Bijna de helft van de Nederlanders van 18 jaar en ouder boekte in de afgelopen 3 jaar een vakantie via een vakantieplatform (49 procent). Dat zijn 7,2 miljoen Nederlanders. Het aanbod (64 procent) is de belangrijkste reden om te kiezen voor een bepaalde partij. Booking.com is duidelijk het populairste vakantieplatform (34 procent). Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Vakantieplatformen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 6 duizend Nederlanders.
Vakantieplatformen tonen het aanbod aan accommodaties, reispakketten en vervoer op een overzichtelijke manier. Zo kan de consument de partijen vergelijken. Bijna de helft (49 procent) van de Nederlanders boekte in de laatste 3 jaar een reis via een vakantieplatform. Dat zijn bijna 7,2 miljoen Nederlandse vakantiegangers. Zij zijn samen goed voor 40,2 miljoen boekingen. Dat zijn 5,6 boekingen per persoon in de afgelopen drie jaar.
Aanbod belangrijkste keuzereden
Bijna twee derde (64 procent) van de Nederlanders die via een vakantieplatform boeken, kiest voor deze partij vanwege het ‘aanbod’ van het platform. ‘Aanbod’ is daarmee de vaakst genoemde keuzereden. ‘Gemak’ (56 procent) en ‘prijs’ (56 procent) vormen ook belangrijke keuzeredenen. De keuzemix bestaat uit nog vijftien andere belangrijke aspecten.
Booking.com populairst
Van alle vakantieplatformen is Booking.com veruit het populairst. Ruim 4,9 miljoen Nederlanders van 18 jaar en ouder boekten in de afgelopen drie jaar bij Booking.com. Dat is ruim een derde (34 procent) van Nederland. Airbnb volgt met 16 procent. Nederlanders boekten in de afgelopen 3 jaar de reizen voornamelijk via één vakantieplatform (28 procent). 12 procent deed dat via 2 verschillende platformen en 9 procent via 3 of meer platformen.
De resultaten in dit persbericht komen uit de Nationale Benchmark Vakantieplatformen, een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, bezoek, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor vakantieplatformen. In het onderzoek zijn 6.012 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in de mailbox? Registreer hier voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.