Bastion Hotels, IHG Hotels, Marriott, NH Hotels en Van der Valk hebben de Consumentenbond beloofd in het vervolg (laat in het boekingsproces) geen verborgen extra kosten meer in rekening te zullen brengen. Uit onderzoek van de bond blijkt namelijk dat zes van de tien onderzochte hotelketens in Nederland zich niet aan de regels houden.
De Consumentenbond schrijft in een nieuwsbericht dat het voor hotels, vakantieparken en campings tegen de regels is om pas later in het boekingsproces extra kosten in rekening te brengen: “Een overnachting in een hotel moet te boeken zijn voor de prijs die je als eerste ziet.”
Als voorbeeld noemt de bond een boeking bij een NH Hotel in Amsterdam, waar bij het inchecken nog 43,29 euro aan verplichte belastingen betaald moest worden. Dit bedrag werd niet eerder vermeld in de kamerprijs en kwam pas aan het einde van boekingsproces naar voren.
De Consumentenbond heeft daarop contact opgenomen met Bastion Hotels, IHG Hotels, Marriott, NH Hotels, Van der Valk en Best Western. Vijf van deze zes ketens hebben inmiddels beloofd op korte termijn all-in-prijzen te voeren. Alleen van Best Western heeft de bond geen respons gehad en er is inmiddels een melding van prijsmisleiding bij de Autoriteit Consument & Markt ingediend.
OTA’s
Naast de directe boekingskanalen van de ketens heeft de Consumentenbond eveneens onderzoek gedaan bij een aantal OTA’s. Hier is uit naar voren gekomen dat Booking.com, Expedia, Hotels.com, Hotelspecials.nl en Weekendjeweg.nl allen adverteren met volledige prijzen. Enkel Voordeluitjes.nl nam in eerste instantie de toeristenbelasting en administratiekosten niet op in de prijzen, maar heeft eveneens beterschap beloofd.
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.