Een nieuw jaar, nieuwe overpeinzingen. Met de opkomst van 'branding' verdwijnen veel individuele hotels. Vaak terecht, maar soms ook jammer van
de charme die een dergelijk hotel met zich meebrengt. Branded hotels hebben vaak een branded manier van het ontvangen van gasten. Vaak niets mis mee, maar er zijn valkuilen. In 2015 willen we alles goed doen, maar welke benadering wenst de gast nu eigenlijk?
*Hip doen*
De gast wil efficiëntie en de juiste manier van benadering. Een Australiër constant 'mate' noemen wordt door deze gast niet gewaardeerd. Net zomin als het verplicht bestellen van het ontbijt via een app, enkel en alleen omdat dat hip is. Een goed woord over de grens spreken wordt zeer gewaardeerd: het hebben van personeel dat in ieder geval de Engelse taal goed beheerst is een minimumvereiste. Het welkom: 'heeft u een goede reis gehad?' is cliché. Wees creatief en verzin een andere begroeting.
*HOUSEKEEPING!*
De housekeeping hoeft echt niet drie keer 'HOUSEKEEPING!' te roepen wanneer de gast in bad zit. Daar voelt hij zich namelijk ongemakkelijk bij, dat kun je je wel voorstellen. Open deuren, dat weten wij, maar goed om in gedachten te houden zo aan het prille begin van het nieuwe jaar. Wat je wel moet doen? Bied aan om de koffers en tassen naar de kamer te brengen, ongeacht hoeveel het er zijn. Draag ze met een glimlach. Daar wordt men vrolijk van.
~Thijs Jacobs~
Goede voornemens...
5 januari 2015