Hapimag op koers dankzij CEO Hassan Kadbi

Auteur: Roy Spijker
26 juli 2017
Hapimag op koers dankzij CEO Hassan Kadbi

Hapimag gaat vooruit: de bezetting van de bijna 60 resorts in 16 landen en de tevredenheid van aandeelhouders, leden en gasten gingen omhoog in de eerste helft van 2017. De bezetting bedraagt gemiddeld 67,7 procent. Korte verblijven in steden, waarbij ook het resort Amsterdam wordt gerekend, stegen met bijna 6,5 procent. Ook de maatregelen om kosten te verlagen blijken doeltreffend. Met 6 miljoen euro wordt een heugelijk bedrijfsresultaat behaald. 

Hapimag ligt met Hassan Kadbi op koers voor succes. De 38 jarige CEO met Libanese roots spreekt Arabisch, Engels, Grieks en Duits. Hij studeerde International Hospitality and Tourism Management en deed twaalf jaar ervaring op bij Hapimag voor hij in november 2016 de leiding van de grootste Europese aanbieder van woonrechten overnam. In de eerste helft van 2017 kon hij als CEO al sterke accenten leggen bij de realisatie van de nieuwe strategie. 

Hogere bezettingsgraad en meer gasten in de steden
In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar steeg de bezettingsgraad in de bijna 60 resorts in de eerste zes maanden van dit jaar met 3,4 procent tot ongeveer 67,7 procent nu – dit bij een aantal van 176.000 gasten, wat overeenstemt met het niveau van vorig jaar. De toename van de boekingen is onder andere het gevolg van meer korte verblijven in steden. In de City Resorts steeg het totale aantal gasten met 6,5 procent. In Amsterdam bevinden de vakantiewoningen zich in twee rechtstreeks aan de Singel (de oudste gracht van de stad) gelegen charmante gebouwen. Ze dateren uit de 17e eeuw. In elk van de 26 appartementen staat een Nederlandse kunstschilder centraal.

Een aanzienlijke toename in het aantal boekingen in vergelijking met vorig jaar liet zich opmerken in het resort Winterberg in Duitsland (+25 procent) en het Zwitserse Alpenresort Interlaken (+14 procent). Ook de direct aan zee gelegen resorts Damnoni op Kreta en Albufeira in de Algarve wonnen aan populariteit bij de Hapimag-gasten. Tussen januari en juni 2017 lieten de resorts Marbella aan de Costa del Sol, San Agustìn op Gran Canaria, Berlin Gendarmenmarkt en het resort Zell am See in het Salzburger Land met een bezettingsgraad van bijna 90 procent de hoogste waarden optekenen.

Heugelijk bedrijfsresultaat van 6,0 miljoen euro in de eerste jaarhelft
De omzet in de resorts steeg met 2 procent. CEO Hassan Kadbi verklaart: "Wat ons verheugt: onze gasten bezoeken vaker de restaurants in het resort, maken gebruik van het wellness-, sport- of excursieaanbod en profiteren meer van de vele extra diensten. Naast de comfortabele vakantiewoningen waarderen onze gasten ook het aanbod ter plekke." Omdat resorts de kernactiviteit van Hapimag vormen, heeft dit een positieve invloed op het totale financiële bedrijfsresultaat. Daarnaast missen ook de maatregelen voor het verlagen van de kosten hun effect niet, zij richten zich vooral op structuren en processen op het hoofdkantoor in Baar. Met 6 miljoen euro is het bedrijfsresultaat van de Hapimag Gruppe in de eerste helft van 2017 heugelijk.

Intensieve contacten met aandeelhouders en leden
Hapimag wordt vandaag gedragen door 110.000 aandeelhouders en 20.000 leden. Hapimag wijdt zich volledig aan hun behoeften en wensen onder leiding van voorzitter dr. Giatgen Peder Fontana en CEO Hassan Kadbi. Zo werd de nieuwe CEO Blog met succes gelanceerd. Hassan Kadbi is enthousiast over de bereidheid van aandeelhouders en leden om hun mening te delen over bepaalde thema's en hierover het gesprek aan te gaan. De intensieve uitwisseling komt tegemoet aan een grote behoefte. Ook offline is de dialoog met aandeelhouders, leden en gasten met succes versterkt, bijvoorbeeld met regionale bijeenkomsten. In een deel van de resorts kunnen gasten steeds terecht bij een Hapimag-adviseur voor meer informatie, suggesties en discussies rond en over de idee van Hapimag. Daarbij kunnen de thema's Next Generation – aandelen overdragen naar de volgende generatie –, aankoop van meer aandelen of nieuwe aandeelhouders op grote interesse rekenen. Een groot deel van de gasten in de resorts bestaat namelijk uit jonge gezinnen en koppels. Zij zijn tot nu toe nog geen aandeelhouder of leden, maar gebruiken wel regelmatig de woonrechtpunten van hun ouders, grootouders of vrienden. Hapimag concentreert er zich nu meer op om hen als toekomstige aandeelhouder of leden te winnen. Deze en andere activiteiten hebben ertoe geleid dat in de afgelopen maanden ongeveer 750 extra aandelen verkocht konden worden. 

Concentratie op het kernproduct
De stijgende vraag naar nieuwe aandelen heeft ook de strategie bevestigt om zich weer te concentreren op het kernproduct, het aandeel. Zo wordt rekening gehouden met de wens van de Hapimag-community voor een eenvoudiger productpalet. Een Hapimag-aandeel was en is nog steeds geen feitelijk beleggingsproduct dat op de beurs wordt verhandeld. Integendeel: het staat voor het recht om in 16 landen vakantiewoningen op prima locaties te gebruiken. Met de internationaal ervaren Dirk Schiffner is sinds 2017 een nieuwe Chief Commercial Officer aan het werk om nieuwe klanten te winnen. 

Tevreden gasten als beroep
CEO Hassan Kadbi stelt de tevredenheid van gasten centraal bij alle activiteiten van Hapimag. Het thema Gastvrijheid als beroep houdt hem al vanaf zijn 17e bezig. Op dat moment begon hij in Beirut aan zijn eerste baan in de toerismesector. Hij studeerde af in International Hospitality and Tourism Management en werkte in Libanon, Griekenland, Cyprus en in het Verenigd Koninkrijk. Ook in Azië heeft hij enkele projecten gerealiseerd. Twaalf jaar geleden ging hij aan de slag bij Hapimag. Hij begon als Resort Manager in het Hapimag Resort Bodrum in Turkije, het grootste resort. Daarna was hij enkele jaren als Area Manager verantwoordelijk voor Griekenland en Turkije en het resort Marrakech in Marokko. In 2013 werd hij Chief Resorts Officer en had hij de operationele leiding over alle Hapimag-resorts. Begin november 2016 benoemde de Raad van Bestuur Hassan Kadbi tot CEO van Hapimag AG.

Overig nieuws