Philip de Ridder, algemeen directeur bij Heineken Nederland, gaf in zijn toelichting bij de presentatie van het "bieronderzoek":http://www.decafekrant.nl/downloads.html aan, dat de duur van de contracten moeten worden aangepast.
*Weg met financieringsrol*
"Mijn advies is aan café-eigenaren; teken niet voor een vaste periode van bijvoorbeeld vijf jaar, maar contracten van kortere duren. Op deze manier komen vraag en aanbod dichter bij elkaar." De Ridder gaf aan af te willen van de financieringsrol. KHN hamerde vooral op de financieringsrol die brouwers innemen bij de panden waar de horecazaken in gevestigd zijn. In vijf jaar is de financiering van panden van Heineken van 150 miljoen gehalveerd naar 75 miljoen. "Wij willen een brouwer zijn en geen financierder. We hebben wel panden met erfgoed en die behouden we. Daar zit ook emotionele waarde bij."
*Voorlichting geven*
De Ridder was het met veel punten eens uit het rapport. Zo ook met het feit dat horecaondernemers de contracten niet goed kennen. "Ondernemers moeten leren ondernemen. Voor KHN is het een idee om voorlichting te geven over de contracten. Bijvoorbeeld om niet te tekenen voor een langere periode." Het punt dat KHN transparantie in de prijs wil, beaamde De Ridder. Hij zei daarbij wel dat iedere brouwer dat moet doen. "Het is een competitief spel waar wij in zitten. Iedereen denkt dat wij onze zakken maar vullen, maar dat is niet zo. Ondernemers laten ook offertes zien van andere brouwerijen en willen dat wij hen daarin tegemoet komen. Onze kortingen worden ieder jaar hoger."
~Myrtille Vromans~
Heineken 'Teken niet voor een vaste periode'
29 augustus 2012