Hackers hebben toegeslagen bij een onbekend aantal hotels dat op Booking.com te vinden is, zo weet BNR te melden. Het boekingsplatform bevestigt tegenover de radiozender dat hotels die zijn aangesloten bij Booking het slachtoffer zijn geworden van een ‘zeer geloofwaardige en verfijnde phishingaanval’. Hierbij is een onbekend bedrag van gasten gestolen.
De hackers hebben door middel van een phishingmail, waarbij malware werd gedownload, de inloggegevens van de hotels op Booking buitgemaakt. Zij hebben daarop via de accounts van de hotels op het boekingsplatform berichten gestuurd aan gasten met de boodschap dat er problemen zouden zijn met creditcardbetalingen. Gasten werd verzocht om opnieuw te betalen omdat hun reservering anders geannuleerd zou worden. Aangezien dit bericht van het account van de betreffende hotels kwam, hebben veel gasten deze boodschap voor legitiem aangezien.
Booking heeft het incident inmiddels gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Het platform benadrukt tegenover bovengenoemd medium dat de hackers enkel beschikken over de inloggegevens van de getroffen hotels. Er heeft dus geen inbraak plaatsgevonden in de systemen van Booking zelf.
Het boekingsplatform heeft aangesloten hotels in de afgelopen maanden regelmatig gewaarschuwd voor pogingen tot phishing. Gasten die zijn getroffen door de recente aanval kunnen contact opnemen met de klantenservice van het bedrijf en Booking zal hen helpen hun geld terug te krijgen.
Lees meer over cybersecurity in onze white paper.
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.