Horecabedrijven slechter bereikbaar

12 april 2012
Horecabedrijven slechter bereikbaar

Bereikbaarheid is voor bedrijven en het huidige kabinet een belangrijk thema. Desondanks zien ondernemers in de horeca hun bereikbaarheid verslechteren.

*Kwart horecaondernemers ziet verslechtering*
Niet minder dan een kwart van de horecaondernemers geeft aan dat hun bedrijf in de afgelopen vier jaar slechter bereikbaar is geworden. 61 procent constateert geen verandering en 4 procent van de horecaondernemers zag de bereikbaarheid verbeteren. Dit blijkt uit onderzoek van Panteia/EIM naar bereikbaarheid in het MKB.

*MKB als geheel positiever gestemd dan horeca*
Over het algemeen zegt 9 procent van de ondernemers uit het MKB dat de bereikbaarheid van hun bedrijven (sterk) is verbeterd. 80 procent ziet geen verandering en 8 procent kampt met verslechtering. 3 procent moest het antwoord op de vraag schuldig blijven.

*Punten van verbetering*
De problemen nemen af als gevolg van het gunstige weer, de opening van spitsstroken en de economische recessie en de daarmee samenhangende afnemende bedrijvigheid, zo concluderen de onderzoekers.

*Oplossingen?*
Andere arbeidstijden, andere levertijden, andere werkplekken, andere communicatievormen en soms een andere bedrijfslocatie worden voorgesteld als maatregelen waarmee MKB-ondernemers hun bedrijf, hun klanten en hun zakelijke netwerk goed bereikbaar (maken en) houden, zo staat te lezen in 'MKB Beter Bereikbaar'.

Helaas gaan er maar weinig van deze oplossingsmaatregelen op voor horecabedrijven.

~Frank Lindner~

Overig nieuws