Consumenten verwachten dat er in de horeca gratis wifi wordt aangeboden zo blijkt uit onderzoek van telecombedrijf Hughes Europe. 66 procent van de ondervraagden heeft een sterke voorkeur voor een horecagelegenheid met gratis wifi. De consument zou bovendien langer in de zaak verblijven, wat positief is voor de horecaondernemer. Het aanbieden van wifi wordt welhaast een verplichting, als we deze cijfers mogen geloven.
Daarnaast kan draadloos internet een goed instrument zijn om waardevolle gegevens van consumenten te verkrijgen. Een kanttekening: de bestaande systemen worden vaak als gebruiksonvriendelijk gezien. De klant heeft dus geen zin in een technologie die weinig service oplevert.
Veel kritiek op hotels
Consumenten klagen nog steeds veel over het gebruik van gratis wifi; met name in hotels is de ervaring negatief. 56 procent van de respondenten klaagt over te trage verbindingen in hotels. 53 procent gaf aan dat het veelal onmogelijk is om in een hotel verbinding te maken. Werk aan de winkel dus...
In restaurants en cafés bleek 46 procent ontevreden over de snelheid van de verbindingen, terwijl ook daar 45 procent te kampen had met het niet kunnen verbinden met het netwerk.
All I want to do rn is listen to Prince on Spotify but the wifi is so shit in this hotel in Dam
— Al🥚 (@harpyalex) 13 februari 2017