Het beheren van een hotel wordt steeds complexer, vooral voor exploitanten die het alleen proberen te runnen. Het is geen eenvoudige taak voor hoteliers om alle voorzieningen en diensten te bieden die gasten gewend zijn, zonder samenwerkingen aan te gaan met diverse partners. Deze uitdaging wordt nog groter wanneer we kijken naar de operationele activiteiten van de backoffice en de groeiende behoefte van hotelexploitanten aan toegang tot revenue management, reputatiemanagement, tools voor directe communicatie met gasten en nog veel meer. Deze systemen vereisen unieke integraties, gegevensstandaarden en prestatiemetingen waardoor het geheel nog gecompliceerder wordt.
Helaas biedt op dit moment geen enkel systeem hoteliers toegang tot alle mogelijkheden die nodig zijn voor optimale hotelprestaties. Niettemin is er een groeiend aantal technologiepartners dat bereid is samen te werken om zo exploitanten te helpen de gewenste resultaten te behalen. Om concurrerend te blijven moet u betrouwbare, vertrouwde partnerschappen aangaan met technologiebedrijven die dezelfde doelstellingen hebben als u.
Voordat hoteliers starten met het integreren van de technologie in het hotel en daarmee hun voordeel kunnen doen, moeten eerst de huidige mogelijkheden onderzocht worden. Van daaruit moeten hoteliers bepalen wat hun doelstellingen zijn en hoe ze de technologie willen gebruiken om die te bereiken. In dit stadium kan het helpen om te praten met huidige technologiepartners en andere hotelexploitanten om te begrijpen hoe zij technologie inzetten om hun dagelijkse werkzaamheden te ondersteunen.
Als de technologiedoelstellingen zijn vastgesteld, is het tijd om potentiële partners te ontmoeten.
De waarde van geïntegreerde hoteltechnologie
Dankzij technologie worden verschillende aspecten van hoteloperaties, van revenue management tot personeelsbeheer, geoptimaliseerd en wordt de efficiëntie verhoogd.
Dit wordt deels gerealiseerd door exploitanten toegang te geven tot gedetailleerde en urgente informatie op een manier die hen in staat stelt snel te handelen op basis van deze inzichten. Als verschillende afdelingen binnen het hotel deze informatie delen, wordt het eenvoudiger om in te spelen op kansen zoals last-minute pieken in groepsboekingen.
In een verbonden commerciële organisatie kunnen data-analyse en revenue management technologieën inzicht bieden in alle trends die van invloed zijn op hotels. Dit stelt hoteliers in staat weloverwogen beslissingen te nemen bij de inkoop van voorzieningen, het bepalen van tarieven en het prioriteren van werkzaamheden. De essentie van deze innovaties ligt in het vermogen van technologie om ogenschijnlijk onbeheersbare aspecten hanteerbaar te maken.
Voor de meeste hoteliers is het bijna onmogelijk om alle nieuwe trends die van invloed zijn op de horeca bij te houden, zonder de ondersteuning van data-analysetechnologie. Hedendaagse revenue management tools, bijvoorbeeld, zijn in staat om ogenschijnlijk onsamenhangende gegevens te verzamelen, deze aan elkaar te koppelen en de meest relevante aspecten te vergelijken met historische data en recente boekingstrends. Dankzij deze mogelijkheden kunnen hotels in een fractie van een seconde beslissingen nemen en inspelen op reistrends.
Het nauwgezet volgen van deze trends vormt een uitdaging, vooral in een arbeidsmarkt met beperkte middelen. Het vergt ook sterke samenwerkingsverbanden waardoor diverse afdelingen kunnen samenwerken en informatie vrijelijk kunnen delen. Hospitality technologie vereist een naadloos samenwerkende organisatie om te gedijen in de huidige onvoorspelbare markt.
De reisbranche wordt momenteel gekenmerkt door tegenstrijdige trends. Enerzijds is er sprake van prijsgevoeligheid door inflatie, anderzijds zien we een vastberadenheid om uitgaven te doen tijdens belangrijke evenementen. Dit komt door een golf van ‘wraakreizen’ als reactie op de COVID-blues. Dergelijke trends kunnen leiden tot snelle, onvoorspelbare verschuivingen in het boekingsgedrag van reizigers, waar hotels vaak niet op voorbereid zijn zonder geavanceerde inzichten.
Laten we samenwerken
In de horeca is samenwerking van essentieel belang, zowel binnen interne teams als met externe partners. Exploitanten realiseren zich dat de traditionele hotelinfrastructuur de vrije stroom van informatie tussen afdelingen belemmert. Veel leidinggevenden in de horeca zijn bezig deze barrières te slechten en de samenwerking binnen de organisatie te verbeteren.
Nog niet zo lang geleden behandelden hotels hun bijbehorende restaurants als afzonderlijke bedrijven, maar tegenwoordig leidt deze strategie tot inkomstenverlies. Zonder de mogelijkheid om essentiële informatie te delen over inkoopbeslissingen van hotels en restaurants, gastenvoorkeuren en meer, blijven beide bedrijven op zichzelf terwijl ze elkaar juist kunnen versterken. Deze houding wordt nu gedeeld door elke afdeling en het is belangrijk dat hoteliers technologiepartners blijven aanmoedigen om deze mentaliteit over te nemen.
Het delen van gegevens komt iedereen ten goede. Met een betere toegang tot de aankoopgegevens van gasten kan het marketingteam van het hotel hun verkoopinspanningen effectiever richten op diegenen die bereid zijn geld uit te geven, waardoor het aantal bezoekers toeneemt. Wanneer revenue management en marketing op een lijn zitten, kunnen zij, wanneer specifieke data duidelijk worden, samen met andere afdelingen strategieën ontwikkelen om de tarieven te optimaliseren. Dit vergroot de winstgevendheid van uw hotel in korte tijd.
Als operationele teams duidelijk weten wat ze moeten verkopen, aan wie en waarop ze hun inspanningen moeten richten voor maximale impact, zal uw hotel op elk gebied optimaal presteren en zijn volledige potentieel realiseren.
Dit artikel is geschreven door IDEAS. IDEAS is gespecialiseerd in revenue management oplossingen.
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in de mailbox? Registreer hier voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.