Wat anderen van een reisbestemming of hotel vinden wordt steeds belangrijker. De helft van alle zakelijke reizigers en 41 procent van de toeristen maken boekingen op basis van recensies van derden. Dit blijkt uit de studie The Traveler's Road to Decision dat Google onlangs afrondde en presenteerde. Het aantal reizigers dat recensies schrijft neemt volgens het onderzoek ook toe. Vorig jaar ondernam 9 procent van alle reizigers de moeite om een waardering over de bestemming achter te laten op het internet. In 2009 is dit gestegen tot 25 procent van de zakenreizigers en 11 procent van de toeristen.
Consumenten die op zoek zijn naar informatie over een hotel maken het meest gebruik van een internetzoekmachine. Zakelijke reizigers zoeken in 81 procent van de gevallen via een zoekmachine naar informatie. Voor toeristen geldt dat 67 procent gebruik maakt van een zoekmachine.
Ook online video's van reizen raken meer en meer in zwang. Steeds meer mensen zien filmpjes als handigheidje bij het plannen van een reis. Het geeft ze de mogelijkheid om de omgeving beter te visualiseren en om betere keuzes te maken omtrent wat er zoal te doen is. Beelden die zijn geschoten door gelijkgestemden worden meer vertrouwd dan filmpjes die overduidelijk door (hotel)bedrijven zelf online zijn gezet.
Google voert het onderzoek jaarlijks uit. Het internetbedrijf ondervraagt rond de 5.000 personen die in een jaar zowel een zakelijke reis als een reis in de privésfeer hebben gemaakt. Doel van het onderzoek is dat hotels en online reisorganisaties hun marketingstrategieën aan de onderzoeksresultaten kunnen aanpassen.
Zo raadplegen veel zakenreizigers (25 procent) via een mobiele telefoon met internettoegang websites van hotels en reisorganisaties. 83 procent van de zakelijke reizigers doet mee aan een vaste klanten- of spaarprogramma.
~Hospitality Management, Frank Lindner~
"*Stuur door...*":mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20bericht%20van%20Hotellerie.nl%20op%20Hospitality%20Management&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20nieuwsitem%20op%20Hospitality%20Management.nl%0A%0Ahttp://www.hospitality-management.nl/nieuws/hold-helft-hotelreserveringen-gemaakt-op-basis-van-recensies/
:mailto:?SUBJECT=Abonneren%20op%20de%20gratis%20nieuwsbrief%20van%20Hotellerie.nl&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20de%20nieuwsbrief%20van%20Hotellerie.nl,%20de%20gratis%20nieuwsdienst%20van%20Hospitality%20Management.nl.%20Schrijf%20u%20nu%20in%20via%20deze%20link.%0A%0Ahttp://www.hospitality-management.nl
Helft hotelboekingen gemaakt op basis van recensies
23 juli 2009