De komst van de mobiele telefoon, de steeds verdere vervolmaking van het mondiale mobiele netwerk en de sterk dalende kostprijs van mobiele telefonie heeft veel veranderd binnen de gastvrijheidsector. Er zal nog meer veranderen: het samensmelten van vaste telefonie, mobiele telefonie en internet gaat aan hotels niet voorbij. Hoteliers zien steeds meer de nieuwe mogelijkheden en de daaraan verbonden inkomsten en gemakken.
De wereld van de telecom is blijvend in beweging. De ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op en vormen voor menig hotelier een dicht oerwoud van ideeën, kansen en mogelijke investeringen. Wat doet u als hotelier: meehollen, meewandelen of stilstaan? De gasten zijn niet langer geïnteresseerd in het 'naar buiten' bellen met een hoteltelefoon; ze gebruiken liever hun eigen mobieltje. Mooi voor die gasten, maar jammer voor het hotel. Traditionele telecommunicatie vormde immers altijd een leuke extra bron van inkomsten voor met name zakenhotels. Nieuwe dienstverleningen in de communicatiesfeer - met de daaraan verbonden geldelijke voordelen - zijn daarom als een soort van compensatie bij veel hoteliers zeer welkom. Alleen wat moet u kiezen? En wat is ook op de lange termijn een investering waard? Bij de samensmelting van vaste telefonie, mobiele telefonie en internet komt immers nogal wat kijken.
IP-telefonie
Een van de ontwikkelingen waar de laatste tijd veel over wordt geschreven, is VoIP (Voice over Internet Protocol). Er worden veel verschillende termen voor VoIP gebruikt zoals: Voice over the Internet, Internet-telefonie en IP-telefonie. Allemaal komen ze op hetzelfde neer: het voeren van telefoongesprekken waarbij gebruik wordt gemaakt van een breedband internetverbinding. De techniek behelst het omzetten van een analoog audio signaal - zoals spraak - in een digitaal signaal dat vervolgens over het internet verzonden kan worden. Iedere hotelier met een breedband internetaansluiting kan dus gebruik maken van VoIP. Doordat internetverbindingen sneller en betrouwbaarder zijn dan een aantal jaren geleden, wordt het steeds interessanter om via VoIP te bellen. Er zijn verschillende manieren om een VoIP-gesprek te voeren. In principe kan de hotelier met behulp van speciale software die op het internet te downloaden is, op iedere pc met een adsl- of kabelverbinding gratis telefoongesprekken voeren met iedere andere pc waarin dezelfde software is geïnstalleerd. Het maakt dan niet uit waar die andere pc staat. U kunt dus wereldwijd (gratis) bellen. Het enige wat u als hotelier nodig heeft, is een pc met een snelle internetverbinding, een microfoon en speakers die op de geluidskaart aangesloten zijn.
Kostenbesparing
Voor grote ondernemingen zoals hotels kan VoIP een enorme kostenbesparing met zich meebrengen, omdat er gebruik gemaakt wordt van een bestaand netwerk (de internetaansluiting) waarover én data én spraak én video verzonden en ontvangen kunnen worden. Met name het bellen van (buitenlandse) vestigingen onderling kan zo enorm veel goedkoper. Bovendien is het beheren van het netwerk centraal geregeld, waardoor het beheer efficiënter wordt. Verder kunnen werknemers vanuit hun huis eenvoudig op het netwerk aanloggen zonder daarvoor te hoeven inbellen.
Bij bekende computerprogramma's als Skype, Google Talk en Gizmo Project worden de gesprekken via het openbare internet vervoerd. Dat maakt de verbindingen wat storingsgevoeliger. Telecom- of kabelbedrijven die internetbellen aanbieden, transporteren de gesprekken in de regel via een streng beveiligd, afgeschermd deel van internet waardoor ze een hogere kwaliteit kunnen bieden.
Evenals andere vormen van digitaal dataverkeer is VoIP ook vatbaar voor virussen, wormen en hackeractiviteiten. Er zal dus een soort data-encryptie en virusprotectie moeten komen. In het geval van bellen via de pc bent u afhankelijk van de betrouwbaarheid en snelheid van uw computer. Als deze om welke reden uitvalt zal u de VoIPverbinding eveneens verliezen.
Ontwerpen
Er komen steeds meer gecombineerde mogelijkheden op de markt. Een bekende speler op dit gebied is Avit Systems. Avit Systems adviseert over, en is gespecialiseerd in ontwerp, implementatie en beheer van gecombineerde data-, spraak- en videotoepassingen in nieuwe of bestaande computernetwerken. Het bedrijf houdt zich in dat verband bezig met een uniek totaalconcept op het brede toepassingsgebied van IP-telefonie. Hierbij worden telefonie, video, wirelesstoepassingen en mobiliteitsconcepten (zoals thuiswerken), gecombineerd.
Directeur Ronald Kraanen benadrukt de aantrekkelijkheid van dergelijke systemen. 'Het combineert zoveel: tv over ip, video on demand en je kunt er ook veiligheidscamera's op aansluiten. En dat allemaal via één kabel.' - Kraanen verwijst hierbij naar toepassingen die door Avit Systems zijn gebouwd op basis van het uiterst veelzijdige en innovatieve Unified CallManager communicatiesysteem van het Amerikaanse Cisco Systems, dat door Avit Systems in het Parkhotel Den Haag is geïnstalleerd. Een systeem specifiek voor de hotelmarkt dat ruimschoots voorziet in de behoeften van de meest verwende klant en voorlopig klaar is voor de toekomst. Elke gast vindt op zijn kamer een futuristisch ogend telefoontoestel met een welkomsboodschap én persoonlijke berichten. Via een overzichtelijk iconenmenu kan de gast bijvoorbeeld roomservicebestellingen plaatsen of een persoonlijke 'wake-up call' instellen. Daarnaast: informatie over lokale activiteiten; vertrek- en aankomsttijden van vliegtuigen; een interactieve stadsplattegrond; aandelen-en valutakoersen; weersverwachtingen; een restaurantgids met reserveringsmogelijkheid; de actuele stand van de hotelrekening... Ook kan de gast via het systeem e-mails inspreken(!) en verzenden. Voor wie wil internetten voorziet het systeem in wireless access waarbij het Parkhotel zelf de voorwaarden en tarieven kan bepalen, zonder de bemoeienis van een externe provider.
Personeel
Ook het personeel wordt niet vergeten. Het in gebruik nemen van nieuwe telecomsnufjes brengt een aanzienlijk voordeel voor het personeel met zich mee. Niet alleen scheelt het bij de receptie tijd doordat gasten minder voor de hand liggende vragen hoeven te stellen, het personeel kan zich juist daardoor meer richten op andere zaken die er toe doen. Een eveneens interessante toepassing van dergelijke systemen is beveiliging; elke ruimte kan - desgewenst - vierentwintig uur per dag worden bewaakt, waarbij het systeem pas een camera activeert bij het waarnemen van beweging binnen een van tevoren bepaald gebied. Automatisch zal het systeem in dat geval een sms-bericht sturen aan bijvoorbeeld de (nacht)portier en/of iemand van de beveiliging. Ook kan - in geval van calamiteiten, zoals brand - het systeem dienst doen als intercom, waarbij de vluchtroute per kamer wordt weergegeven.
Voor het hotelpersoneel is er de mogelijkheid om vanaf de centrale receptie te kunnen zien wie er aanbelt op een locatie waar 's nachts geen bemande receptie is. Maar ook het op afstand openen van deuren en het gecontroleerd verspreiden van mededelingen zijn opties. Overigens is er met betrekking tot de veiligheid een kanttekening te plaatsen bij het aanschaffen en implementeren van VoIP. Wanneer iemand het alarmnummer belt met zijn standaard telefoon dan kan aan de hand van het nummer de geografische plaats van de beller worden bepaald in het geval hij of zij dat niet kan vertellen. Aan de hand van een ip-adres kan lang niet zo snel worden bepaald waar iemand zich bevind als dat überhaubt al mogelijk is. Dit is met deskundig advies van een specialistische organisatie oplosbaar.
Internet
Wie vaak voor zijn werk op reis is, en ‘s avonds in het hotel zijn of haar laptop inplugt om nog wat te werken in de rustige uurtjes, kent de ergernis van een trage of gebrekkige internetverbinding. Hoteliers zijn zich daar wel degelijk van bewust. Vooral hotels die veel zakelijke reizigers ontvangen, willen hun gasten graag snel en veilig internet bieden. Sheraton Hotels en Starwood Hotels & Resorts Worldwide kondigden onlangs aan dat zij uitpakken met een nieuwe manier om hun gasten in alle comfort "online" te laten blijven tijdens hun reizen. Met Link@Sheraton kunnen de gasten surfen op het net, e-mails verzenden en ontvangen, informatie opzoeken over hun favoriete bezienswaardigheden en zelfs boarding passes afdrukken terwijl zij rustig tijd doorbrengen met familie, vrienden of collega's, of werken in een aangename, rustgevende omgeving. Deze Link@Sheraton-ervaring begint al zodra de gasten door de hal van het hotel wandelen en een speciaal ingerichte lounge binnentreden waar comfortabele zetels, verfrissingen en een plasma-tv meteen voor de juiste sfeer zorgen. Gasten en bezoekers van het Sheraton kunnen ook gebruik maken van meerdere werkstations met breedband-internetverbinding en gratis Wi-Fi en PrintMe-functies. Link@Sheraton, dat de aftrap vond in het Sheraton Brussels Hotels & Towers, wordt in 2007 gelanceerd in andere hotels in Europa, Afrika en het Midden-Oosten.
HM302007