Met meer dan dertig ontworpen hotels in binnen- en buitenland heeft architect Robert Mulder met zijn team de hotellerie de afgelopen dertig jaar aanzienlijk zien veranderen. “De hotellerie is meer gedifferentieerd om meer doelgroepen en verschillende activiteiten te bedienen en dat gaat in de toekomst meer gebeuren.”
Eind jaren ’90 werkte Robert Mulder aan zijn eerste hotelproject. Terugkijkend op de grote verandering binnen de hotellerie de afgelopen 20 jaar ziet Mulder dat voornamelijk de uniformiteit voor een groot deel is verdwenen. “Dat komt enerzijds vanuit de groei van de sector die ruimte bood aan het kunnen bedienen van verschillende doelgroepen. Vaak waren het de kleinere hotelketens en zelfstandige hoteliers die een voortrekkersrol hebben gehad in de ontwikkelingen.”
Dat heeft volgens de architect voornamelijk te maken met de flexibiliteit van de kleinere hotels. “Grote internationale ketens hebben een minder snel reactievermogen dan kleinere ketens en zelfstandige hoteliers. Kleinere ketens en zelfstandige hoteliers kunnen sneller aan de wensen van een doelgroep voldoen. Een grote keten wil geen grote verschillen binnen hetzelfde label en zal dus met kleine stapjes veranderingen doorvoeren zodat alle hotels onder dat label geleidelijk aan mee kunnen in de veranderingen.”
Multifunctioneel
Robert Mulder - in Nederland onder andere (mede)verantwoordelijk voor de ontwerpen van het QO Hotel in Amsterdam, het Novotel Schiphol in Hoofddorp, het Indigo Palace Noordeinde en Staybridge Suites in Den Haag – heeft het doel van een hotelgebouw in de loop der jaren zien veranderen. “Eind jaren ’90 was een hotel vooral nog een plek waar je vergaderde, sliep en als het niet anders kon ook at. Het hotel is aansprekender geworden met restaurants en bars die met een eigen naam en toegang ook aantrekkelijk kunnen zijn voor niet-hotel gasten.
Ook zijn veel plekken - zoals de hotellobby of het restaurant - een werkplek geworden voor zzp’ers. Die ontwikkelingen zorgen ervoor dat de hotelgast zich snel onderdeel voelt van de lokale belevingswereld. Dat is iets wat veel gasten waarderen.”
Nu de vergader- en congresmarkt flink verstoord is geraakt door het coronavirus, ligt er volgens Mulder een grote uitdaging om de congres- en vergaderlocaties binnen de hotellerie exploitabel te houden. “Het is te verwachten dat een deel van de vergader- en congresmarkt niet in dezelfde omvang zal terugkeren. Ik verwacht dat hoteliers hun gebouwen zullen aanpassen om vergaderen met verschillende kleine groepen op afstand mogelijk te maken. De vierkante meters die overblijven zullen weer een andere invulling gaan krijgen.”
Verduurzaming
Van dichtbij heeft Mulder de veranderende vraag naar verduurzaming zien opkomen. Opvallend genoeg komt die innovatiekracht niet altijd uit de branche zelf. “De wens van grote klanten veranderde. Grote corporate klanten, zoals bijvoorbeeld Nike, willen de overnachtingen voor hun personeel steeds duurzamer inkopen. Van daaruit is de hotellerie die facetten meer en meer serieus gaan nemen. Goed voorbeeld in Nederland is het QO hotel in Amsterdam, een hotel dat wij samen met architect Paul de Ruiter hebben ontworpen. Een hotel dat zich aanpast aan de aanwezige gasten in het hotel. Het is in de basis natuurlijk vreemd dat een gebouw 24/7 wordt geconditioneerd terwijl het maar een beperkt deel van de tijd ook daadwerkelijk door de gast wordt gebruikt. In het QO Hotel worden ruimtes waar niemand aanwezig is, zeer beperkt gekoeld of verwarmd. Volledig geautomatiseerd. Het bedenken van oplossingen om slimmer met de energiehuishouding van hotels om te gaan is een van de opgaven van de toekomst.”
Hoe de toekomst voor de hotellerie de aankomende dertig jaar eruitziet, vindt Mulder lastig te voorspellen. Wel hij heeft een visie op hoe een hotel beleefd en gebruikt gaat worden. “De traditionele begrippen in de hotellerie zullen denk ik nog verder vervagen. Succesvolle hotelbedrijven als Zoku bewijzen dat. Een longstay formule waar iedere ruimte van het hotel een uniek verhaal vertelt. Of CitizenM, dat het verblijf in een zeer compacte kamer, maar wel met een hoog luxe niveau als vernieuwd hotelconcept heeft uitgerold.”
Het hotel als multifunctionele hub, het is de toekomst voor veel hotels. “De succesvoorbeelden zijn er al. Als gevolg van de coronacrisis zullen de leisure hotels buiten de grote steden verder in aanbod toenemen. Dat zijn vaak karaktervolle hotels met een eigen verhaal, geënt op de omgeving en de doelgroepen die men graag bedient. Waar ik nieuwsgierig naar ben is wat de traditionele conferentiehotels gaan doen. De hotellerie heeft de afgelopen tien jaar bewezen een adaptieve en dynamische houding te hebben. Met die kennis en innovatiekracht gaat de hotellerie de toekomst in.”
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.