'Ga eens naar Familiehotel Paterswolde'; dat was de wenk van een trouwe lezer. Maar wat te denken bij 'familiehotel'? Een 'papa en mamahotel', zoals de koosnaam luidt voor hotels die liefdevol door een eigenaarechtpaar beheerd, bestuurd en beredderd worden? Een hotel voornamelijk bedoeld voor gezinnetjes? De vraag is academisch. Daar in Paterswolde staat al lang geen familiehotel meer. Ja, zo werd het ooit genoemd, maar twee jaar geleden verrees hier een vergaderhotel met waarlijk een vijfsterrenuitstraling.
Twee hotels in Nederland mogen zich hofleverancier noemen: De Keizerskroon in Apeldoorn en Golden Tulip Paterswolde. Zo, daarmee is de toon gezet. Dit is niet zomaar een 'toko' in het verre noorden des lands. Je zou bijna zeggen dat het hof trots mag zijn op dit hotel. We zullen zekerheidshalve maar even vermelden dat Paterswolde vlak onder de stad Groningen ligt, maar verder laten we elke grootstedelijke hoogmoedigheid varen, want Golden Tulip Paterswolde ligt in een mooi natuurgebied, aan de rand van het Paterswoldse Meer, met in de buurt het Zuidlaardermeer. En meer dan dat: het hotel is gewoon … erg mooi. Redacteuren van Hospitality Management zijn in heel wat hotels op bezoek geweest, en daarom durven we te beweren: de 'boardrooms' in dit Paterswoldse hotel behoren tot de allermooiste van Nederland. (Akkoord, tenzij je liever krakende vloerplanken in een kasteel of landhuis hebt.)
Drie-eenheid, drievuldigheid
In de speciale editie van Hospitality Management die kortgeleden verspreid is (Hotel & Innovatie), zei Wim Waninge van het bedrijfschap Horeca en Catering dat hotels allengs veranderd waren van herbergen in ontmoetingsplaatsen. Dat geldt beslist voor GT Paterswolde. De man die daar in hoge mate verantwoordelijk voor is, heet Jos Keizer. Hij is directeur van dit hotel en tevens van het kuuroord Fontana Nieuweschans plus het bijbehorende Golden Tulip Kuurhotel Fontana.
Allereerst 'beleert' hij ons op topografisch gebied: 'Het terrein van GT Paterswolde beslaat 14 hectare; het niet bebouwde deel ligt in de provincie Groningen, het hotel zelf hoort nog net bij Drenthe.' - Verder stelt hij met nadruk dat Paterswolde niet ver weg is, dat het plaatsje goed bereikbaar is, en dat de ligging - aan de zuidkant van de stad Groningen - eigenlijk heel centraal is. Het zij zo.
De mensen die de reis of het reisje ondernemen naar GT Paterswolde, doen dat in ieder geval in de wetenschap dat het een 'full service hotel' is. Keizer: 'Meer dan honderd jaar stond Hotel Paterswolde bekend als "het familiehotel", tot bijna vijf jaar geleden de huidige eigenaren er belangstelling voor kregen. Het hotel was toen in alle opzichten aan het einde van zijn Latijn. Toen Koop Holding - een internationaal opererend aannemersbedrijf - het hotel overnam, begin 2000, is er direct veel geld in gestoken. We hebben nu alles in huis.'
Dat geld kon de nieuwe eigenaar overigens makkelijk opbrengen, want de totale omzet van GT Paterswolde en Kuuroor Fontana Nieuweschans samen, maakt slechts één procent uit van de omzet van Koop Holding. Best een grote holding dus. Keizer was al geruime tijd directeur van Fontana Nieuweschans toen Koop Holding (ook eigenaar van Fontana, sinds 1991)) hem vroeg om de eindverantwoordelijkheid op zich te nemen voor beide bedrijven. In Fontana en in GT Paterswolde werd een adjunct-directeur aangesteld.
Iemand die de loopbaan van Keizer bekijkt, zal wellicht concluderen dat hij vergroeid is met de bedrijven waaraan hij nu leiding geeft. Na de middelbare hotelschool in Groningen kwam hij al vrij snel bij Fontana terecht (1993). Hij heeft ervoor gezorgd dat Fontana Nieuweschans en GT Kuurhotel Fontana (67 kamers) geïntegreerd werden tot één organisatie. Toen GT Paterswolde erbij kwam (63 luxe kamers plus 2 suites), was het voor zijn baas en hemzelf vanzelfsprekend dat hij invulling zou gaan geven aan een 'overkoepelend directeurschap'.
Liever vier dan vijf
Jos Keizer heeft in Paterswolde voortvarend een veranderingsproces op gang gebracht. 'Het is heel belangrijk dat er een goed idee aan de basis van het concept ligt', zegt hij wellicht ten overvloede, 'en dat de eigenaar bereid is daarin te investeren. We hebben eerst gekeken naar wat hier in de markt mogelijk is. Dus wat is er aan vraag? En welk aanbod is er in de omgeving, inbegrepen de stad Groningen? Dat was maatgevend in ons denken. Vijf jaar geleden had dit hotel nog een vijfsterrenstatus; ik heb mij daarover heel erg verwonderd. Laat ik gelijk iets zeggen over de classificatie. Naar mijn smaak heeft men in Nederland krampachtig getracht de classificatie een nieuw elan te geven. Wat heeft de consument eraan? De Nederlandse misschien iets, maar de buitenlandse weinig. Wat stelt een Nederlands vijfsterrenhotel voor? Gelukkig kunnen de gasten zich tegenwoordig via het internet op de hoogte stellen. De waarde of het belang van de classificatie daargelaten, het bedrijfsleven in deze regio let sterk op de prijs. Dat is voor ons een goede reden geweest om in het viersterrensegment te gaan zitten. Waar zijn die sterren nu helemaal goed voor? De status van de hotelier? Ik heb liever dat het verblijf een gast meevalt, dan dat het - op basis van een vijfsterrenverwachtingspatroon - tegenvalt.'
GT Paterswolde zal een zakelijke gast beslist niet tegenvallen. Zoals reeds gezegd: dit hotel beschikt over prachtige vergaderzalen. Ook buiten de 'boardrooms' ademt alles een zakelijke, strakke, functionele, maar tevens warme sfeer. De bar staat centraal in de hal opgesteld, zodat er direct interactie ontstaat tussen de gasten en het personeel: ongedwongen toezicht en vriendelijke beschikbaarheid. Verder is de hal doordacht opgedeeld in allerlei visueel afgebakende 'territoria'; de ene zitsector, -zone of -strook is meer begrensd dan de andere. De keuze is ruim. Een apart vertrekje voor de kinderen; een fraai zwembad met een optisch bedrieglijke ondiepte; een fitnessruimte, zonnebank, sauna, stoombad…
Zo op het oog is dit absoluut een vijfsterrenhotel. Keizer: 'Voor ons was het vrij makkelijk om op dat niveau te gaan zitten, althans voor wat betreft de "hardware". Maar allerlei specifieke dienstverlening die bij vijf sterren hoort, doet de prijs van de kamers omhoog gaan. Dat zou ons voor de regionale markt minder aantrekkelijk maken. De mensen in deze omgeving hebben geen behoefte aan een man in een rood pak bij de deur. En de auto parkeren ze liever zelf. Wij willen geen duur imago.'
Doe maar gewoon
Aan doelgroepdenken doet Keizer niet: 'Dit is een "full service hotel". Allerlei verschillende doelgroepen komen in verschillende combinaties gebruik maken van verschillende faciliteiten. Onze gasten behoren weliswaar tot de groep "boven modaal", maar het gaat erom dat je faciliteiten en een sfeer biedt die passen bij het doel waarmee zij het bedrijf bezoeken. De smaak van hotelgasten kan zomaar veranderen; daar moet je klaar voor zijn. De gast bepaalt. Wij hebben daarom bewust gekozen voor verschillende f&b-formules. De lounge grenst aan de bar. Je kunt er lekker onderuit zitten met een kop koffie; je kunt er een borrel aan de bar drinken, maar je kunt er ook een hapje eten. De gast heeft de keuze: een uitsmijter in de bar; een tong in de brasserie; een uitgebreid diner in het restaurant… We krijgen zelfs aan dezelfde tafel zulke gemêleerde bestellingen. Het kan allemaal. Als iemand in het restaurant om een bal gehakt vraagt - hoewel dat uiteraard niet op de kaart staat -, dan krijgt hij die gewoon.'
In het huishoudelijk reglement van GT Paterswolde staat onder meer: Tegen de gast zeggen 'Dat kan niet', dat kan niet. 'Je moet altijd een oplossing zien te vinden,' aldus Keizer. 'We hebben hier een ontspannen sfeer waarin dienstverlening en flexibiliteit voorop staan. We zitten hier dan ook in Groningen. Daar heersen gemoedelijkheid en gewoonheid.'
Het restaurant van dit hotel heeft een belangrijke functie, vooral in de zomermaanden. Er is veel geïnvesteerd in een groot terras aan het water waar de stedelingen uit het naburige Groningen in drommen op af komen. Ook de activiteitenkalender is in dit hotel een belangrijk instrument: op spraakmakende activiteiten in de stad Groningen bijvoorbeeld, wordt met arrangementen ingespeeld. Keizer: 'We hebben hier exposities; high tea's die gekoppeld zijn aan evenementen elders; optredens… Noem maar op.'
Bemoeienis
Voor wat ze ook komen, de gasten kunnen hun limousine, voiture, vehikel of brik makkelijk en veilig parkeren op het ruime terrein voor het hotel. We noemen het maar even, omdat Jos Keizer zich ook daar persoonlijk mee bemoeid heeft. 'Ik wilde per se schuine parkeerhavens,' bekent hij. 'Doordat het inparkeren makkelijker is, bestaat er minder kans op schade. Daar krijgen we veel complimenten over.' - De verlichting in het hotel is een ander aandachtspunt van hem. Opvallend zijn de fraaie lichtarmaturen in de vergaderruimtes. Dat het plafond voor een designkroonluchter een stuk omhoog gebracht moest worden, werd blijmoedig op de koop toe genomen. Als deze directeur iets speciaals voor ogen heeft, is hij bereid bergen te verzetten.
De kenmerken van GT Paterswolde weet Keizer moeiteloos onder woorden te brengen: 'Voor het zakenpubliek hebben we een hoogstaand full serviceproduct; daar hoort een ruime parkeerplaats bij; daar hoort bij dat je hier makkelijk kunt afspreken. We hebben hoekjes en zitjes die tegemoetkomen aan tal van wensen; we hebben vijftien verschillende vergaderaccommodaties; we hebben meerdere restaurantformules. Ons serviceniveau, gerelateerd aan het prijsniveau, is uitstekend. Veel faciliteiten die gecreëerd zijn voor de zakelijke markt, hebben we overigens zo gestalte gegeven, dat ze ook uitstekend kunnen dienen voor de leisuregasten. Voor hen hebben we hier in Paterswolde natuurlijk ook het meer, de heide en de stad Groningen. De zakelijke gast is immers ook de weekendgast.'
Gezond vergaderen
Tegenwoordig proberen hotels in het hogere segment zich veelal op één van twee manieren te profileren: door middel van vergader- en conferentieaccommodatie, of door middel van 'wellness'. Keizer heeft op zijn kaartje een kuuroord staan, een kuurhotel en een vergaderhotel, te weten Fontana Nieuweschans, GT Kuurhotel Fontana en GT Paterswolde, waarbij aangetekend moet worden dat GT Paterswolde ook een 'health club' heeft. 'We doen hier echter niet aan wellnessbehandelingen,' zegt Keizer met een zweem van ergernis in zijn stem; niet over dat gemis, maar over het semantisch feilen van anderen, hetgeen door de volgende uitspraak duidelijk wordt. 'Meestal als ik in Nederland de aanduiding wellnesshotel hoor of zie, krijg ik kromme tenen. Elk willekeurig hotel met een zonnebank op zolder noemt zich vandaag de dag een wellnesshotel. Ik zou zeggen: kom een keer in Fontana Nieuweschans kijken; daar wordt een echt wellnessproduct aangeboden. En een succesvol product: zes miljoen euro omzet met anderhalf miljoen euro winst. Bij een wellnessproduct hoort een heel ander hotelproduct: ik heb in Nieuweschans bijvoorbeeld een badjassencultuur in de lounge; dat kun je hier in GT Paterswolde natuurlijk nooit toestaan.'
Men komt niet naar GT Paterswolde voor de health club, of voor de comfortabele kamers (met bijvoorbeeld een ingebouwde hor in het raam). Men komt naar een hotel vanwege de locatie. Dat is iets wat Keizer goed voor ogen houdt. 'Ik kan er alleen naar streven dat de gasten weer voor dit hotel kiezen wanneer zij opnieuw in deze omgeving moeten of willen zijn' - Maar de boardroom met zware leren directiestoelen rondom een tafel waarop de notulen van Philips, DSM of Deutsche Bank niet detoneren; met een bankstel voor onderonsjes; en met een 3M Digital Wall Display, zal wel degelijk in zijn eigen recht gasten trekken. GT Paterswolde heeft vier sterren; leg dat maar eens uit aan iemand in het zwembad, of in zo'n leren fauteuil.
Kamers: 63
Suites: 2
Kamerprijzen: 122,- tot 187,-
Ontbijtbuffet: 12,50
Restaurant en brasserie
Health Club
Zalen: 13 (tot 250 personen)
Feestlocatie: paviljoen aan het meer (tot 120 personen)
HM302004