Hoe wordt een hotelbadkamer een aantrekkelijke ruimte waarin de gast met plezier verblijft? Door te kiezen voor mooi vormgegeven accessoires, bijvoorbeeld. Zeepbakjes, handdoekhaken en wc-borstels zijn tegenwoordig in allerlei soorten en maten, en in allerlei 'designs' en prijsklassen verkrijgbaar. Is de hotelbranche daar blij mee?
Accessoires kunnen ervoor zorgen dat een 'per definitie' vrij steriele badkamer een gezellige ruimte wordt. Wat te denken van een turkooizen closetrolhouder, een zorgvuldig gestileerd zeepbakje, en een door een kunstenaar ontworpen glazenhouder? Het is allemaal mogelijk, maar willen we het ook?
Properheid
’Natuurlijk is het belangrijk dat een badkamer gezellig aandoet,’ vindt Gerda Klomp, eigenares van eensterrenhotel Marktzicht en driesterrenhotel Klomp, beide gevestigd in Harderwijk. ’Het belangrijkste is evenwel dat een badkamer schoon is. Daar wordt toch als eerste naar gekeken, of het nu om een eensterren- of een vijfsterrenhotel gaat. Wat heb je nu aan mooie accessoires wanneer er haren in de douchecabine zitten?’
Het is Gerda Klomp niet ontgaan dat de nieuwe generatie hotelgasten meer luxe in de badkamer verwacht. De meeste kamers in hotel Marktzicht hebben nog geen eigen douche en toilet. In de zomer loopt het eensterrenhotel nog wel aardig; in de winter staan veel kamers leeg. Vandaar dat er binnenkort verbouwd gaat worden.
De nieuwe badkamers zullen worden uitgevoerd in wit-met-grijze tegels. Boven de wastafels komen grote spiegels te hangen, die niet van boven, maar vanaf de zijkant worden aangelicht. ’Dat geeft een wat gezelliger effect,’ aldus Gerda Klomp. 'De lamp heeft een speciaal design. Ze is langwerpig, maar heeft toch ook weer een ronde vorm. Het is een beetje moeilijk uit te leggen, maar het resultaat is heel bijzonder.’
Een belangrijk accessoire in de nieuwe badkamers van hotel Marktzicht is de radiator. Hier zullen beugels aan komen te hangen, waardoor een handdoekenrek ontstaat. Gerda Klomp: ’Zo heeft de gast altijd warme handdoeken tot zijn beschikking. Dat is een idee van mijn man.’
Zij benadrukt dat een hotel het zich niet kan veroorloven al te veel met de mode mee te doen: ’Er moet rekening mee gehouden worden dat de badkameraccessoires jaren mee moeten gaan. De badkamers in hotel Klomp zijn bijvoorbeeld uitgevoerd in wit-met-roze. Dat heeft iets tijdloos. Voor hotel Marktzicht hebben we ook heel bewust gekozen voor enigszins traditionele kleuren.’
Geen plastic zakken
Dat een hotel niet echt met de trends mee kan gaan, vindt ook Barbara van der Veer: ’Het is belangrijk om voor rustige kleuren te kiezen.’ Van der Veer is sinds drie maanden hoofd huishouding in Golden Tulip hotel Jan Tabak te Bussum. Voorheen werkte zij zes jaar in The Grand te Amsterdam.
Van der Veer: ’Juist in een vier- of vijfsterrenhotel is het belangrijk mooie accessoires te hebben. Die kunnen ervoor zorgen dat een badkamer een luxueuze uitstraling heeft. Er kan bijvoorbeeld worden gekozen voor een echt mooi douchegordijn, of voor een luxe douchewand van ondoorzichtig glas.’
Wie bij Jan Tabak te gast is, vindt op zijn wastafel een porseleinen zeepbakje en een potpourri bakje van Delfts Blauw. De shampoo, het douche- en badgel en de zeepjes worden gepresenteerd op een plateau van wit kunststof. ’De manier van presenteren is zeer belangrijk,’ aldus van der Veer. ’De spullen moeten leuk gerangschikt zijn. Bij hotel The Grand stonden de zeepjes en dergelijke op een zilverkleurig plateau.’
De afvalemmertjes in de badkamers van Jan Tabak zijn van roestvrij staal. Ze zijn niet voorzien van een plastic zakje, wat inhoudt dat ze iedere dag schoongemaakt moeten worden. Van der Veer: ’Natuurlijk is dat extra werk, maar het zorgt ook weer voor die extra luxueuze uitstraling. Zo'n plastic zak oogt armoedig.'
Volgens Barbara van der Veer kan het beste gekozen worden voor chroomkleurige accessoires. ’Alles wat glimt komt in een badkamer beter over. De meeste mensen zullen de voorkeur geven aan een chroomkleurig handdoekenrek boven een houten.’
Kunstzinnig
Greetje Stekelenburg is, samen met haar man, eigenaar van viersterrenhotel 't Paviljoen in Rhenen. Het hotel heeft 32 kamers. Kort geleden werden zestien badkamers helemaal vernieuwd. Deze badkamers voldoen nu aan de laatste eisen op het gebied van energiebesparing en hygiëne. Maar ook aan de sfeer is aandacht besteed. Er is gekozen voor chroomkleurige, roestvrijstalen accessoires. Zo hangt er in de badkamer een vrij groot handdoekenrek, zodat handdoeken goed uitgehangen kunnen worden. Ook is de badkamer voorzien van een extra kledinghaak, een handdoekring en glazenhouders.
Bij het toilet is een 'toiletpapierdispenser' aangebracht. ’Dit staat niet alleen netjes, het is ook bijzonder hygiënisch,’ zegt Greetje Stekelenburg. ’Doordat er in de dispenser allemaal losse papiertjes zitten, weet de gast zeker dat het papier niet door iemand anders is aangeraakt. Dit is een belangrijk pluspunt ten opzichte van een wc-rol.’
De douchewanden hebben een druppelvormig motief. Dit komt niet alleen kunstzinnig over, het is ook nog zeer praktisch. ’Wanneer iemand een douche genomen heeft, zie je de druppels aan de binnenkant niet zo.’
Ook zijn er dispensers met zeep en shampoo opgehangen. 'Daardoor hoeven er geen spullen meer weggegooid te worden, wat beter is voor het milieu.’ De wastafels zijn ingebouwd in een blad van zwartgespikkeld graniet. De kamers hebben witgemarmerde tegels met een grijze geglazuurde strip. ’We hebben hiervoor gekozen omdat het makkelijk te onderhouden is. Het oogt bovendien luxe. We kiezen in ons bedrijf nooit voor trends. Dat gaat gewoon niet. We willen degelijke spullen, die een luxueuze uitstraling hebben, en ik denk dat de meeste hôteliers er zo over denken. Het is belangrijk dat het tegelwerk verzorgd is, en de accessoires er degelijk uitzien. Ik zou niemand aanraden voor kunststof accessoires te kiezen; dat komt veel te goedkoop over.’
Auteur: Marjolein Eilander
HM30JAAR HM301998