Twee van de grootste namen in de internationale hotellerie, Hilton Hotels & Resorts en Starwood Hotels & Resorts, komen met gastartikelen en diensten die speciaal zijn ontwikkeld voor de hotelgast uit China. De Chinese hotelgast staat in het middelpunt van de aandacht.
*Voldoen aan de wensen*
Vanuit het Aziatische land reizen steeds meer zakenlui en toeristen over de wereld. Beide hotelondernemingen hopen concurrentievoordeel te bereiken door op strategische hotelmarkten, merendeels in grote wereldsteden, aan de wensen de Chinese hotelgast te voldoen.
*Inspelen op aankomst, kamer en ontbijt*
Hilton lanceert het Hilton Huanying programma na diverse tests en proefdraaien bij drie hotels. Onderdeel van het programma zijn speciale producten en diensten op de hotelonderdelen aankomst, kamer en ontbijt.
*Van theeservies tot badslippers*
Zo worden receptiemedewerkers getraind in het vloeiend spreken van de Chinese taal. Er komen Chinese schoonheidsproducten in de badkamer, speciale badslippers, een Chinees theeservies op de hotelkamer en een welkomstbrief in het Chinees op het bureau.
In de ontbijtruimte treffen Chinese hotelgasten Chinees eetgerei aan. Op het buffet komen rijst en noedels, hardgekookte eieren, een selectie van dim sum en Chinese thee met sojamelk.
*Nog niet in Nederland*
Vooralsnog zijn er wereldwijd 36 hotels aangewezen die dit programma gaan implementeren. Het gaat om Hilton hotels in de steden New York, San Francisco, Londen en Sydney. Navraag bij het Hilton Amsterdam leert dat er nog geen plannen zijn voor de Nederlandse hotels van Hilton.
*Verschillende culturen, verschillende behandelingen*
Starwood lanceert het Starwood Personalized Travel programma in 19 hotels. Ook hier gaat het om speciale aandacht voor de Chinese hotelgast op het gebied van ontvangst, de kamer, het ontbijt, en teksten en instructies in het Chinees. Het programma moet eind 2012 bij alle Starwood hotels en resorts zijn geïmplementeerd. Het hotelbedrijf heeft ook plannen om soortgelijke programma's op de stellen voor gasten uit andere opkomende landen zoals Brazilië en India.
*Chinese hotelgast laat Nederlandse hotels nog links liggen*
Tegen 2015 worden wereldwijd 100 miljoen inkomende toeristen uit China verwacht. Sommige hotels van Starwood lieten afgelopen jaar groeicijfers zien van het aantal gasten uit China van meer dan 150%. Voor de Starwood hotels in Nederland, waaronder het Des Indes hotel in Den Haag, is het nog niet zo ver. Daar maakt de gastenpopulatie uit China nog een klein deel uit van het totaal aantal buitenlandse gasten.
Ook bij het Hilton in Amsterdam is dit het geval. De Nederlandse hotels van Starwood en Hilton worden voor het overgrote deel bezocht door Amerikanen en Britten.
~Frank Lindner~
Hilton en Starwood gaan voor Chinese gast
12 juli 2011