De algemene media plaatsen in hun kranten en op hun websites weer eens artikelen over peperdure hotelkamers in Nederland. Hoteliers zouden in tijden van crisis niet hun prijzen verlagen. Wij zeggen daarop: hulde!
Dumpen is dom.
*Acceptatie*
Daar zullen ze in vakantielanden Griekenland, Frankrijk en Italië over een paar jaar wel achterkomen. Hier verlaagden hoteliers wel hun prijzen drastisch. Als de eurocrisis voorbij is en de economie weer op stoom ligt, lopen de hoteliers daar tegen een fenomeen uit de theorie van het consumentengedrag aan. Consumenten, in dit geval hotelgasten, wennen namelijk heel makkelijk aan lagere prijzen, maar snappen prijsverhogingen niet, of in ieder geval moeilijker. Prijzen zijn simpel te verlagen, maar niet of zeer moeizaam te verhogen.
*Negatieve spiraal*
Het kan zelfs zo zijn dat in tijden van hoogconjunctuur een hotelier er niet in slaagt zijn verlaagde prijzen voldoende op niveau te krijgen. Wanneer de volgende crisis zich aandient verwachten consumenten wel weer een golf van prijsverlagingen (met dank aan de algemene media). Een negatieve spiraal kan optreden wanneer er één ronde prijsdumping is geweest. Beter is het dus de prijzen op niveau te houden, of te verhogen.
Consumenten zijn kritische wezens. Pas daarom op met te grote prijsverlagingen, als er al verlaagd moet worden. Een te goedkoop hotel kan niet. Men denkt dan: 'wat is er mis met dit hotel?'
*Bij de les*
Volgens de berichtgeving in de media zouden de prijzen in Nederland (110 euro voor een kamer) hoog liggen vanwege de ondercapaciteit in Amsterdam (123 euro per kamer) en de invloed van de hoofdstad op de Nederlandse hotellerie als geheel. Bij Hospitality Management gaan we deels mee met deze bewering. Wij zien alleen ook dat hoteliers in ons land zeer goed bij de les zijn en straks liever weer volle hotels hebben bij voor hen acceptabele prijzen, in plaats van een vol hotel waarbij iedere verhuurde kamer door het huidige paniekvoetbal eigenlijk omzetverlies betekent. Of erger: dat de hotelier zich op een vicieuze cirkel naar beneden bevindt. Eenmaal in de kelder belandt is er helemaal geen hotel meer.
Godzijdank, in Nederland zijn en blijven de kamerprijzen hopelijk tot in de eeuwigheid peperduur!
~Frank Lindner~
Godzijdank: onze hotels zijn 'peperduur'
4 september 2012