Volgens Ton Soons van Vergaderhamers is er een ‘nieuwe nuchterheid’ neergedaald over de Nederlandse hotelbusiness. De man achter de congres- en vergaderclassificatie ziet dat hoteliers beseffen dat er tijdens de crisis veel markt is weggevallen. Business die nooit meer terug zal keren.
DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT
Toch is niet alles kommer en kwel in de vergader- en congresmarkt binnen de hotellerie. Soons ziet dat er spelers zijn die wel degelijk investeren: “Van der Valk bijvoorbeeld, een relatief nieuwe speler binnen deze markt. We kennen allemaal nog de tijd van de appelmoes en de kers, maar ik zie dat ze vooruitstrevend bezig zijn en veel investeren. Op dit moment heeft de hotelketen meer dan dertig locaties met de vergaderhamers-classificatie. Bij Van der Valk mag het ook wel wat kosten en veel van hun vestigingen hebben de ambitie om op vier of vijf hamers te komen. Daarentegen zijn er ook hotelketens die niet of minimaal investeren; op hen heeft de crisis een zware wissel getrokken en het wegblijven van de scherper calculerende boekers voelen zij diep in de portemonnee.”
Verschillende eisen
Om aan een acceptabel aantal ‘hamers’ te komen, moet je als hotelier behoorlijk investeren, of valt dat wel mee? Soons: “De eisen worden aangepast aan de tijd en uiteraard moeten zaken als ICT, meubilair, licht, geluid en klimaatregeling in orde zijn. Vroeger was een tweepersoonstafel van één meter dertig voldoende, maar tegenwoordig eisen we per persoon een vrije zitbreedte van vijfenzeventig centimeter, dus dan kom je aan een tweepersoonstafel van één meter vijftig. We kijken ook naar de bereikbaarheid, bewegwijzering, veiligheid, hygiëne, aanwezigheid van geïntegreerde apparatuur, wifi (met de mogelijkheid om te verbinden met een VPN-netwerk en met voldoende bandbreedte en snelheid), het aanbieden van verse koffie en gratis water, et cetera..."
"Niet alle eisen zijn verplicht, sommige zijn optioneel om in aanmerking komen voor een bepaald aantal hamers. Zo is gratis parkeren geen basiseis, want je kunt van een hotel niet altijd eisen dat parkeerplaatsen gratis zijn, maar we geven wel extra punten als het wél kan.”
Markt voor congressen is ingestort
Soons ziet dat er veel veranderd is in de congreswereld: “Tot de crisis zagen we talloze commercieel georganiseerde congressen met 300 tot 400 deelnemers die een behoorlijke entree betaalden. En een paar dagen vergaderen en trainen buiten de deur was ook heel gewoon. Die markt is erg gekrompen. Voor kortere netwerkmeetings en niet-commerciële congressen is er nog wel ruimte. Maar vaak zijn daar de marges lager van.”
Voor al die hoteliers die willen bouwen of verbouwen heeft Ton nog wel een tip: “Bouw vlakke multifunctionele zalen met flexibele wanden, niet alleen voor vergaderingen, maar waarin je ook shows, voorstellingen, diners, recepties, markten en feesten kunt houden. Zorg er dan wel voor dat ze steeds mooi en gezellig ingericht zijn. Investeren dus.”
Forse toename aantal zalen bij Van der Valk
Ondanks het negatieve sentiment onder hoteliers, blijkt uit de gegevens die in HM Hotelketens 2017 zijn gepubliceerd, dat het aantal zalen binnen het Nederlandse hotellandschap groeit. Van der Valk is inderdaad, zoals Ton Soons al opmerkte, een groeiparel: ten opzichte van de telling van HM Hotelketens in 2014 nam het aantal zalen met 461 toe. We tellen nu 833 zalen bij Van der Valk. Fletcher kon 201 zalen bijschrijven en komt nu op 490 zalen, alhoewel dat getal grotendeels toe te schrijven is aan de overname van de zes Princess-hotels.
Het complete HM Hotelketens 2017 naslagwerk kunt u bestellen via www.shop.uitgeverijps.nl.
HM302017