Na eerdere adviezen over het gebruik van fotoÂs en vermeldingen van faciliteiten, heeft Expedia nu een analyse gemaakt over hotelbeschrijvingen in verschillende talen.
*Wensen van buitenlandse reizigers*
Kijk vooral goed of de hotelomschrijvingen aansluiten aan de wensen van buitenlandse reizigers, is het advies van de boekingssite. Olivier Pernoud, Director Market Management van de Benelux: "Teksten van hotels blijven heel belangrijk, ze mogen weliswaar korter zijn dan voorheen, maar wat er staat moet kloppen en een waarheidsgetrouw beeld geven van de onderscheidende punten van de hotelaccommodatie."
De boekingssite formuleert acht aandachtspunten voor hotelteksten.
*1 Hotelinformatie mag per taal andere onderwerpen belichten*
Korte, pakkende beschrijvingen van de algemene- en kamervoorzieningen. Let op dat de hotelinformatie per taal andere onderwerpen mag belichten. Amerikanen zullen minder geïnteresseerd zijn in de parkeergelegenheden dan Duitse gasten.
*2 Goed gebruik van typografie bevordert de leesbaarheid*
Lange zinnen kunnen beter vermeden worden evenals superlatieven en een overvloed aan leestekens. Gebruik hoofdletters alleen daar waar het nodig is. Hele woorden in kapitalen schrijven wordt als slordig beschouwd.
*3 Voorzichtig met merknamen en andere trademarks*
Culturele instellingen, grote evenementen, bekende modenamen en dergelijke bevatten nog wel eens een trademark of hebben beperkingen als het gaat om naam gebruik.
*4 Objectieve beschrijvingen van loopafstanden en dergelijke*
Een gecontroleerde vermelding van afstanden is zeker in het tijdperk van social media belangrijk. Vermeld bij voorkeur de afstand die mensen in (kilo)meters moeten lopen of rijden en niet de lengte die hemelsbreed wordt gemeten. 'Op vijf minuten loopafstand' wordt beoordeeld als subjectief en te wervend.
*5 USPÂs van het hotel verschillend per doelgroep*
Communiceer de sterke punten van het hotel aan relevante doelgroepen. Met de optie om zelf twee talen in te vullen kunnen uw onderscheidende elementen per doelgroep naar voren komen. Duitsers kijken naar andere eigenschappen dan bijvoorbeeld Amerikanen of gasten uit Nederland.
*6 Beschrijving van verschillende voorzieningen en faciliteiten*
Belangrijk is dat alle voorzieningen en faciliteiten van het hotel consistent beschreven zijn en op de juiste plaats staan. Belangrijkste onderdelen zijn de homepage waar algemene informatie over het hotel geplaatst wordt. Verder moet men denken aan beschrijvingen over de locatie, de accommodatie, de kamers, het restaurant en eventuele recreatie & wellness mogelijkheden.
*7 Informatie online aanpassen*
Hotelmanagers zijn zelf in staat om bestaande teksten gemakkelijk te veranderen via het systeem van de boekingssite.
*8 Teksten voorleggen aan derden*
Een effectieve en gemakkelijke verbetermogelijkheid is om teksten nog eens te laten nakijken door iemand van buiten het hotel. Tot slot moet men op de actuele status van het hotel letten, de omstandigheden en externe factoren kunnen veranderd of verbeterd zijn.
~Myrtille Vromans~
Beter bereik met online hoteltekst
21 december 2012