Altijd lastig om bescheiden te blijven als je vaak te horen krijgt dat je het zo goed doet. Als de bezetting toeneemt, de gemiddelde kamerprijs stijgt en de ratings oplopen op de recensiesites, bijvoorbeeld. Kortom, als het bedrijf steeds beter gaat draaien, ligt het allergrootste gevaar op de loer. We gaan langzaam maar zeker geloven dat wij het voor elkaar hebben en dat iemand die kritisch is op ons bedrijf een zeurpiet moet zijn.
Je komt het tegen in alle geledingen van onze samenleving. Denk maar eens aan grote voetbalteams die onoverwinnelijk denken te zijn. Dan gaat het volledig mis en is België opeens ons favoriete team. Bescheidenheid wordt je op die manier waarschijnlijk hard aangeleerd of misschien zelfs dan nog niet. Het zit in ons mensen om in dit soort situaties toch iets gemakkelijker te worden en dan glijd je voor je het weet af naar een lager prestatieniveau. Het principe dat hier leidend zou moeten zijn is resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Het klinkt zo makkelijk en als je het bespreekt, is iedereen het er ook mee eens. De praktijk van alledag is echter veel weerbarstiger.
Misschien wel het aller-moeilijkste van het leiden van een hotel of bedrijf, is het team en de organisatie scherp zetten en houden als het goed gaat. Eigenlijk wil iedereen genieten van het succes zonder weer die extra inspanningen te doen om te zorgen dat het succes blijft. Probleem is echter dat als alle resultaten beter worden, de verwachtingen van onze gasten ook steeds hoger worden. Men gaat dus feitelijk steeds meer verwachten van ons. En hier zit de grote uitdaging: wat vandaag als goed wordt beoordeeld, is morgen de nieuwe norm. Overtreffen van de nieuwe verwachting is dan de opdracht. En dit vraagt een hele scherpe organisatie en de bereidheid om op elk negatief signaal daadwerkelijk te reageren. Zo werkt het principe van het managen van de verwachting nu eenmaal. Leuker kan ik het helaas niet maken.
HM302016