Vanwege de stijgende grondstof- en transportprijzen voelt Heineken zich genoodzaakt de bierprijzen te verhogen. Dat heeft Heineken woensdag laten weten bij de presentatie van de jaarcijfers over het vorige jaar.
Heineken rekent die hogere kosten door in de bierprijs die de consumenten betalen. Het is nog niet duidelijk hoeveel duurder het bier gaat worden. Na een verlies van ruim 100 miljoen euro in 2020 boekte het bedrijf in het jaar 2021 een winst van 3,3 miljard. De winst pakte over het jaar 2021 zo hoog uit omdat het aandeel van Heineken in de Indiase brouwerij ruim 1 miljard meer waar werd.
Daarbovenop voerde Heineken een flinke reorganisatie door tijdens de coronacrisis. Er werden ongeveer 8000 banen geschrapt. Over het jaar 2021 had Heineken minder last van de crisis en is het zelfs qua bierverkoop bijna op het niveau van 2019. Voornamelijk in Noord- en Zuid-Amerika wordt meer bier verkocht.
Voor het jaar 2022 verwacht Heineken dat de bierverkoop mogelijk minder hard groeit. Voornamelijk vanwege de hogere bierprijzen. Ondanks het feit Heineken meer bier aan het verkopen is in Noord- en Zuid-Amerika, voorziet het bedrijf die groei niet in Europa. Heineken verwacht dat het nog een tijdje duurt voordat de bierverkoop in Europa op het niveau is van 2019.