresenteerd, geeft aan welke steden aantrekkelijk zijn voor hotelinvesteerders. Rotterdam is op een bijzondere manier in de voetsporen getreden van Amsterdam: superstrakke ontwikkeling van het toeristische segment in de afgelopen tien jaar. Ook het business-segment wordt daar sterk ontwikkeld. Den Haag heeft wat achterstand, maar met een goede en effectieve strategie zou het Rotterdam goed kunnen opvolgen. En Haarlemmermeer? Pas op voor foute beeldvorming; Schiphol is natuurlijk de overgrote driver hier. Misschien minder romantisch als locatie dan de grotere steden, maar bijzonder functioneel ontwikkeld in zowel het toeristische als het zakelijke segment. Het slimme is dat de kamerprijzen daar gewoon structureel lager zijn, maar de bezettingsgraden prima. Realistisch rekenen is hier cruciaal. Als de getallen matchen heb je ook daar een uitstekende hotelinvestering. Benieuwd wie de uitdaging aangaan, kansen genoeg!